Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veilige haven + update

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Veilige haven

Heb je daar ergens een tutorial van? Wist niet dat je focuspunt invloed heeft op perspectiefvertekening.
    Ik focus meestal op een bepaald punt, waarna ik herkadreer. Dus kan perfect zijn, dat het hier boven de horizon zit.
    Last edited by GewoonStijn; 23 oktober 2013, 13:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GewoonStijn Bekijk bericht
      Heb je daar ergens een tutorial van? Wist niet dat je focuspunt invloed heeft op perspectiefvertekening.
      Ik focus meestal op een bepaald punt, waarna ik herkadreer. Dus kan perfect zijn, dat het hier boven de horizon zit.
      Google maar eens verder op (verticale) perspectiefvertekening.
      Tutorials heb ik niet.

Maar ga eens voor jezelf na - experimenteer met foto's maken - hoe het in
      de praktijk werkt. Ga recht voor een gebouw staan op enige afstand en richt
      met de camera op een punt van de gevel dat net zo hoog van de grond is als
      jouw camera. Maak daarna een opname waarbij je het midden van het beeld
      richt op het hoogste punt van de gevel. Vergelijk de resultaten.
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
        Je kan die vertekening voor een groot deel voorkomen door de focus te zetten
        op de horizon. Hier heb je er ruim boven gemikt.
        U heeft het juist, maar als TS hier bij het nemen van deze foto niet verder achteruit kon, en hij had gefocust op de horizon, dan vult hij zijn beeld voor de helft met rotsen en verliest hij een groot stuk van de masten bovenaan.
        Het is meestal makkelijk gezegd dan gedaan 'op de horizon focussen'. Maar misschien zie ik het wel weer helemaal verkeerd.
        Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          U heeft het juist, maar als TS hier bij het nemen van deze foto niet verder achteruit kon, en hij had gefocust op de horizon, dan vult hij zijn beeld voor de helft met rotsen en verliest hij een groot stuk van de masten bovenaan.
          Het is meestal makkelijk gezegd dan gedaan 'op de horizon focussen'. Maar misschien zie ik het wel weer helemaal verkeerd.
          Groetjes
          Waar een wil is, is een weg.
          Draai van landschap naar portretformaat.
          En maak een nieuwe compositie in de zoeker waarbij je een deel van de voorgrond mag wegdenken.
          Laat je niet tegenhouden door de afmetingen van je brainbox.
          Van waardering geniet ik.
          Van kritiek leer ik.

Comment

Working...
          X