Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wa's da ... ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wa's da ... ?

Vroeg deze zwarte kanjer zich af in het domein Planckendael, waar ik al jaren abonnée ben en geregeld naartoe trek. Maar het is verdomd moeilijk om er een goede aanvaardbare opname te realiseren. Oneindig geduld en veel geluk is de boodschap. Ga er nu af en toe eentje plaatsen.

Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Re: Wa's da ... ?

De uitdrukking is top

Comment

Sorry G.R. maar deze foto zou bij mij in de vuilbak belanden....

Comment

Raymond, kijk eens terug naar dat groen.
        Volgens mij is er iets fout gegaan.
        mvg,
        Eddy
        Smaken verschillen

Comment

De blik is wel mooi ...
          Grt erik

Comment

Over kleuren ga ik me niet te vlug uitlaten...durf dat soms eens uit het oog verliezen en me vergalopperen...
            Om terug te keren op hetgeen je schreef bij mijn gier van vandaag...Iedere richting in de fotografie heeft wel zijn eigen moeilijke kantjes. Ik denk dan ook dat bij dieren in gevangenschap de kunst er in bestaat om storende zaken (zoals omheining, netten, enz...misschien wel erecties ) uit beeld te houden.
            Daar ben je alvast goed in geslaagd.
            Anderzijds vraag ik me eerlijk gezegd een beetje af of je hier doelbewust een bewerking op uitgevoerd hebt of het je bedoeling was een natuurgetrouwe weergave te maken...Sorry...maar krijg er geen eind aan geknoopt

Groetjes
            Marc
            Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Grappig hoe die kijkt en dit is vastgelegd. Door het heldere licht en de kleuren van het onderwerp een moeilijke opname. Op de foto mist het witte op de rechterwang wat detail.
              Dieren in gevangenschap fotograferen doet men vaak. Soms moeilijk om het juiste standpunt in te nemen om alle storende elementen te ontwijken. Bij deze toch gelukt, niets behalve het groen in beeld.
              Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

het groen is inderdaad fluo
                en z'n gezicht vind ik teveel opgelicht, te onnatuurlijk
                ik probeer...
                mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

niet mooi.
                  heb je nog een uitgebreide exif...?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Net zoals ik naar deze foto zit te kijken.
                    Van waardering geniet ik.
                    Van kritiek leer ik.

Comment

Ik denk dat het grootste probleem met deze foto is dat deze op een erg zonnige dag werd genomen. Dus de aap kreeg te maken met te grote contrasten licht en schaduw.
                      Om dat te compenseren beginnen we te photoshopper. Met het gevolg dat het gras te groen wordt maar de aap min of meer aanvaardbare kleuren krijgt, zorg je voor het gras, dan wordt het zwart een probleem.
                      Men probeert dan te compenseren en gaan de aap verscherpen, soms gaat men er dan over.
                      Nu is en blijft de vraag wat wenst de fotograaf ?
                      De uitdrukking is kostelijk dus werd mooi vastgelegd.
                      De kleuren neem je er maar bij.
                      Of als je je ergert aan de kleur en licht, dan gaat de foto in de prullenbak.
                      Het is een moeilijke keuze, want het gaat ten koste van de uitdrukking van het moment. Hier werd de foto bewaard, dus is het aan de toeschouwer om uit te maken wat de fotograaf wenst te laten zien.
                      Duidelijk ligt de klemtoon op de uitdrukking.
                      Althans hier heb ik mijn visie weergegeven.
                      Moet kwaliteit onderdoen aan beeldende expressie ?
                      Of kan de beeldende expressie aanvaard worden ten koste van kwaliteit ?
                      Liefst streven we naar beeld en kwaliteit, wat niet wil zeggen dat eentje die de lus laat vallen niet geaccepteerd worden.

Mogelijke oplossing is de foto om te zetten in zw. Maar daardoor ga je de grote contrasten nog niet wegwerken!

Nu daagt het probleem in een beginnershoek moet er gewezen worden op tekortkomingen. Is reeds gebeurd. Het beeld werd ook aanvaard. Aan de fotograaf nu om te weten in welke mate al dan niet de foto een prijswinner is.

Zo ik heb mijn visie zowat uitgelegd.

Comment

Hoi G.R.

Mooie houding lijkt net alsof hij met zijn mobiel bezig is.

In zo`n geval kun je beter onderbelichten want een donkere foto kun je nog oplichten. Wat overbelicht is daar zit geen details in.

Het makkelijkste is om de volgende keer licht te meten.
                        Op het lichtste gedeelte. ik heb standaard 1 stop onderbelicht ingesteld.

Comment

Amaai wat een resem opmerkingen maar toch oprecht bedankt, ieder zijn mening - ieder zijn visie. Over het "groen" ben ik wat geschrokken, er zijn zoveel gradaties in groen en ook in andere kleuren doch dit kan ik wat milderen. Er is niets weggewerkt aan deze opname (noch afspanning of draden of andere obstakels) deze is werkelijkheid. Het wit in z'n linkerbaardhaar is inderdaad uitgebrand en niet te herstellen doch liet deze fout doorgaan omdat ik het gedrag en de mimiek wel uitzonderlijk vond (geluksmoment). Het contrast (zwart) overbruggen was een moeilijke factor doch ben daar aardig in geslaagd (vind ik van mezelf), de aap is realistisch. Heb getwijfeld om de zwartwit versie te plaatsen want die heeft voor mij een voetje voor, dus verkeerde keuze waarschijnlijk - volgende keer beter !
                          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Het groen is er wat over. Zet hem eens om in Z/W Schaduwen en contrast wat aanpassen.
                            Photography is an art of observation.

Comment

Working...
                            X