Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

7751 - of vormvast ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 7751 - of vormvast ?

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
    't Is anders. Ik heb 4 jaar gekeken en toen de foto pas gemaakt omdat de
    omstandigheden op dat moment naar mijn zin waren.
    Ik ben benieuwd naar die speciale omstandigheden ... wat was er dan speciaal aan die ene dag dat je wel de foto gemaakt hebt ?

Ik vind em trouwens beter worden met iets meer contrast in.
    Last edited by Eanx; 8 april 2013, 09:18.
    Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Bedankt voor je uitleg.
      Nu pas kan ik het slipje plaatsen. Waarmee ik bedoel dat de vraag naar uitleg niet steeds even duidelijk beantwoord word.
      Ook probeer ik steeds het ruime aspect dat in deze beginnershoek aan bod komt naar waarde te schatten. Ongeacht of het landschapjes, zonsondergangen, Guillemins of autonome fotografie betreft. Dit ligt anders in de respectieve subfora.
      Op "7751-of vormvast ?" kan ik alvast niets "afbreken." (Ongeacht of je er vier jaar over gedaan hebt of 10'.)

Groetjes
      Marc
      Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
        Als je het wel zou hebben geprobeerd netjes uit te snijden, krijg je het
        wel door. Het ziet er een mooi patroon uit maar dat is bedrieglijk. Dus
        besloot ik naar eigen keuze door de kopjes heen te snijden. Nooit een
        update? Nee, maar inderdaad wel zelden; mijn beelden zijn in het alge-
        meen aardig uitgekristalliseerd. Ik neem er meestal ook ruim de tijd voor.
        Het is/was geen verwijt hoor, dat van 'niet/nooit', je bent standvastig en dat siert je.
        Groetjes

Comment

Ik was nog op zoek naar douchetegels. Deze foto brengt me op een idee...

P.S.: Dat punt onder- en bovenaan is niet nodig als het louter bedoeld is om ruimte te voorzien. Je kan lege regels gebruiken, maar ze moeten zich wel binnen de CENTER tags bevinden. Erbuiten worden ze genegeerd.
          Last edited by dcinbe; 9 april 2013, 20:20.

Comment

Ik moest direct aan Paris-Roubaix denken! Goeie timing om deze nu te plaatsen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
              Mijn spontane reactie : héhé, dat is iets leuks. En ik zal er wel bij blijven.
              Maar wil je een tipje van de sluier lichten? Wat is het eigenlijk? Een kunstwerk of... ?
              Ik denk straatstenen maar kan natuurlijk helemaal fout zitten.
              Het is beide. Ik beschouw het als kunst/kunstwerk en het maakt deel
              uit van het toegangspad naar Museum 't Oude Slot in Veldhoven (NL).

Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
              Ik ben benieuwd naar die speciale omstandigheden ... wat was er dan speciaal aan die ene dag dat je wel de foto gemaakt hebt ? ...
              Ik kom daar (bijna) elk jaar in augustus sedert 2006 of 2007. En elke
              keer heb ik gekeken en de noodzaak tot fotograferen kunnen bedwingen.
              In 2012 had ik geluk met een regenachtige dag. De kopjes waren juist
              gedeeltelijk aan het opdrogen. Dat, bij de beginnende slijtage, de toenemende
              vervuiling en plantengroei maakte het geheel uiteindelijk interessant genoeg.
              De vormgelijke kopjes kregen daardoor ieder hun eigen uitdrukking.
              Dat geeft een nieuwe dimensie aan het kunstwerk.

Oorspronkelijk geplaatst door dcinbe Bekijk bericht
              Ik was nog op zoek naar douchetegels. Deze foto brengt me op een idee...
              Ik ben benieuwd naar de uitwerking daarvan.

P.S.: Dat punt onder- en bovenaan is niet nodig als het louter bedoeld is om ruimte te voorzien. Je kan lege regels gebruiken, maar ze moeten zich wel binnen de CENTER tags bevinden. Erbuiten worden ze genegeerd.
              Dat is het dus. Zeer bedankt, zo kan ik ook zonder puntsgewijze hinder
              op zwarte achtergrond worden bekeken. Ik heb geleerd.
              Van waardering geniet ik.
              Van kritiek leer ik.

Comment

G.R. heeft anders deze foto zeer mooi en duidelijk beschreven. zijn mening verkondigd zonder daarbij de foto als onderwerp te willen bekritiseren. G.R. ging er bij het zien van de foto trouwens ook van uit dat je de foto hebt gemaakt als een kunstwerk op zich.

Kan je hem dat kwalijk nemen? Ik denk het niet, hoogstens wel vooringenomen. Als je de kritiek van de kijker niet kunt plaatsen, dan moet je in eerste instantie niet gaan flirten met een onderwerp als deze, of beter gezegd de plaats van het onderwerp ten opzichte van het beeld dat jij er van hebt gemaakt.

Het is anders wel een fascinerend kunstwerk, en een mooie weergave ervan. Maar daarom heeft het in de ogen van de maker en wij als kijkers misschien helemaal geen meerwaarde, of net wél. Vrij persoonlijk dus. Ergens laat je ons wel toe om het werk door jouw ogen te aanschouwen, verder reikt mijn interesse in het beeld echter niet.

Wel heb je mijn interesse gewekt voor de ethische kwesties, of bedenkingen, die je op die manier bij deze foto kunt hebben. Als je ze straks niet publiceert in een of andere catalogus. Ik wil maar enkele bedenkingen vrijgeven die je zou kunnen hebben bij deze foto en daar mag/ of moet je ook als fotograaf ruimte voor laten. Dat is wat ik hard mis bij deze foto al had je er tien jaar voor nodig om ze te maken.

Met alle respect,
                provid
                Last edited by Provid; 8 april 2013, 21:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Provid Bekijk bericht
                  ...Wel heb je mijn interesse gewekt voor de ethische kwesties, of bedenkingen, die je op die manier bij deze foto kunt hebben. Als je ze straks niet publiceert in een of andere catalogus. Ik wil maar enkele bedenkingen vrijgeven die je zou kunnen hebben bij deze foto en daar mag/ of moet je ook als fotograaf ruimte voor laten. Dat is wat ik hard mis bij deze foto al had je er tien jaar voor nodig om ze te maken.

Met alle respect,
                  provid
                  Deze alinea probeer ik te doorgronden maar ik slaag naar mijn idee daarin niet echt.
                  Welke ethische kwesties bedoel je?
                  Van kritiek leer ik.

Comment

Ik vraag mij af of je deze foto net daarom hebt gepost of was het gewoon een foto waarvan je gewoon dacht die mag wel gezien worden?
                    In ieder geval vind ik leuk om mij niet louter te moeten beperken tot 'het is een goede of slechte foto' en wat meer of minder contrast, maar om dieper te kunnen na denken bij het zien van foto's als deze. Ik bedoel maar, je bracht het kunstwerk in onze woonkamer, op een manier dat volgens jou, denk ik, een meerwaarde heeft aan het kunstwerk.

Met ethische kwesties bedoel ik: kunst heeft een doel. (Het kunstwerk is gemakkelijk wansmakelijk te noemen voor iemand totaal geen idee heeft van de achterliggende denkstromen, bijvoorbeeld. En dat kan ethische vragen oproepen) Fotografie is een medium die de kijker soms, niet altijd, toelaat om getuige te zijn van de perceptie van de fotograaf, van hoe iemand dus naar de dingen kijkt. De weergave van de gezichten van kinderen slaat hier duidelijk op het woord in ons taalgebruik, het is dus louter beeldspraak verbeeld. En de foto is er een weergave van. Tenzij de intentie er is om de foto als een kunstwerk te willen brengen, kan ik niet verder dan de opmerking van G.R. - Is het daarentegen de bedoeling om een weergave te willen brengen van dat kunstwerk, dan is er ruimte voor discussie over bijvoorbeeld, al dan niet een goed of minder goed standpunt dat je hebt ingenomen ten opzichte van het werk. Met andere woorden of je het werk objectief en goed genoeg hebt kunnen weergeven. Allemaal vrij subjectief, vandaar mijn opmerking dat je ruimte moet kunnen laten, vind ik, ter discussie. Dat mis ik in de opmerkingen die je eerder gaf. Vandaar opnieuw, mijn opmerking: 'Dat is wat ik hard mis bij deze foto al had je er tien jaar voor nodig om ze te maken.' -
                    Maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Schrijven en lezen, het heeft zo zijn gebreken.

Mvg,

Comment

Ik vraag mij af of je deze foto net daarom hebt gepost of was het gewoon een foto waarvan je gewoon dacht die mag wel gezien worden?
                      In ieder geval vind ik leuk om mij niet louter te moeten beperken tot 'het is een goede of slechte foto' en wat meer of minder contrast, maar om dieper te kunnen na denken bij het zien van foto's als deze. Ik bedoel maar, je bracht het kunstwerk in onze woonkamer, op een manier dat volgens jou, denk ik, een meerwaarde heeft aan het kunstwerk.

Met ethische kwesties bedoel ik: kunst heeft een doel. (Het kunstwerk is gemakkelijk wansmakelijk te noemen voor iemand totaal geen idee heeft van de achterliggende denkstromen, bijvoorbeeld. En dat kan ethische vragen oproepen) Fotografie is een medium die de kijker soms, niet altijd, toelaat om getuige te zijn van de perceptie van de fotograaf, van hoe iemand dus naar de dingen kijkt. De weergave van de gezichten van kinderen slaat hier duidelijk op het woord in ons taalgebruik, het is dus louter beeldspraak verbeeld. En de foto is er een weergave van. Tenzij de intentie er is om de foto als een kunstwerk te willen brengen, kan ik niet verder dan de opmerking van G.R. - Is het daarentegen de bedoeling om een weergave te willen brengen van dat kunstwerk, dan is er ruimte voor discussie over bijvoorbeeld, al dan niet een goed of minder goed standpunt dat je hebt ingenomen ten opzichte van het werk. Met andere woorden of je het werk objectief en goed genoeg hebt kunnen weergeven. Allemaal vrij subjectief, vandaar mijn opmerking dat je ruimte moet kunnen laten, vind ik, ter discussie. Dat mis ik in de opmerkingen die je eerder gaf. Vandaar opnieuw, mijn opmerking: 'Dat is wat ik hard mis bij deze foto al had je er tien jaar voor nodig om ze te maken.' -
                      Maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Schrijven en lezen, het heeft zo zijn gebreken.

Mvg,
                      Ik denk dat ik je wel begrijp al zullen we het op onderdelen wellicht verschillend
                      benaderen. Kan het zijn dat je esthetisch bedoelt waar je 'ethisch' schrijft?
                      Last edited by Plaatwerker; 10 april 2013, 15:10. Reden: typefoutje
                      Van kritiek leer ik.

Comment

Wellicht wel.

Ik bedoel wel degelijk ethische vragen bij het kunstwerk, hier de 'kinderkoppen'.

Comment

Wellicht wel.

Ik bedoel wel degelijk ethische vragen bij het kunstwerk, hier de 'kinderkoppen'.
                          OK, stel die ethische vragen dan maar, duidelijk en helder.
                          Niet verkeerd als zoiets eens in een discussie aan de orde komt maar dan wel graag concreet.
                          Van kritiek leer ik.

Comment

Working...
                          X