Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....




    Aangezien ik niet steeds euh....roodborstjes kan plaatsen () eens iets seizoensgebonden.






    1/125s - F7.1 - iso800 - 100mm (macro + flits)

    Bedankt om te kijken
    Marc
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

  • #2
    Re: Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....

    Je paddenstoel heeft er een heel mooie kleurige bezoeker bij. Mooi scherp waar nodig en mooie dof
    grt. Ria

    Comment


    • #3
      Re: Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....

      Zeer mooi en mooie kleuren + bg.
      Heb je hier een statief gebruikt en heb je hier geflitst met een invulflits?
      Nieuwszierig:-)
      Grt erik

      Comment


      • #4
        Re: Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....

        Erg mooi beeld. En mooi achtergrond

        Comment


        • #5
          Re: Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....

          Scherp vliegje dat op de juiste plaats zit
          mvg,
          Eddy
          Smaken verschillen

          Comment


          • #6
            Re: Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....

            super en iedereen maar zoeken achter mooie paddenstoelen en den brombeer schiet de hoofd vlieg :-)
            ik vind dit heel goed gezien en dan nog eens heel mooi uitgevoerd ook, wat moet dat nog meer zijn ...

            Comment


            • #7
              Re: Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....

              Mooie evenwichtige compositie.
              Van waardering geniet ik.
              Van kritiek leer ik.

              Comment


              • #8
                Re: Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....

                Mooie plaat. Knap vastgelegd.

                Grt,

                Jean-Pierre

                Comment


                • #9
                  Re: Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....

                  Petje af... heel mooi!
                  Heb nog zoveel te leren :)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....

                    Knap hoor Marc, met een mooie compo.
                    Mvg.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....

                      Heel fijn beeld Marc!
                      Touch the Earth...Gently
                      www.passionsenfrance.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....

                        Kan voorgaande enkel beamen!
                        vriendelijke groeten, Sien

                        Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....

                          Heel mooi hoor! Je moet het maar tegenkomen (en goed kunnen vastleggen).

                          Even een technisch vraagje; was het nodig om de iso op 800 te zetten bij gebruik van de invulflits?
                          Groetjes,
                          Dominic

                          Comment


                          • #14
                            Re: Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....

                            Knappe originele foto van paddo/macrofotografie !!

                            Mvg John
                            http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Niet alleen wij houden van paddenstoeltjes....

                              Vriendelijke dank aan de mensen die gereageerd hebben. Mij valt het op dat ik op heel het forum fantastisch mooie paddo's zie passeren maar niet bepaald met diegenen die er van smullen of misschien wel hun eitjes in leggen. Heb daar niet genoeg verstand van om te gaan bepalen wat de insecten die er op zitten er mee doen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door elrik Bekijk bericht
                              Zeer mooi en mooie kleuren + bg.
                              Heb je hier een statief gebruikt en heb je hier geflitst met een invulflits?
                              Nieuwszierig:-)
                              Grt erik
                              Dat er geflitst werd Erik kun je zien bij de gedeeltelijke exif-gegevens onder de foto. Er werd geen statief gebruikt.

                              Oorspronkelijk geplaatst door bleuspics Bekijk bericht
                              super en iedereen maar zoeken achter mooie paddenstoelen en den brombeer schiet de hoofd vlieg :-)
                              ik vind dit heel goed gezien en dan nog eens heel mooi uitgevoerd ook, wat moet dat nog meer zijn ...
                              Of het de hoofd vlieg was weet ik niet Maar vond het toch een meerwaarde.

                              Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                              Heel mooi hoor! Je moet het maar tegenkomen (en goed kunnen vastleggen).
                              Even een technisch vraagje; was het nodig om de iso op 800 te zetten bij gebruik van de invulflits?
                              Had deze moeilijke vraag verwacht Dominic en ga proberen er een treffelijk antwoord op te formuleren.
                              Met het risico dat ik hier een veeg uit de pan krijg voor volgend "boekwerk" ga ik toch een poging wagen. (Mocht het hier niet thuishoren zal ik dat wel via het moderatorteam vernemen).
                              Wil het ook niet bepaald via PB doen omdat er misschien nog mensen nuttige zaken in terug vinden.

                              Het gebruik van de instellingen zoals hierboven meegegeven stamt nog een beetje uit mijn analoge periode. Daarbij had je, voor zover ik mij meen te herinneren, naargelang het toestel dat je gebruikte, een synchronisatie met de flits op 1/30 e – 1/60 e – 1/125e. Ik denk dat het perfect mogelijk is een onderwerp aan 1/125 e plat te flitsen zolang de afstand tot je flits en het onderwerp maar niet te groot wordt. Deze belichting zal dan ook vlug resulteren in hetzij hetgeen men hier noemt “platgeflitst” (overbelicht), een in mijn ogen vlakke, niet aantrekkelijke belichting of onderbelichting. Op de flitsen toen in gebruik stond er een soort wieltje met parameters. Iso zoveel – afstand zoveel en dan kon je aflezen op welk F-getal je de camera moest instellen. Heden ten dage zijn de flitstoestellen, naargelang merk uitgerust met ETTL.

                              “TLL (i-TTL en E-TTL) zijn uitermate geschikt om steeds een correct belichte foto te maken wanneer de flits boven op de camera staat. De flits staat recht-toe-recht-aan en belicht het onderwerp correct, dit is hard licht.” (Bron internet)

                              TTL is tevens erg geschikt om licht van de flits te gaan bouncen op planfond of op muren. Immers de camera zal door de lens het gewenste licht bepalen, en de flits voldoende kracht geven om het onderwerp goed te belichten. Natuurlijk, binnen de mate van het mogelijke... als de muren te ver staan of het plafond te hoog... dan krijgen we misschien een onderbelichte foto. (auto ISO zou hier nog kunnen helpen)
                              Maar normaal krijg je er een zachte, uitgebalanceerde belichting door... schaduwen zijn weinig aanwezig.” (Bron internet)

                              De vermelding hierboven, in vet, wijst er op dat de camera in combinatie met de flits zelf bepaalde instellingen gaat maken.

                              In het geval van deze foto was het afwisselend donker en helder op de plaats.(stoeltjes donker en achtergrond helder of omgekeerd.) Dus hoge contrasten (dichtlopen & uitbranden.) Ik heb niet steeds geflitst maar ook opnames gemaakt zonder flitsen. Daarbij was het donker genoeg om naar 800iso te gaan. Toen ik flitste is er nooit rechttoe rechtaan geflitst. Er werd (“gebounced”) weerkaatst via het witte ingebouwde kaartje dat uit de flits komt. (In feite staat de flits op de hemel gericht.) Daarbij is, naargelang de afstand, de flits op manueel gesteld met waarden tussen 1 en 1/64 e .
                              Er werd eerst gekeken op een plekje zonder vliegjes welke instelling van de flits het meest zou voldoen. Als je weet dat er bijvoorbeeld tussen 1 en ½ e nog waarden zitten
                              (½e -0.7, ½e -0.3, ½ e +0.3 en ½ e +0.7 kun je dat redelijke nauwkeurig instellen. In feite probeer ik steeds zo weinig mogelijk over te laten aan de “automaten” en zelf een instelling te kiezen.
                              Aangezien ik graag toch nog wat van het oorspronkelijke, natuurlijke licht wou meepikken en niet louter op flits af te gaan (met misschien wel een “platte” belichting) deze instellingen.
                              Ook het feit dat de gebruikte camera, voor de paddenstoel & vlieg, ruim deze en zelfs hogere isowaarden aankan zonder al te storende ruis, maakt het iets makkelijker.
                              Dit is zowat beknopt met mijn beperkte (en misschien wel niet heel correcte) kennis waarom de iso van 800.
                              Ik denk dat je qua uitleg heel zeker beter gediend zou kunnen geraken bij de mannen die zich bezighouden met strobisme.
                              Mochten meer onderlegde mensen dit lezen en niet akkoord gaan...graag aanvullen of verbeteren.

                              Groetjes
                              Marc
                              Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                              Comment

                              Working...
                              X