Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nagenieten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nagenieten

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
    Ach, ook het geheugen is een volstrekt onbetrouwbaar element.
    Behalve als het fotografisch is

Groetjes
    Marc
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
      Behalve als het fotografisch is

Groetjes
      Marc
      Dat is een mythe. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs.
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

Comment

We plaatsen er drie en laten de kijker beslissen Net als op tv en aan spelletjes doe ik niet mee. Ze zijn alle drie goed, de auteur beslist ! En nu maar discussiëren...
        Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
          Dat is een mythe. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs.
          Vandaar de

Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
          We plaatsen er drie en laten de kijker beslissen Net als op tv en aan spelletjes doe ik niet mee. Ze zijn alle drie goed, de auteur beslist ! En nu maar discussiëren...
          Inderdaad niet Raymond...was ook sarcastisch bedoeld (niet simpel weer te geven met een klavier )
          Daarom: "de fotograaf heeft steeds gelijk."
          En ik ga 't hier stoppen want wil vedeka zijn topic niet neerhalen daar waar hij in mijn ogen een punt maakt. Blijf bij mijn eerste comment waar tenslotte ook een -icoontje staat.

Groetjes
          Marc
          Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Ga voor de eerste met de lucht van de tweede ( ND filter toepassen op de lucht )
            Photography is an art of observation.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pixxel Bekijk bericht
              Ga voor de eerste met de lucht van de tweede ( ND filter toepassen op de lucht )
              Met een ND-filter ga je geen kleurverschil teweeg brengen in een beeld. ND = neutral density : een filter om het geheel te verduisteren
              Met een grijsverloopfilter zou je de lucht hoogstens kunnen verduisteren, maar geen kleurverschil teweeg brengen.
              Met een kleurenfilter, correct toegepast, zou je onderaan en bovenaan in beeld verschillende kleuren kunnen brengen,
              maar of dit gewenst is voor één beeld, laat ik in het midden.

Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
              Tijdje geleden kreeg ik van een van de "groten" alhier een tip om gewoon altijd op AWB te werken.
              En dan proberen om zoveel mogelijk de kleuren in je hoofd op te slaan, om dan later vanuit de RAW, die omstandigheden weer te reproduceren. (of soms bewust wat anders doen)
              Grijskaart, grijspipet en AWB werken alleen perfect bij neutraal licht.
              De "groten" hebben hun workflow, de "kleinen" moeten zich nog een workflow toeëigenen.
              Mijn workflow is vrij simpel : ik probeer mijn foto zo goed mogelijk te maken, zodat ik zo weinig mogelijk moet nabewerken.
              Dit houdt in : zo correct mogelijke lichtmeting, zo correct mogelijke keuze van diafragma en sluitertijd (ISO's verhogen indien nodig), zo correct mogelijke kleuren.

Mijn grijskaart is een vaste partner als ik bewust ga fotograferen. Ik zeg niet dat ze heiligmakend is, maar voor mij een manier om in vele omstandigheden,
              zo correct mogelijk te fotograferen.

Ik ben blij dat er toch een beetje discussie komt, en dat de verschillende mogelijkheden en smaken blijken.
              Een foto is eigenlijk pas goed als je hem zelf heel goed vindt. Wat je ermee doet, en wat een ander er van denkt, is eigenlijk niet zo belangrijk.

Meteen zie je in dit topic ook het effect van het plaatsen van drie gelijkaardige foto's : er is nog niets over het beeld op zich gezegd.
              Toont nog maar eens aan dat je best één foto kan plaatsen.

Tot slot :
              Ik ben dit topic begonnen met :
              Ik post dit reeksje hier, als een voorbeeld van mogelijkheden qua workflow.
              Er zijn nog oneindig veel andere mogelijkheden. Ik kan hier nog een tiental andere aardige foto's van maken.
              Alles heeft te maken met "smaak".

Ik ga ook resoluut voor de eerste, omdat hij het best aanvoelt, en voor mij, zeker qua sfeer,
              maar eigenlijk ook een groot stuk qua kleur, "de realiteit die in mijn geheugen zit", benadert.

Over het blauw :
              Als de zon ondergaat, verbleekt de hemel heel snel, en wordt blauw. Kort nadien hebben we "het blauwe uurtje".
              Wat we zien, zien we vanwege het licht dat er op valt. Valt er voornamelijk door blauw gevormd licht op,
              wordt alles blauwer.

Verder iedereen bedankt voor het kijken en reageren, en hopelijk kunnen we er allemaal iets van leren.

Comment

Alle drie goed maar voorkeur voorde eerste,grts,jozef
                Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

Comment

Working...
                X