Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Op zich is zo'n troep ganzen wel een dankbaar onderwerp. Belichting zit wel goed.
De eerste foto vind ik eigenlijk verkeerd gemaakt.
De enige scherpe gans staat met haar bek tegen het kader, en gaat het beeld uit, de andere zijn allemaal onscherp (of toch minder scherp).
Diagonale compo is dan weer wel goed.
De tweede foto vind ik leuker, meer scherp, meer alle richtingen uit, een echte chaos zoals het kan zijn.
Zwart-wit maakt het beeld hier waarschijnlijk rustiger. Of het gewenst is, laat ik in het midden.
De tweede is zoals vedeka reeds schreeef wat chaotisch, veel te veel dieren, afgesneden poten, afgesneden staart.
Wat verkeerd is in de eerste werd ook reeds uitvoerig aangehaald, maar mits enige bewerking kan je er toch dit van maken.
Er is wat meer ruimte in de kijkrichting, en ook bovenaan is er wat meer ruimte tussen de kop en het kader.
Ik heb meteen ook het rechtse dier een staart gegeven .
Groetjes
De tweede is zoals vedeka reeds schreeef wat chaotisch, veel te veel dieren, afgesneden poten, afgesneden staart.
Wat verkeerd is in de eerste werd ook reeds uitvoerig aangehaald, maar mits enige bewerking kan je er toch dit van maken.
Er is wat meer ruimte in de kijkrichting, en ook bovenaan is er wat meer ruimte tussen de kop en het kader.
Ik heb meteen ook het rechtse dier een staart gegeven .
Groetjes
Hey Djivan,
Heel leuk wat je met de foto gedaan hebt, véél beter ook, maar zou niet weten hoe ik hieraan moet beginnen
Maar in elk geval erg bedankt voor het voorbeeld!
Groetjes
Ik zou de bewerking door Djivan maar zien als een voorbeeld van compositie.
Fotograferen is toch iets meer dan knutselen met Photoshop o.i.d.
Zelf zou ik wachten op een dergelijk beeld bij de waterkant.
Dat kan ook wel eens dagen of weken of maanden duren.
Je weet wat je wil, en dan blijft dat wel in gedachten tot het lukt.
Voor sommige foto's heb ik wel jaren gewacht.
Ik zou de bewerking door Djivan maar zien als een voorbeeld van compositie.
Fotograferen is toch iets meer dan knutselen met Photoshop o.i.d.
Zelf zou ik wachten op een dergelijk beeld bij de waterkant.
Dat kan ook wel eens dagen of weken of maanden duren.
Je weet wat je wil, en dan blijft dat wel in gedachten tot het lukt.
Voor sommige foto's heb ik wel jaren gewacht.
Ik ben met niks van wat U hier schrijft akkoord. En vooral wat fotograferen betreft. Fotograferen is vandaad de dag meer dan ooit meer als een foto van iets nemen. Zonder enige bewerking leef je nog in de middeleeuwen.
Ik wilde gewoon even aantonen dat er hier veel te vlug foto's geplaatst worden. Veel beter is ze eerst uren, weken, dagen, maanden aan een stuk te bekijken en via allerlei middelen trachten te verbeteren.
Dat is althans hetgeen ik doe. Ik heb nu voor het ogenblik zo'n 40 à 50 foto's staan onder de noemer 'eventueel te tonen op forums'. Die reeks overloop ik dagelijks. Praktisch elke dag zijn er een paar waar ik iets aan wijzig/verbeter aan de hand van een andere visie of van hier opgedane kennis.
Er wordt al te vlug een foto genomen en pats boem op het forum, en dan maar de reactie (goede of slechte) afwachten, eventueel een reactie als 'voor de vuilbak' wordt soms voor lief genomen..... en dat begrijp ik niet. Die plaatst U dan toch niet. Ook achteraf reacties van 'dat had ik over het hoofd gezien' of 'dat was ik vergeten' of 'dat had ik zelf moeten zien' ...... wanneer U er voldoende naar kijkt overkomt dit U niet.
Mijn principe is in de eerste plaats zelf voor criticus spelen en zelf een aantal dingen veranderen, en pas als ikzelf volledig tevreden bent, dan plaatsen. Er komen dan toch nog voldoende opmerkingen, waar U toch nog zelf niet aan dacht, maar een vuilbak zal er niet vlug meer bij zijn.
Aan uw laatste betoog is duidelijk te merken dat U een huis/tuin/buurt fotograaf bent, die het zich kan permitteren ontelbare malen naar een bepaalde plek terug te keren, of U geeft althans die indruk.
Besef dat er ook zijn die hun foto's in het buitenland of op grotere afstand van huis maken......en dan dagen, weken, maanden of jaren (larie en apekool) wachten op de goeie.......laat me niet lachen. Voor een beroepsfotograaf misschien ja, maar die zitten er hier volgens mij niet in Beginnershoek, en als ze er al mochten zitten, dan zijn ze hier niet op hun plaats om foto's te plaatsen.
Mocht U zelf eens op verre verplaatsingen en of het buitenland fotograferen, dan zou U beseffen dat U het moet doen met omstandigheden die er die dag op dat moment zijn. En in die soms verre van ideale omstandigheden toch nog een mooie foto proberen te maken en af te leveren, dat is heel andere koek dan in de achtertuin gaan fotograferen wanneer de omstandigheden ideaal zijn.
Voila, hiermee ben ik meteen goed wakker op zondagmorgen.
Ik ben met niks van wat U hier schrijft akkoord. Ik wilde gewoon even aantonen dat er hier veel te vlug foto's geplaatst worden. Veel beter is ze eerst uren, weken, dagen, maanden aan een stuk te bekijken en via allerlei middelen trachten te verbeteren.
Dat is althans hetgeen ik doe. Ik heb nu voor het ogenblik zo'n 40 à 50 foto's staan onder de noemer 'eventueel te tonen op forums'. Die reeks overloop ik dagelijks. Praktisch elke dag zijn er een paar waar ik iets aan wijzig/verbeter aan de hand van een andere visie of van hier opgedane kennis.
Er wordt al te vlug een foto genomen en pats boem op het forum, en dan maar de reactie (goede of slechte) afwachten, eventueel een reactie als 'voor de vuilbak' wordt soms voor lief genomen..... en dat begrijp ik niet. Die plaatst U dan toch niet. Ook achteraf reacties van 'dat had ik over het hoofd gezien' of 'dat was ik vergeten' of 'dat had ik zelf moeten zien' ...... wanneer U er voldoende naar kijkt overkomt dit U niet.
Mijn principe is in de eerste plaats zelf voor criticus spelen en zelf een aantal dingen veranderen, en pas als ikzelf volledig tevreden bent, dan plaatsen. Er komen dan toch nog voldoende opmerkingen, waar U toch nog zelf niet aan dacht, maar een vuilbak zal er niet vlug meer bij zijn.
Aan uw laatste betoog is duidelijk te merken dat U een huis/tuin/buurt fotograaf bent, die het zich kan permitteren ontelbare malen naar een bepaalde plek terug te keren, of U geeft althans die indruk.
Besef dat er ook zijn die hun foto's in het buitenland of op grotere afstand van huis maken......en dan dagen, weken, maanden of jaren (larie en apekool) wachten op de goeie.......laat me niet lachen.
Mocht U zelf eens op verre verplaatsingen en of het buitenland fotograferen, dan zou U beseffen dat U het moet doen met omstandigheden die er die dag op dat moment zijn en dat is heel andere koek dan in de achtertuin gaan fotograferen wanneer de omstandigheden ideaal zijn.
Voila, hiermee ben ik meteen goed wakker op zondagmorgen.
Ik snap wat je wil zeggen, voor een stuk kan ik er in komen,
maar ik ben het toch meer eens met Plaatwerker
In eerste instantie is het "een beeld" maken.
Beeldvorming kan bij mij ook dagen duren,
maar het kan ook een momentum zijn... op die plaats zijn, en proberen een goeie foto te maken.
Ik heb foto's die ik wil maken, waar ik dagen tijd in steek, naar zoeken van tijdstip, juiste locatie, compositie,
zodat het moment daar is, ik enkel moet zorgen dat ik daar ben, om die foto te maken.
Ik maak ook foto's op vakantie, op plaatsen waar ik niet meer terugkom, en dan net is het nog moeilijker,
want dan moet je zorgen dat je op dat moment de goeie camera-instellingen hebt.
Ook op dat moment moet je zorgen dat je compo in orde is.
Op dat moment beslis jij of je afdrukt en wanneer je afdrukt.
Beide dingen zijn niet gemakkelijk.
Ik maak ook kleine correcties aan mijn foto's, maar heb nog nooit geprobeerd van een slechte foto een goeie te maken.
Van een goeie, een betere wel.
Wat jij hier laat zien is een fijn staaltje photoshop. Pet er voor af, dat je dit nota bene, met iemand anders zijn foto, wil doen.
De topicstarter heeft er echter niet veel aan...
...Heel leuk wat je met de foto gedaan hebt, véél beter ook, maar zou niet weten hoe ik hieraan moet beginnen...
Fotografie is eigenlijk toch net iets meer dan kiekjes maken.
Fotograferen is voor een stuk nadenken, is kijken, is zien, is zeggen van : daar wil ik een foto van maken,
en dan terug nadenken : hoe ga ik die maken, zowel technisch als compositorisch.
Soms ga je te laat zijn, maar door veel te fotograferen leer je anticiperen op de omstandigheden.
Ik herhaal, voor een stuk begrijp ik je betoog... maar die paar regels van Plaatwerker spreken me veel meer aan.
Ik ben met niks van wat U hier schrijft akkoord. En vooral wat fotograferen betreft. Fotograferen is vandaag de dag meer dan ooit meer als een foto van iets nemen. Zonder enige bewerking leef je nog in de middeleeuwen.
Dat is een van de mooie aspecten van een forum, dat afwijkende meningen
kunnen worden geplaatst en worden gelezen (en overdacht). En ja, natuurlijk,
net zoals vroeger in de DoKa moet er ook nu nog worden bewerkt.
Ik wilde gewoon even aantonen dat er hier veel te vlug foto's geplaatst worden. Veel beter is ze eerst uren, weken, dagen, maanden aan een stuk te bekijken en via allerlei middelen trachten te verbeteren.
En dat zijn we vast zeer eens met elkaar. Die dagelijkse meesterwerkenposters ...
Het zou beter zijn om bij het bereiken van de status 'senior member' de
beperking aan te houden van één discussie per week. Maar helaas, daar
ontbreekt het meestal aan zelfkritisch vermogen en zelfbeheersing.
Besef dat er ook zijn die hun foto's in het buitenland of op grotere afstand van huis maken......en dan dagen, weken, maanden of jaren (larie en apekool) wachten op de goeie.......laat me niet lachen. Voor een beroepsfotograaf misschien ja, maar die zitten er hier volgens mij niet in Beginnershoek, en als ze er al mochten zitten, dan zijn ze hier niet op hun plaats om foto's te plaatsen.
Ik ben wel iets meer dan alleen huis/tuin/buurt-fotograaf. Met wat geduld
kan je ook elk jaar ergens terugkeren. Sommige genres die ik beoefen,
toon ik niet of nauwelijks op BD.
Mocht U zelf eens op verre verplaatsingen en of het buitenland fotograferen, dan zou U beseffen dat U het moet doen met omstandigheden die er die dag op dat moment zijn. En in die soms verre van ideale omstandigheden toch nog een mooie foto proberen te maken en af te leveren, dat is heel andere koek dan in de achtertuin gaan fotograferen wanneer de omstandigheden ideaal zijn.
Toen ik in de zestiger jaren regelmatig naar Parijs ging, keek ik de eerste
10 dagen altijd om mij heen. Pas de laatste 3 dagen ging ik de geplande
foto's maken. En nog steeds fotografeer ik op verplaatsing (zal dit ook
vandaag nog gaan doen) maar als de resultaten onvoldoende zijn, dan
blijft zoiets voor persoonlijke educatie.
Ik denk dat wij het over heel veel dingen ook wel eens zijn.
Comment