Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kanaalstekje by night

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kanaalstekje by night

    Goeieavond iedereen,

    Net terug thuis van een "fotosessie by night" langs het kanaal.
    Wat vinden jullie van deze? of Heb nog weinig ervaring met nachtfotografie, is dus nog zoeken.

    Tips, andere ideetjes, laat maar komen. Elke vorm van commentaar wordt geapprecieerd.

    Groeten,

    David


    exif: f/11 - 30sec - ISO 100 - 18 mm
    mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

  • #2
    Re: Kanaalstekje by night

    Ik vind het erg goed en mooi. Alleen de gebouwen links wat oplichten via hooglichten/schaduwen. Meer hoef denk ik niet.
    Last edited by Loeky; 22 maart 2013, 17:26.

    Comment


    • #3
      Re: Kanaalstekje by night

      Vrij goed, qua nachtfotografie.
      Het rechterdeel van de foto levert een leuk beeld op.
      Links vind ik hem te donker, is voor mij net iets te weinig te zien.
      Het is soms moeilijk om een beeldvullend onderwerp te vinden voor een nachtfoto.
      In deze foto is meer dan de helft "donker".
      Voor mij is dat te veel.
      Volgende keer misschien in het blauwe uurtje ?

      Comment


      • #4
        Re: Kanaalstekje by night

        Ik denk niet dat ik het beter zou kunnen, eveneens denk ik dat de weergave tamelijk natuurgetrouw is.

        Groetjes
        Marc
        Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

        Comment


        • #5
          Re: Kanaalstekje by night

          dat ziet er ook voor mij heel goed uit.
          ZElfs met dat zwarte stuk links
          ik probeer...
          mijn Fijsboecq en mijn flickr

          Comment


          • #6
            Re: Kanaalstekje by night

            Bedankt voor de comments! De linkerkant is idd (te) donker, kreeg deze niet meer opgelicht tijdens het fotograferen mede door dat de rechterkant te fel was denk ik, ik weet het niet?
            Hoe kon ik live die linkerkant helderder krijgen? Zal hem in CS 6 eens wat trachten op te lichten..
            mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

            Comment


            • #7
              Re: Kanaalstekje by night

              Oorspronkelijk geplaatst door david_deman Bekijk bericht
              Bedankt voor de comments! De linkerkant is idd (te) donker, kreeg deze niet meer opgelicht tijdens het fotograferen mede door dat de rechterkant te fel was denk ik, ik weet het niet?
              Hoe kon ik live die linkerkant helderder krijgen? Zal hem in CS 6 eens wat trachten op te lichten..
              Ter plaatse moet je het doen met het licht dat je hebt. De camera heeft zo zijn beperkingen in aantal stops dat ze kan overbruggen.
              De enige mogelijkheid ter plaatse is dan verschillende belichtingen toepassen, en deze in HDR of DRI samenvoegen.
              Ik weet echter niet of de linkerkant echt interessant genoeg is om te wisselwerken met de rechter.

              Een beetje vroeger ter plaatse gaan, in het blauwe uurtje, zou misschien ook nog iets kunnen oplossen.

              Let hier wel op je sluitertijd... langer belichten gaat ook weer ruis geven, en gaat bij de meeste camera's sowieso in bulb moeten gebeuren.
              In dit geval zou je sowieso moeten diafragmeren naar een groter diafragma (kleiner getal) of je ISO's optrekken.

              Comment


              • #8
                Re: Kanaalstekje by night

                Ik weet niet of je met lagen kunt werken?
                Je "dupliceert" de foto zodanig dat hij twee maal boven elkaar staat.
                Met contrasten/niveau's trek je de belichting op tot datgene wat je te donker vindt naar smaak is. (Als je overdrijft...ga je lelijke dingen zien )
                In deze specifieke foto zijn enkel de gebouwen links opgelicht. Het water kan niet meer hebben omdat het dan vlekkerig wordt.
                Daarna ga je van de foto die bovenaan ligt en dus nu te helder is de stukken wissen die niet opgehelderd moeten worden. Beide foto's "blenden" en...klaar is kees. 5' werk.
                Zo is dat in deze gedaan...dus zuiver softwarematig.
                Maar...er zijn manieren zat om dit te bewerkstelligen zoals vedeka hierboven reeds schreef.

                Groetjes
                Marc
                Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                Comment


                • #9
                  Re: Kanaalstekje by night

                  Bedankt voor de info Vedeka en Brombeer. Zal eens de aanschaf van zo een bulb ook moeten overwegen. Moet wel een leuk effect geven om eens met echt lange sluitertijden te kunnen werken. Bv de lijnen zien van de sterren, wordt dit bewerkstelligd met een bulb dan?
                  mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kanaalstekje by night

                    Bulb...ga je waarschijnlijk niet moeten aanschaffen zal wel in de 60D aanwezig zijn.
                    RTFM is zo een keiharde onsympathieke uitspraak (die ik liever niet gebruik)...dus...kijk eens in het boekje van je toestel.
                    Wat ik je wel kan aanraden als je op de instelling "bulb" wilt werken is een draadontspanner (bestaat ook draadloos) zodat je de spiegel kunt opklappen en neerlaten zonder het toestel te moeten aanraken. In de display van je toestel kun je perfect aflezen hoe lang de spiegel opgeklapt staat. (Maar...wordt ietsje moeilijker in het donker zonder eerst op het knopje van de display-verlichting te duwen en bijgevolg zonder het toestel aan te raken...) De zichtbare teller werkt ook niet in seconden of minuten maar in eenheden. Wat wil zeggen dat als je teller op bvb 120 komt de spiegel 2 minuten open staat.
                    Bulb gaat ook de door vedeka aangehaalde opmerking (dat je linker zijde te donker is...)niet oplossen.
                    Startrails worden inderdaad op modus "bulb" gemaakt.

                    Groetjes
                    Marc
                    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kanaalstekje by night

                      Bedoelde het draadloze bakje idd. De bulb functie is met een draaiknop op B te zetten en je hebt bulb. Heb het net even zitten bekijken een afstandsbediening was 19€ zal deze kopen. Bedankt voor de info!
                      mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kanaalstekje by night

                        Ik vind het wel mooi, de overgang van donker naar licht via het water.
                        Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kanaalstekje by night

                          Dankjewel voor de leuke comments!
                          mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

                          Comment

                          Working...
                          X