Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Het is nochthans met een statief gefotografeerd. De vibratiereductie stond wel aan en ik denk dat daar het probleem zit. Als ik in LR 1/1 ga zijn mijn mzzste foto's om weg te smijten.
Terug naar de winkel met die boel.
Het is nochthans met een statief gefotografeerd. De vibratiereductie stond wel aan en ik denk dat daar het probleem zit. Als ik in LR 1/1 ga zijn mijn mzzste foto's om weg te smijten.
Terug naar de winkel met die boel.
Heb er een 2de foto bijgeplaatst
Je hoeft niet terug naar de winkel hoor.
Op statief ALTIJD je vibratiereductie uitschakelen, want die slaat tilt als je ze aanzet terwijl je op statief fotos maakt.
Maak maar eens dezelfde met statief en zonder stabilisatie.....wedden dat ze scherp zijn.
Mvrgr
Misschien kan je bij je volgende foto je ISO ook wat lager zetten, aangezien je toch met sluitertijd van 1/500 zit...de bloemen lopen echt niet weg! Zal eventuele ruis enkel maar ten goede komen! Blijven oefenen zou ik zeggen, en zeker de tip met de vibratiereductie eens doen! Daar zit volgend mij ook de fout!
Groetjes
Roeliee
Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART
Voor dit soort foto's gebruik ik vaak een invulflits op -1 tot -2. Dat geeft dan een heel zachte, onopvallende flits die de bewegingsonscherpte wegneemt ...
Hangt ook af hoe je scherpstelt. Staat ie op handmatig of op automatisch (bij je instellingen) ? welke keuze heb je genomen ? De spotmeting, matrix of centrumgericht. Speelt ook een rol bij scherpstellen.
Hangt ook af hoe je scherpstelt. Staat ie op handmatig of op automatisch (bij je instellingen) ? welke keuze heb je genomen ? De spotmeting, matrix of centrumgericht. Speelt ook een rol bij scherpstellen.
Spotmeting, matrix ed slaat enkel op hoe het licht gemeten wordt.
Bij scherpstellen heb je meestal 3 keuzes, manueel, 1 scherpstelpunt of meerdere scherpstelpunten.
grt Patrick
Voor dit soort foto's gebruik ik vaak een invulflits op -1 tot -2. Dat geeft dan een heel zachte, onopvallende flits die de bewegingsonscherpte wegneemt ...
Jaja
Inderdaad, doe ik ook meer en meer. Hierdoor kweek je ook ervaring van werken met flitsers, op een zodanige manier dat niemand het merkt op de uiteindelijke foto. De laatste maanden doe ik steeds meer aan strobisme, wat de resultaten alleen maar ten goede komt.
Vooral een flitser leren afdoende gebruiken, zonder dat het opvalt.
Misschien heb ik het mis maar dat bedoel ik : Lichtmeting is ingesteld op Matrix of Spot en AF-veldstand is ingesteld op Handmatig, dan wordt de helderheid van het onderwerp gemeten door een hogere prioriteit aan het scherpstelveld te geven.
mijn tip heb ik hier ook al een beetje zien voorbijkomen:
dus op statief
iso zo laag mogelijk
werken met diafragmavoorkeuze
triller uit (maar dat weet je nu onderhand wel )
manueel scherpstellen
via liveview en dan nog liefst met vergroting van 5 of 10x
eventueel een klemmetje oid nemen om je bloem vast te klemmen, zodat ie niet waait
Comment