Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kan iemand raad geven met foto's van ... rotsen...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• kan iemand raad geven met foto's van ... rotsen...

voila, na veel proberen ben ik nog steeds niet tevreden van de foto's die ik maak.... blijkbaar zijn de rotsen van Freyr minder gemakkelijk te fotograferen dan ik dacht.

Bij het nemen van een reeks fotos voor een panorama te maken zag ik dat ondanks het zachtere licht, het niet evident is om een mooie foto te maken.
    Foto is genomen als de zon onder ging, een goei half uur voor zonsondergang.
    Toch kom ik precies te kort in dynamisch bereik.

een paar gegevens:
    Nikon D90, 17-55mm op f8 1/60s 17mm iso 200 op statief (geen wind) en met timer op 3s in RAW genomen, scherpgesteld op de rotsen in het midden. Erna in Lr basisbewerkingen uitgevoerd en omgezet naar .jpg. Geen filters voor de lens.

Kan iemand me tips geven ivm instellingen, materiaal, tijdstip v/d opname,.... om een beter resultaat te bekomen?
    Of is het onderwerp gewoon niet zo fotovriendelijk...

Bedankt voor de tips ,

Stijn.

Re: kan iemand raad geven met foto's van ... rotsen...

En de andere kant van het verhaal!?

Voorbereiding: Volgens mij kan je deze rotsen wel uit 50 andere standpunten op de plaat zetten, maar waarom heb je nu dit standpunt gekozen?
    -m.a.w. verken het gebied eerst onder verschillende weesromstandigheden alvorens uw kiekdoos op een paaltje te plaatsen en er een kiek van te maken.
    Techniek: tja, wat heb je nog meer geprobeerd, wat heb je nog meer in de hutkoffer zitten aan objectieven en eventuele filters
    - waarom deze instellingen en bijvoorbeeld niet iso 100 en f12 of zelfs f14
    Nabewerking: wat voor de een basic is kan voor de ander al heel extreem zijn
    - even uitleggen dus. (wat mij betref kan ie wel 0.3 tot 0.6 donkerder en een tikkeltje meer contrast)

Overige tips:
    - beter je beeld afkaderen
    - sparring partner meenemen

Aan het materiaal kan het niet liggen, want gij zijt het die het beeld vastlegd.
    Last edited by in2lapland; 10 juni 2013, 17:09.

Comment

Bij mij ziet-ie er al beter uit met eenvoudigweg in PS-E de highligts 25%
      afminderen en de schaduwen 25% oplichten.
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

Comment

Hallo,

bedankt voor je reaktie!

ik licht effe toe:
        k heb al redelijk wat tijd in Freyr doorgebracht en het viel me steeds op dat de rots er zo 'vuil' uitziet op foto.
        k heb zowat n paar duizend foto's met ander standpunten en klimmers op en in verschillende lichtcondities in de verschillende seizoenen en objektieven.

die 17-55mm is een lens van 1500 euro en is zowat het 'vermoed ik' beste dat ik heb, k heb ook met 16-85, 18-200 en 35mm foto's gemaakt maar daar zie ik geen expliciet beter of slechter resultaat in.

buiten een uv filter en een hoya polarisatie voor de 16-85mm heb ik geen andere filters, wat zou je me dan aanraden hiervoor?

iso 100 kan niet op mijn D90, 200 is het laagste tenzij L1.0, L0.7 L0.3 (maar is dit geen qualiteitsverlies?) en waarom zou ik nog lager gaan, ... sluitertijd?

blijkbaar zou de lens op f8 het scherpst zijn en op die afstand van de rots dacht ik genoeg scherptediepte te hebben voor alle rotspartijden, water en groen zijn voor mij niet zo belangrijk als dat wat minder scherp is want de meeste foto's van klimmers is in 1 vlak genomen en als er onscherpte is doordat het vlak niet haaks op de lens staat is dat wel n mooi effect. k weet het hier is het een landschapsfoto.

nabewerken, ja dat kan nog iets beter, dat moet ik nog leren, trouwens bedankt voor de tip @Plaatwerker!

Afkaderen... ja dit shot was gemaakt om een panorama samen te stellen, dus niet als beeld op zich

kijk eens naar hier voor andere topics dat ik al eens aangehaald heb ivm deze rotsen.

Sparringpartner..? .. kom je graag eens mee? ik heb nog wel een gordel liggen en statisch touw dan kan je de rotsen van dichtbij op 100m hoogte inspecteren (wij klimmers doen dat regelmatig... ;-) )

Groetjes,

Stijn.

Comment

Hallo Plaatwerker,

de high's stonden in mijne Lr al op -16 en shadows +46 dus daar had ik al eens goed aan getrokken.
          kan ik bij het nemen van de foto hier iets aan doen...filter of zo? of moet het dan HDR om alles te overbruggen? of een fullframe kopen?

Stijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Konino Bekijk bericht
            Hallo Plaatwerker,

de high's stonden in mijne Lr al op -16 en shadows +46 dus daar had ik al eens goed aan getrokken.
            kan ik bij het nemen van de foto hier iets aan doen...filter of zo? of moet het dan HDR om alles te overbruggen? of een fullframe kopen?

Stijn.
            Ik wil je graag helpen maar met filters en HDR heb ik totaal geen ervaring.
            Van waardering geniet ik.
            Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Konino Bekijk bericht
              .........

Kan iemand me tips geven ivm instellingen, materiaal, tijdstip v/d opname,.... om een beter resultaat te bekomen?
              dan graag even een uitgebreide exif geven.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

[/QUOTE]
                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                dan graag even een uitgebreide exif geven.
                grt,bouk.
                Als alles goed verlopen is zou je hem hier moeten vinden.

Groetjes,

Stijn.

Comment

Als alles goed verlopen is zou je hem hier moeten vinden.

werkt niet..?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                  X