Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tweede Poging (HDR)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tweede Poging (HDR)

    Na het niet goed geslaagde eerste HDR foto, probeerde ik met een andere foto een tweede HDR foto.



    Nikon D7000
    Braketing
    1/320
    ISO 6400
    8mm
    Ieperboog Verbeeldt: Portfolio van de Ieperboog. Alle tips zijn welkom!

  • #2
    Re: Tweede Poging (HDR)

    In mijn nederige opinie zijn er twee soorten HDR. Je hebt deze waarbij het beeld zo natuurlijk mogelijk wordt gehouden en waarvoor HDR-software in de eerste plaats ontwikkeld werd. En je hebt dan de "overdreven" HDR-bewerkingen. Deze laatste soort kan ik soms wel smaken maar is toch een bewerking die veel controverse uitlokt.
    Met de twee werkjes die je hier presenteert zit je in de "overdreven" bewerking.
    Wat ik wel heel storend vind aan de overdreven bewerkingen is inderdaad de ruis en halo's die daarbij "kunnen" optreden. Dus, in de foto hierboven vind ik alles wat steen is best genietbaar.
    De halo naast je eerste zuil en de hemel daarnaast zijn niet helemaal mijn smaak. Andere mensen zien dit misschien anders.
    De HDR's welke ik maak worden met photomatix samengesteld. Er zitten daar veel schuivertjes aan en mits de correcte instellingen zowel bij het importeren van de foto's (uitlijnen/ontruisen met verschillende opties) als voor het exporteren kan de ruis praktisch tot nul herleid worden.

    Groetjes
    Marc
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

    Comment


    • #3
      Re: Tweede Poging (HDR)

      Ja daar geef ik je gelijk in. Over HDR heb je verschillende meningen. Ik vind HDR fotografie een gevaarlijk stijl. Je weet nooit of je te ver bent gegaan of mss te weinig. Ikzelf vind HDR niet zo mooi. Ik probeer het als mijn smaak te krijgen. Maar dat lukt niet zo best. Ik heb honderden HDR foto's bekeken, bijna geen enkel valt in mijn smaak. Kan het kloppen dat de ruis - ondanks de ruisonderdrukking van de D7000 zelf - dat de ruis opgelopen is door de bewerking en de hoge ISO waarde? Hier heb ik mss beter toch een lage iso waarde gebruikt. En moet je altijd in Braketing fotograferen om een HDR foto te maken?

      Groetjes.
      Ieperboog Verbeeldt: Portfolio van de Ieperboog. Alle tips zijn welkom!

      Comment


      • #4
        Re: Tweede Poging (HDR)

        Oorspronkelijk geplaatst door Snaaip Bekijk bericht
        Ja daar geef ik je gelijk in. Over HDR heb je verschillende meningen. Ik vind HDR fotografie een gevaarlijk stijl. Je weet nooit of je te ver bent gegaan of mss te weinig. Ikzelf vind HDR niet zo mooi. Ik probeer het als mijn smaak te krijgen. Maar dat lukt niet zo best. Ik heb honderden HDR foto's bekeken, bijna geen enkel valt in mijn smaak. Kan het kloppen dat de ruis - ondanks de ruisonderdrukking van de D7000 zelf - dat de ruis opgelopen is door de bewerking en de hoge ISO waarde? Hier heb ik mss beter toch een lage iso waarde gebruikt. En moet je altijd in Braketing fotograferen om een HDR foto te maken?

        Groetjes.
        Het is een feit dat iso 6400 nu niet bepaald bevorderlijk is om ruis te vermijden. Ik snap zowiezo niet waarom je zo hoog zou gaan in iso. Mits gebruik van een statief.
        Als je tonemapping gebruikt (vooral in overdreven mate) ga je de ruis zien toenemen dat het niet mooi meer is.
        Als je kijkt naar dit topic zie je twee HDR-foto's die gemaakt zijn van vier foto's zonder bracketing en op een iso van 100. bij die vier foto's wordt de belichting manueel ingesteld: voor de donkerste foto zodanig dat de highlights niet (of zo weinig mogelijk) uigebrand zijn en voor de lichtste foto zodanig dat de donkere delen niet (of zo weinig mogelijk) dichtlopen. De eerste is zo natuurlijk mogelijk gehouden. Bij de tweede werd het HDR-effect versterkt. Zoals gezegd is het perfect mogelijk een HDR te maken zonder dat de effecten over de top gaan.
        "HIER" zie je dat het perfect mogelijk is om zowel ruis als het HDR-effect zelf in de hand te houden.
        Veel oefenen en ook wel een beetje zoeken en lezen hier op het forum

        Groetjes
        Marc
        Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

        Comment


        • #5
          Re: Tweede Poging (HDR)

          vind HDR wel mooi als je het niet ziet dat het HDR is.
          das hier wel zo, dus voor mij niet geslaagd.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Tweede Poging (HDR)

            Rino,

            Met ISO 6400 is het moeilijk om ruis te vermijden.
            Het is dus beter om de ISO zo laag mogelijk te houden.
            Je kunt dit compenseren met een iets langere sluitertijd en/of een groter diafragma.
            Ervaring is de som van je fouten.
            Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

            Comment


            • #7
              Re: Tweede Poging (HDR)

              Zal ik eens allemaal doen.
              Ieperboog Verbeeldt: Portfolio van de Ieperboog. Alle tips zijn welkom!

              Comment


              • #8
                Re: Tweede Poging (HDR)

                Ik had net op je vorige gereageerd en wordt dus opnieuw geconfronteerd met een voorbeeld van misbruik van HDR. Je hebt al veel toelichting en raad gekregen door collega's, je vindt het zelf niet mooi maar blijft volharden - is dit geen tegenspraak ? En waarom op normale wijze geen foto's maken om te beginnen ?
                Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                Comment


                • #9
                  Re: Tweede Poging (HDR)

                  Als ik jouw bericht lees, voel ik net of mijn neus af werd gebeten. Kan je aub nogmaals goed lezen. Ik probeer de smaak voor HDR erin te krijgen, maar dat lukt niet al te best. En zoals ik ook al zei, er zijn al bepaalde HDR foto's die ik wel graag zie, maar dat zijn er niet veel. Ik wil gewoon iets nieuws proberen en hopelijk luk het me. Maar zoals ik al zei, HDR is wel een moeilijk thema omdat je ervoor moet zorgen dat je niet te ver gaat. Ik gebruik nu dit programma al drie dagen en het is verdorie niet simpel om het te leren. Weet je wat, ik probeer gewoon geen HDR foto's meer te maken.

                  Sorry hoor, ik probeer gewoon hier te leren, maar ik krijg gewoon een reactie met de boodschap....Hopeloos, stop er gewoon mee.
                  Ieperboog Verbeeldt: Portfolio van de Ieperboog. Alle tips zijn welkom!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tweede Poging (HDR)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Snaaip Bekijk bericht
                    .. voel ik net of mijn neus af werd gebeten. Weet je wat, ik probeer gewoon geen HDR foto's meer te maken.

                    Sorry hoor, ik probeer gewoon hier te leren, maar ik krijg gewoon een reactie met de boodschap....Hopeloos, stop er gewoon mee.
                    Uit een eerdere bespreking van een website vol met prachtige HDR opnamen bleek dat er veel interesse was voor deze bewerkingsvorm binnen de fotografie. Vooral de tonemapping bewerking die nodig is om een HDR goed te kunnen weergeven kan hierbij voor een surrealistisch effect zorgen. Persoonlijk vind ik dit prachtig en dus had ik een goede reden om opnieuw met High Dynamic Range aan de slag te gaan.

                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tweede Poging (HDR)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Snaaip Bekijk bericht
                      Als ik jouw bericht lees, voel ik net of mijn neus af werd gebeten. Kan je aub nogmaals goed lezen. Ik probeer de smaak voor HDR erin te krijgen, maar dat lukt niet al te best. En zoals ik ook al zei, er zijn al bepaalde HDR foto's die ik wel graag zie, maar dat zijn er niet veel. Ik wil gewoon iets nieuws proberen en hopelijk luk het me. Maar zoals ik al zei, HDR is wel een moeilijk thema omdat je ervoor moet zorgen dat je niet te ver gaat. Ik gebruik nu dit programma al drie dagen en het is verdorie niet simpel om het te leren. Weet je wat, ik probeer gewoon geen HDR foto's meer te maken.

                      Sorry hoor, ik probeer gewoon hier te leren, maar ik krijg gewoon een reactie met de boodschap....Hopeloos, stop er gewoon mee.
                      Is maar te zien hoe je dit bekijkt...Voor mij zou dit eerder een stimulans zijn om er eens mijn tanden in te zetten. Om ééns te bewijzen mits oefening en doorzetting dat het me wel zou kunnen lukken. Je vraagt in je vorig topic met welke software andere mensen dit doen. Daarentegen meen ik nog niet gezien te hebben met welke software jij het probeert.
                      Niet iedereen kan je helpen met alle pakketten die er zijn. Meestal zit er wel ergens iemand op het forum die de software die jij gebruikt wel onder de knie heeft.
                      Je was ook gewaarschuwd in mijn eerste berichtje dat "overdreven" HDR controverse uitlokt.
                      De keuze ligt bij jou. Of je kiest voor de makkelijke weg en bent zodanig in je gat gebeten dat je de zaak kif kif laat of je gaat van het standpunt uit als een ander het onder de knie kan krijgen waarom zou ik het dan niet onder de knie krijgen...
                      Iedere reactie op dit forum is een vrijblijvende mening en het is aan jou om te kiezen hoe je daar mee omgaat...Voldoen de antwoorden of reacties je niet in deze beginnershoek, zijn er nog verschillende subfora op BD waar je eveneens met je vragen terecht kan.
                      Er zijn nog vele paden in de fotografie die ik zelf niet bewandeld heb. Interesseert het mij ga ik er naar zoeken op het internet om er meer over te weten te komen. Interesseert het mij niet ga ik er ook geen energie in steken.

                      Groetjes
                      Marc
                      Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tweede Poging (HDR)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Snaaip Bekijk bericht
                        Als ik jouw bericht lees, voel ik net of mijn neus af werd gebeten. Kan je aub nogmaals goed lezen. Ik probeer de smaak voor HDR erin te krijgen, maar dat lukt niet al te best. En zoals ik ook al zei, er zijn al bepaalde HDR foto's die ik wel graag zie, maar dat zijn er niet veel. Ik wil gewoon iets nieuws proberen en hopelijk luk het me. Maar zoals ik al zei, HDR is wel een moeilijk thema omdat je ervoor moet zorgen dat je niet te ver gaat. Ik gebruik nu dit programma al drie dagen en het is verdorie niet simpel om het te leren. Weet je wat, ik probeer gewoon geen HDR foto's meer te maken.

                        Sorry hoor, ik probeer gewoon hier te leren, maar ik krijg gewoon een reactie met de boodschap....Hopeloos, stop er gewoon mee.
                        niet opgeven, in wat je intereseert kwa fotografie, je ISO staat te hoog, op donkere plaatsen zoals VB een kerk max ISO3200 is voldoende, ben je beginner met HDR spring dan niet te hoog met het aantal opnames, wat er meestal 3 zijn, waarom probeer je niet eerst te gaan naar phseudo hdr, dat zijn fake HDR foto's van 1 single shot en moeten zeker niet onder doen van de echte procedure, een phseudo HDR start met een vlijmsherpe foto hoe sherper hoe beter, en kan je simpel aanmaken met lightroom. BTW das Ieper zeker? Grtz.
                        Nikon D90

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tweede Poging (HDR)

                          Inderdaad, Ieper
                          Ieperboog Verbeeldt: Portfolio van de Ieperboog. Alle tips zijn welkom!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tweede Poging (HDR)

                            vind ik wel goed...
                            niet te veel overdreven met de HDR (op 't randje) , da lust ik wel..
                            scherpte zit er ook in , en de ruis zal artistieke vrijheid zijn zeker ?
                            Wel vind ik het jammer van de chromatische aberratie aan de leeuwkes op het hek
                            en het feit dat de vloer niet waterpas is .. (foto een klein beetje naar rechts draaien)

                            grts Peter
                            grts Peter
                            BD1754BE / Body & glass

                            Comment

                            Working...
                            X