Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto s genomen met beau brownie Kodak doublet lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foto s genomen met beau brownie Kodak doublet lens

Ja, ben pas terug vanuit Holland en nam dit onlangs gekregen toestelletje mee om hem eventueel te testen. In Rotterdam ben ik ook bevriend met een fotograaf die zelf zijn fotos ontwikkeld. Vaak geeft hij me ook tips of kritiek.
    Nu had hij een filmpje die hij in het toestelletje plaatste zo zag ik ook meteen hoe ik dat in de toekomst zou moeten doen. Dekte achteraan een rood venstertje af om zo min mogelijk licht erdoor te laten komen. HIj zou de film ontwikkelen en doorsturen. Ik zou achteraf wat bijwerken.
    Deze foto heb ik moeten vergroten (het flimpje wordt me later bezorgd, maar het geeft al een klein ideetje van wat dat toestel doet)
    Heb wat met de belichting gespeeld en aangescherpt. Heb niets rechgezet om zo min mogelijk van de foto te verliezen. Niet zo eenvoudig om door zo"n klein raampje te turen en te zoeken.
    Het probleem was ook te weten tot hoever je de film mocht doordraaien, we telden tot 4. Deze is eentje van dat tot nu toe in mijn bezit is. Vermoed als ik het negatief in bezit heb ik er meer kan uithalen of niet ?

1.

2. update met nieuw en groter toegezonden bestand. Koos deze te bewerken omdat ik deze de mooiste vind.

3.

Last edited by Loeky; 5 augustus 2013, 22:48.

Re: foto genomen met beau brownie Kodak doublet lens

Oja, de foto is nog niet optimaal qua compo of zo, maar het is een test oefening en ik zag nog niet zo heel goed wat ik fotografeerde.

Aan het toestel is een schuivertje aanwezig om de iso te bepalen, maar ik weet nog niet hoe het werkt. Zal mijn toestel ook eens grondig moeten schoonmaken. Heeft iemand een idee hoe je de lens moet schoonmaken ?
    Er is nog een schuivertje. Deze dient om lens open te houden om in slecht lichtomstandigheden te fotograferen.

Tips zijn welkom. Ik weet nog geen optimale foto s maar wel eens leuk om in de oude tijd te kruipen.

Mijn andere foto"s heb ik wel met de coolpix P 77OO genomen hoor. Die komen nog. Maar vond het leuk om met deze te beginnen.
    Last edited by Loeky; 5 augustus 2013, 16:37.

Comment

Als je de foto hebt genomen en gaat doordraaien, doe dan het rode venstertje
      maar even open. Dan kan je zien tot hoever je moet doordraaien. Op de achterkant
      van de film staan nummertjes. Daarna vensterje weer toe doen.
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

Comment

Geen idee Loeky wat dit nu al dan niet mag zijn. Het resultaat dat je hier laat zien is toch niet bijster mooi te noemen. Geef mij maar digital in deze tijd, of een betere versie indien mogelijk.
        Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

Mocht je zeggen dat dit een digitale scan is van beelden begin 20e eeuw zou het geloven.

"Vermoed als ik het negatief in bezit heb ik er meer kan uithalen of niet ?" Maar dan zal je toch over een deftige scanner moeten beschikken denk ik. Je hebt scanners die 35mm filmrolletjes aankunnen...maar heel veel weet ik er ook niet van af. Vraag me zelfs af of het gebruikte formaat in dit toestelletje 35 mm is ?
          Wat ik wel vermoed...als je niet genoeg investeert in randapparatuur...de overdracht van negatief naar digitaal wel eens een downgrade zou kunnen worden...
          Hierboven zie je alvast "artefacten" om "U" tegen te zeggen.

Groetjes
          Marc
          Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Ja, de toestellen die we tegenwoordig gebruiken zijn een pak beter. Maar hier gaat het om een oud ding. Met rolletjes die je zelf op een bepaalde wijze erin moet steken, ik maak wel eens een foto van het toestel.
            Je hebt helemaal geen idee van lichtmeting. Een primitief ding zou ik het noemen. Binnenkort hoop ik een foto genomen in die tijd te kunnen aanschouwen. nu heb ik totaal geen idee of het beter of niet kan. Vermoed dat ruis altijd wel aanwezig zou zijn.
            Ik moet ook nog wachten op de film, die is nog in het bezit van diegene die de foto"s naar me toestuurde. Het waren jammerlijk niet groter dan 44O dus vermoed ik dat het wel beter kan. Zoals ik al vermelde ik heb ze moeten vergroten.
            Ik was al blij dat het toestel het deed. Niet dat ik constant hiermee zal willen fotograferen, maar ik wil er eens het max eruit halen.
            Misschien leer ik hierdoor, wel zelf foto"s te ontwikkelen.
            Het was eigenlijk een hele gok.

@ plaatwerker : ik zal eraan denken voor de volgende keer. Bedankt voor de informatie.

Comment

Re: foto s genomen met beau brownie Kodak doublet lens

@ Brombeer : ik weet niet hoe die vriend de film heeft ontwikkeld ik kreeg ze op papier, zwartveld rond elke foto en elk op dat papier weergegeven.
              Dus wacht ik op filmrolletje.
              Ik kan zelf geef rolletje ontwikkelen en drukken op papier, al heb ik wel het materiaal denk ik. Mijn broer deed dat vroeger en heeft het achtergelaten. Als het nog werkt zou ik het misschien ook aan de praat krijgen maar eerst moet ik hiervoor in de leer gaan.
              Ik zoek wel een uitweg. Zal hem eens vragen of hij een groter afdruk kan toesturen. Maar ik zie wel.
              Die vlekkerige dingen weet ik niet of het normaal was in die tijd of niet. Ik ben wel naar de fotomuseum geweest in Rotterdam en daar toonden ze werken van Robert Doisneau. Zijn werk was wel beter maar hij gebruikte een Rolleiflex. vermoed een latere uitgave.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                Mocht je zeggen dat dit een digitale scan is van beelden begin 20e eeuw zou het geloven.

"Vermoed als ik het negatief in bezit heb ik er meer kan uithalen of niet ?" Maar dan zal je toch over een deftige scanner moeten beschikken denk ik. Je hebt scanners die 35mm filmrolletjes aankunnen...maar heel veel weet ik er ook niet van af. Vraag me zelfs af of het gebruikte formaat in dit toestelletje 35 mm is ?
                Wat ik wel vermoed...als je niet genoeg investeert in randapparatuur...de overdracht van negatief naar digitaal wel eens een downgrade zou kunnen worden...
                Hierboven zie je alvast "artefacten" om "U" tegen te zeggen.

Groetjes
                Marc
                Het formaat was 2,25 x 3,25 inches. Een inch is 2,54 cm dus reken zelf
                maar uit. Met een goede scanner in hoge resolutie kom je er wel uit hoor.

Er zijn er ook hier op BD die 35 mm filmpjes analoog gebruiken en heel
                goede resultaten tonen. Je moet gewoon even wachten op het basismateriaal.
                Van waardering geniet ik.
                Van kritiek leer ik.

Comment

Ik heb een nieuwe update geplaatst van het gebouw, groter formaat die me nu toegezonden werd. Ik denk dat inderdaad met originele film en scanner het ook zou moeten lukken.

Comment

Working...
                  X