Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Appelboompjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Appelboompjes

Bij deze een eerste voorzichtige poging om een foto te plaatsen.

De foto is genomen vorige week zondag tijdens een wandelingetje in de buurt.
    Op de voorgrond staan de houten kistjes al te wachten tot de appels geplukt zullen worden binnen enkele weekjes ...
    (oh ja, ik laat, in tegenstelling tot heel wat andere voorbijgangers, fietsers, toeristen, ... het fruit wél braaf aan de bomen hangen! )

50mm - 1/500 f/4.0 - ISO 100

update : een beetje kouder

Last edited by IceCool; 5 augustus 2013, 21:33.

Re: Appelboompjes

ik vind het hel super dat je niet alleen probeert de boompjes in beeld te brengen (dat zou op zich weinig zeggen) maar dat je het beeld betekenis geeft door ook de context te laten zien (een deel van de paloxen).

Probeer in het vervolg wel wat meer je compo te verzorgen: die toef onkruid op de voorgrond had bijvoorbeeld niet gehoeven, en een betere positionering van de kisten ten opzichte van de boompjes ware ook beter geweest.

Probeer ook te letten op je scherpte (maar dat hangt van veel factoren af: scherptediepte, scherpstelpunt, ...). Stel gerust vragen als je er hebt.
    Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Bedankt alvast voor de tips!

Eigenlijk probeerde ik hier vooral wat theorie in de praktijk te zetten :
      * een, op zich, alledaags onderwerp proberen te tonen op een manier dat het minder saai wordt.
      * de latjes van de 2de rij kistjes zou moeten dienen als een soort "leading lines" naar boompjes.

Dat onkruid op de voorgrond vond ik er langs de ene kant wel een beetje bijhoren maar het is nogal overheersend ivm de rest van de foto. Ik heb deze foto genomen gehurkt, zou het vanuit hetzelfde standpunt, beter geweest zijn om gewoon rechtop staand te fotograferen? (ivm het onkruid bedoel ik dan)

Het scherpstelpunt was de appel die bijna in het midden van de foto staat (ik weet het, 2/3 regel niet schitterend toegepast ) zodat het eerste boompje min of meer scherp zou moeten zijn. Met die focus worstel ik nog wel a bunch, maar ik heb het toestel nog maar anderhalve week dus ik ga er vanuit dat ik dat nog wel beter onder de knie zal krijgen!

Comment

Hallo, mijn antwoordjes in rood hieronder,
        groetjes,

Oorspronkelijk geplaatst door IceCool Bekijk bericht
        Bedankt alvast voor de tips!

Eigenlijk probeerde ik hier vooral wat theorie in de praktijk te zetten :
        * een, op zich, alledaags onderwerp proberen te tonen op een manier dat het minder saai wordt. Dat vind ik dus super
        * de latjes van de 2de rij kistjes zou moeten dienen als een soort "leading lines" naar boompjes. Hier werken die leading lines niet goed omdat de foto te "compact" is. Dat werkt beter met groothoek als je land-of zeeschapjes maakt of architectuurfoto's.

Dat onkruid op de voorgrond vond ik er langs de ene kant wel een beetje bijhoren maar het is nogal overheersend ivm de rest van de foto. Ik heb deze foto genomen gehurkt, zou het vanuit hetzelfde standpunt, beter geweest zijn om gewoon rechtop staand te fotograferen? (ivm het onkruid bedoel ik dan). Ik denk dat in het algemeen een ander standpunt beter was geweest: je zou dan de paloxen beter hebben kunnen positioneren tegenover de appelboompjes

Het scherpstelpunt was de appel die bijna in het midden van de foto staat (ik weet het, 2/3 regel niet schitterend toegepast ) zodat het eerste boompje min of meer scherp zou moeten zijn. Met die focus worstel ik nog wel a bunch, maar ik heb het toestel nog maar anderhalve week dus ik ga er vanuit dat ik dat nog wel beter onder de knie zal krijgen!
        Je hebt dus met een 50 mm. op F4 scherpgesteld op iets wat pakweg 5 à 6 meter van je vandaan was? Dan krijg je een dof van pakweg anderhalve meter, wat uiteraard in dit soort beeld veel te weinig is. Scherptediepte is een creatieve keuze, uiteraard , maar als ik er ven mag vanuit gaan dat je hier meer scherp wilde krijgen dan had je het diafragma meer moeten knijpen - pakweg F=11 - en scherpstellen op een meter of 8. Met een 50 mm. op APS-C is een volledige DOF over je ganse beeld uiteraard minder makkelijk te realiseren. Op dofmaster.com staat alles goed uitgelegd (en nauwkeuriger dan dat ik het hier uit ervaring wat probeer mee te geven).
        Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Ycam heeft het hier allemaal gezegd en geschreven

Ook van mij een dikke pluim voor het idee
          ik probeer...
          mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Vind de foto iets te warmpjes overkomen, zou persoonlijk de foto met witbalans iets laten afkoelen.
            Met vriendelijke groet,
            Caltson
            Sander Photography Official website

Comment

Ik heb hem ietske kouder gemaakt.

Comment

voor mij is de update prima.

Comment

Working...
                X