Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips familieshoot met voorbeeld

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tips familieshoot met voorbeeld

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
    Als je bij de opname ruim kadreert en rekening houdt met de gulden snede, dan is het afsnijden van armen of benen niet nodig. Hier proberen we het beste te maken van een bestaand beeld.

Als het écht niet anders kan, zullen er stukken mens verwijderd moeten worden.
    Ik zorg er altijd voor, dat ik niet in gewrichten (voeten, enkels, knieën, heupen, vingers, polsen, ellebogen) snij. Dat oogt niet mooi en ik krijg dan het gevoel dat ik aan 't slachten ben.

Voor het uitsnijden van foto 2 had ik drie vereisten:
    - rechtzetten
    - verhouding van de foto bewaren bij het uitsnijden
    - ogen op een sterke lijn in 't beeld
    - hand van mevrouw op de arm van 't meisje vind ik een waardevol detail. Dat moet er zeker in blijven.

Na het wegpoetsen van de reling had ik natuurlijk véél ruimte aan de linkerkant. Voor mij is dat geen probleem, ik vind bovenstaande details belangrijker.

Vind je die open ruimte niet mooi en laat de kwaliteit van de foto het toe, dan kan je nog verder uitsnijden: klik!

Uit principe zal ik zo'n brutale ingreep niet toepassen op mijn eigen foto's. Er zijn echter mensen die daar minder problemen mee hebben.
    Zoals in de start topic over de familie shoot al aangegeven door mij is dit niet helemaal mijn ding. Ik ben al heel blij dat de foto's niet direct de grond in zijn getrapt. Na jouw opmerkingen vind ik foto 2 nog steeds het mooiste. Ik kan mij helemaal vinden in de drie vereisten (+ de bonus eis ) Het wegpoetsen van de reling heb je heel mooi gedaan. Ik kan niet zien dat de reling daar heeft gezeten. Heb je dat door middel van clonen gedaan? of een ander basis gereedschap van een foto bewerkingsprogramma?

Nu weet ik dat er iets moois van te maken is. De volgende stap is het zelf ook zo mooi te krijgen als de foto van Jos. Werk aan de winkel dus.
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht
      ... Het wegpoetsen van de reling heb je heel mooi gedaan. Ik kan niet zien dat de reling daar heeft gezeten. Heb je dat door middel van clonen gedaan? of een ander basis gereedschap van een foto bewerkingsprogramma? ...
      In Photoshop CS5:
      - met de 'polygonal lasso tool' het oppervlak selecteren dat door struikgewas ingevuld moet worden
      - overschakelen naar 'clone stamp' en de selectie vol stempelen met groen van buiten de selectie

Zelfde procedure om, in foto 1, de houten afbakening van de grond te vervangen door kiezel.
      Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
        In Photoshop CS5:
        - met de 'polygonal lasso tool' het oppervlak selecteren dat door struikgewas ingevuld moet worden
        - overschakelen naar 'clone stamp' en de selectie vol stempelen met groen van buiten de selectie

Zelfde procedure om, in foto 1, de houten afbakening van de grond te vervangen door kiezel.
        Ik heb het clonen even snel geprobeerd in Gimp. Dat lijkt ook goed te werken. Ik wil daar op een later moment meer tijd aan besteden om het goed/mooi te doen. Ik heb er in ieder geval goede hoop voor dat ik daar wel wat moois van kan maken. Bedankt. In zulk soort situaties zeg ik altijd: "als je een vrouw was kreeg je een zoen".
        Website: cameraobschuura.nl
        Twitter: @CameraObSchuura
        FaceBook: Cameraobschuura

Comment

Working...
        X