Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met een bang hartje...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Met een bang hartje...

    ... plaats ik hier mijn eerste foto's.

    2 maand geleden begonnen met 'fotografie', of laten we het voorlopig nog gewoon foto's trekken noemen.
    Voornamelijk (of eigenlijk uitsluitend) van mijn hondjes. Maar leren zonder feedback, gaat maar half zo goed, dus graag jullie mening!


    1/2000
    f/10.0
    ISO 1600
    0 EV


    1/800
    f/13.0
    ISO 1600
    +0,33 EV

    Beide zijn getrokken met een Panasonic DMC-G5 (geen 'heavy' materiaal dus) en bijhorende kitlens 14-42mm.
    Oh, en beide zijn bewerkt met Lightroom.
    Last edited by TeamBlue; 5 oktober 2013, 16:08.
    Panasonic DMC-G5 (micro4:3)

    http://www.flickr.com/photos/100300341@N04/

  • #2
    Re: Met een bang hartje...

    Oorspronkelijk geplaatst door TeamBlue Bekijk bericht
    ... Maar leren zonder feedback, gaat maar half zo goed, dus graag jullie mening.
    Om een goede beoordeling van de foto mogelijk te maken is het hier nuttig dat je ook wat extra informatie aanbiedt (de zogenaamde EXIF gegevens, die je camera samen met de foto opslaat):
    - Camera Model
    - Lens
    - Sluitertijd
    - Diafragma
    - ISO waarde
    - Belichtingscompensatie

    De vermelding van EXIF gegevens is niet verplicht maar wel aanbevolen om betere en meer relevante tips te krijgen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Met een bang hartje...

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      Om een goede beoordeling van de foto mogelijk te maken is het hier nuttig dat je ook wat extra informatie aanbiedt (de zogenaamde EXIF gegevens, die je camera samen met de foto opslaat):
      - Camera Model
      - Lens
      - Sluitertijd
      - Diafragma
      - ISO waarde
      - Belichtingscompensatie

      De vermelding van EXIF gegevens is niet verplicht maar wel aanbevolen om betere en meer relevante tips te krijgen.
      grt,bouk.
      Even toegevoegd
      Panasonic DMC-G5 (micro4:3)

      http://www.flickr.com/photos/100300341@N04/

      Comment


      • #4
        Re: Met een bang hartje...

        +1 volg Bouk.

        Bij foto 2 heb je een flitser gebruikt, zal je aanraden dit niet meer te doen.
        Foto 1 lijkt me niet erg scherp en beiden zijn iets te centraal. Voor 2 is dit minder opvallend, al kun je nog een andere compo uitproberen

        Comment


        • #5
          Re: Met een bang hartje...

          Dat bang hartje...zullen ze hier wel zo vlug mogelijk vertrappelen...
          Neenee...is flauw grapje...
          Welkom hier en vooral veel plezier. Soms ook wel eens frustratie...maar dat hoort er nu eenmaal bij.
          Nu je exif gegevens er bij staan meen ik alvast te mogen stellen dat ze niet zo denderend zijn....Op klaarlichte dag buiten een iso van 1600 gecombineerd met een sluitertijd van 1/2000 lijkt me wat teveel van het goede.
          Goede foto's nemen is niet iets dat je van vandaag op morgen kunt of leert. Het is iets dat langzaam groeit. Bij de ene al wat vlugger dan bij de andere en is ook afhankelijk waar je je mosterd gaat halen.
          Wat ik je alvast warm kan aanbevelen om mee te beginnen is er voor te zorgen dat je het boekje van je toestel doorneemt. Op die manier weet je alvast wat er allemaal mogelijk is van instellingen.
          Veel lezen hier en op het internet. En sommige mensen zweren bij een cursus links of rechts.

          Groetjes
          Marc
          Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

          Comment


          • #6
            Re: Met een bang hartje...

            Bedankt al voor de reacties! Dat mijn hartje snel vertrappeld zal worden, daar had ik al een idee van. Ik zie hier foto's passeren die 10x beter zijn als de mijne waar men nog steeds heel streng op is. Maar... Leren van altijd 'ooh' en 'aah' doe je ook niet, dat was net mijn frustratie tot nu toe...

            Even reageren: beide foto's zijn zonder flits genomen. Het scherpe licht bij de tweede foto is afkomstig van zon.
            De ISO staat zo hoog omdat ik een snelle sluitertijd wou om de actie te bevriezen (op foto 1 niet van toepassing) en mijn foto's er al snel heel donker uit zien dan. Wat raden jullie aan om anders te compenseren? Mijn diafragma gaat slechts tot f/3.5. Meer belichtingscompensatie?

            Boekje heb ik reeds doorgenomen, maar weten wat kan is nog altijd niet weten hoe het te gebruiken natuurlijk
            Panasonic DMC-G5 (micro4:3)

            http://www.flickr.com/photos/100300341@N04/

            Comment


            • #7
              Re: Met een bang hartje...

              Wens je van harte welkom hier op het forum. Hopelijk ben je een betere/snellere leerling dan ikzelf Veel oefenen en de deskundige tips toepassen maar vooral veel plezier met deze leuke bezigheid! Succes!
              vriendelijke groeten, Sien

              Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

              Comment


              • #8
                Re: Met een bang hartje...

                Welkom hier, dat bange hartje waren ook mijn eerste woorden op dit forum.
                Het antwoord was, goed zo dat betekend dat je er zo maar niets opgooit. Nergens voor nodig en de eerste tips volgden al snel. Ik hoorde het donderen in Keulen, al die termen waar ik echt niets van begreep. Het bange hartje is al weg bij mij, maar er is nog veel te leren.
                Ik nam mijn boekje mee naar buiten en probeerde eerst in Jpeg op automatisch en later in Raw. Eerste vereiste is een compositie proberen maken, veel info over te vinden. Het te fotograferen onderwerp waardeert men meer als het op sterke punten staat. Er zijn hier vele regeltjes aan verbonden waar je al eens mag van afwijken. Stap voor stap probeerde ik te experimenteren met het diafragma voor de scherptediepte. Zou ik je willen aanraden om uit te proberen.
                Je Sheltie, zeer verstandige hond, staat te centraal nog ook al heb je ietsje meer ruimte in de kijk richting behouden. Een F10 zou ik hier niet gebruikt hebben, met een kleiner F getal heb je een mooiere BG (achtergrond)
                Probeer zo veel mogelijk op ooghoogte van je huisdier te komen om een foto te maken.
                Zo ik hoop dat je je nog niet overdondert voelt door de commentaar. Het zijn gewoon enkele puntjes om wat aandacht aan te besteden bij een volgende foto.
                Ondanks het felle zonlicht heb je nog veel detail in het wit van de vacht
                Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

                Comment


                • #9
                  Re: Met een bang hartje...

                  Ben ook nog niet zolang bezig en ik ga zeker niet beweren dat ik er al iets van ken maar wat ik zie is dat je ISO veel te hoog staat. De eerste foto staat de hond precies niet helemaal recht en de pose van de tweede foto vind ik niet flatterend voor zo een mooie hond. Dus eerst ISO naar beneden en bij de 2de ook meer op gelijke ooghoogte fotograferen. En met kleiner diafragma kan je ook je ISO lager zetten. De kleuren mogen naar mijn gevoel ook wel zachter.
                  https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: Met een bang hartje...

                    Bedankt allemaal voor de feedback!

                    Ik ga er gelijk mee aan de slag; me eens beter inlezen over het gebruik van diafragma.
                    Dat compositie-gedeelte, dat gaat nog ne moeilijke worden gezien mijn onderwerpen geen zittend gat hebben. Tegen dat ik een compositie bepaald heb, staan ze alweer 20 meter verder
                    Panasonic DMC-G5 (micro4:3)

                    http://www.flickr.com/photos/100300341@N04/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Met een bang hartje...

                      Op klaarlichte dag kan je je iso best zo laag mogelijk houden, 100 of 200 indien het licht het toelaat.

                      De tweede foto vind ik trouwens best een grappige foto.
                      Groetjes,
                      Dominic

                      Comment


                      • #12
                        Re: Met een bang hartje...

                        De vignettering in foto 1 is veel te sterk. Voor de rest wel een mooie.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Met een bang hartje...

                          vind de tweede opname erg goed.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Met een bang hartje...

                            ook van mij welkom hier.
                            Geregeld foto's plaatsen en goed de raad die je krijgt opvolgen.
                            Ook zeker een aanrader is het volgen -al is het maar voor 1 semester - van een avondcursus fotografie.


                            ik probeer...
                            mijn Fijsboecq en mijn flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Met een bang hartje...

                              Welkom!
                              In de beginnershoek kun je dus echt wel veel leren!

                              Ik vind de tweede ook een foto met heel veel "fun-gehalte"!
                              Touch the Earth...Gently
                              www.passionsenfrance.com

                              Comment

                              Working...
                              X