Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4 - up: vraagje over naverscherping

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4 - up: vraagje over naverscherping

    Deze week een nieuwe camera gekocht en er uiteraard al wat mee gespeeld. Bij het schieten van wat kiekjes in het park aan de praat geraakt met dit vrouwtje, en er uiteraard ook een foto van gemaakt. Ik heb beloofd om er eentje in haar brievenbus te stoppen.



    Deze foto is maar een eerste, vlug probeerseltje, maar ik ben nu al blij met mijn nieuwe toestel en lens: geeft me opnieuw zin om te fotograferen, wat ik de laatste maanden met de reflex wat kwijt was geraakt. Aangezien mijn ouwe LR3 de raw-files van de fuji niet herkende heb ik me zopas ook maar LR 5 aangeschaft: weer een boel nieuwe mogelijkheden, maar nu ga ik wel slapen ....
    Last edited by y-cam; 11 augustus 2013, 20:23.
    Niet geschoten is altijd mis ...

    Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

  • #2
    Re: eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4

    De keuze om de dame zo scherp mee te geven aan f2.8 en het hondje zo wazig...is waarschijnlijk niet toevallig.
    Ik vrees dat ze gaat zeggen:..."jammer dat mijn "petit chien" precies niet scherp is..."
    Waarmee ik bedoel dat ze waarschijnlijk de foto heel anders gaat bekijken...

    Groetjes
    Marc

    Toevoeging:
    Oh ja...btw proficiat met je aankoop. Heb geen kennis van het toestel maar ziet er toch een toestel uit dat precies wat in zijn mars heeft.
    Last edited by Brombeer; 10 augustus 2013, 06:46. Reden: Toevoeging
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

    Comment


    • #3
      Re: eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4

      Ik volg hier wel, meer het kopje van het troeteldier mee in de kijker plaatsen zou haar plezier doen. Voor een toevallige ontmoeting en een snel probeerseltje valt het toch wel mee.
      Plezier met je aanwinst.
      Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

      Comment


      • #4
        Re: eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4

        Oorspronkelijk geplaatst door Anaisje Bekijk bericht
        Ik volg hier wel, meer het kopje van het troeteldier mee in de kijker plaatsen zou haar plezier doen. Voor een toevallige ontmoeting en een snel probeerseltje valt het toch wel mee.
        Plezier met je aanwinst.
        +1
        De kwaliteit van je toestel is er, scherpte en kleuren
        mvg,
        Eddy
        Smaken verschillen

        Comment


        • #5
          Re: eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4

          Bedankt voor de reacties , mensen!
          Niet geschoten is altijd mis ...

          Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

          Comment


          • #6
            Re: eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4

            Mooi portret.

            Ik raad aan nog een lichte naverscherping te doen (Hoogdoorlaatfilter met 0,4 px in PS-Elements).
            Er zijn er ook (vroeger kwam dat veel voor) die hier juist een soft-focus toepasten.
            Enfin, smaken verschillen; de mijne weet je hierbij.
            Van waardering geniet ik.
            Van kritiek leer ik.

            Comment


            • #7
              Re: eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4

              PW waarom kies je voor je voor hoogdoorlaatfilter i.p.v slim verscherpen.

              Comment


              • #8
                Re: eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4

                Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                PW waarom kies je voor je voor hoogdoorlaatfilter i.p.v slim verscherpen.
                Omdat ik geen 'slim verscherpen' heb in PS-Elements?

                Bij de methode met het hoogdoorlaatfilter kan ik heel precies - in tienden
                van pixels - bepalen welke contouren worden verscherpt. Dan kan ik daarna
                het meest smaakvolle 'licht' kiezen om dat tot uitdrukking te brengen en
                als laatste kan ik de 'opacity'/doorschijnendheid(?) bepalen.

                Bij 'slim' denk ik dat de programmeurs er een grote hand in hebben en
                ik geef de leiding hierbij niet graag uit handen.
                Van waardering geniet ik.
                Van kritiek leer ik.

                Comment


                • #9
                  Re: eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4

                  Persoonlijk vind ik het jammer dat deze mooie hond verloren gaat in de scherpte omdat hij bij het portret hoort. Zeker een eerste goede resultaat.
                  Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                  Comment


                  • #10
                    Re: eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4

                    Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
                    Persoonlijk vind ik het jammer dat deze mooie hond verloren gaat in de scherpte .....
                    Me to.
                    ---
                    (en niet zo snugger van die dame om een adres te geven.)
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4

                      Mooi portret. De hond had van mij ook scherp gemogen.
                      Groetjes,
                      Dominic

                      Comment


                      • #12
                        Re: eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4

                        PW als jij de regie niet uit handen wilt geven dan zou ik juist kiezen voor slimverscherpen zie afbeelding voor de advanced optie

                        Comment


                        • #13
                          Re: eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4

                          Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                          PW als jij de regie niet uit handen wilt geven dan zou ik juist kiezen voor slimverscherpen zie afbeelding voor de advanced optie
                          Ach, dat ziet er hetzelfde uit als 'Adjust sharpness' in PS-E.
                          Voorlopig houd ik het bij mijn voorkeur die net nog wat meer vrijheid geeft..
                          Van waardering geniet ik.
                          Van kritiek leer ik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4

                            Proficiat met je nieuwe toestel,en met je mooie foto,grts,Jozef
                            Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: eerste portretje met de fujifilm X-E1 en de 35 1.4

                              Allée, en nu er terug met nieuwe moed tegenaan. Spijtig dat het hondje niet scherp is, was anders een mooi portret geweest.
                              Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                              Comment

                              Working...
                              X