Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noorse lucht met kleurtjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Noorse lucht met kleurtjes

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Mij mag U gerust van de oude garde noemen, ik heb daar geen enkel probleem mee. Ik noem het eerder veel ervaring hebben, maar soit.
    Het is niet omdat ik nog de tijd gekend heb zonder PC, zonder digitale fotografie.... en ik kan nog een tijdje doorgaan, dat ik in die tijd (moet) blijven leven.
    Er zijn er hier ook reeds geweest die helemaal 'niks' moesten hebben van fotobewerking......en dat houden ze meestal een paar weken vol.
    Brengt U nog berichten over met de tamtam of met een loopjongen of heeft U een GSM of smartphone of nog iets meer gesofistikeerd ?
    Als U niet wil meegaan met uw tijd, dan heb ik daar geen enkel probleem mee....... dit vormde zich in mijn oude hersenen bij het lezen van uw reactie .
    Groetjes
    Rare conclusie die jij trekt uit mijn vraag. Mijn vraag ontsprong gewoon uit het feit dat ik mij afvroeg of ze dit in de analoge tijd ook al deden of dat het toen onbegonnen werk was. Niet meer of minder!

    Zelf ben ik opgegroeid met computers rond mij en ik zou er echt niet zonder kunnen. Ik stel mij soms enkel de vraag of je wel iets moet doen omdat je het ook technisch kunt doen. Bij deze foto vind ik het gewoon geen meerwaarde hebben.

    Het rare is echter wel, dat in mijn standaard profiel in LR, ik dus bij 'Lens Corrections' de optie 'Enable Profile Corrections' heb aangevinkt. Dus... dit is een stap die de software zelf altijd doet, nog alvorens ik de foto zie op mijn scherm. Dus het kan goed zijn, dat wanneer ik de RAW file van deze foto zou hebben ingeladen, ik al dadelijk een resultaat had zoals plaatwerker die heeft gemaakt. Wat ik enkel wou zeggen, is dat het mij bij deze foto zeker niet stoorde. En eigenlijk dat bij de aangepaste versie de nu onscherpte in de sterren mij wel stoort. Ik vind het vreemd dat niemand anders daar een opmerking over maakt.

    En... ik neem persoonlijk de voorkeur om te communiceren via E-mail. Je zult het misschien gek vinden, maar mijn GSM, nu een smartphone, gebruik ik bijna nooit. Ik heb die bij mij zodat anderen mij kunnen bereiken, maar als ik iets te melden heb, dan gebruik ik altijd E-mail, of het zou echt heel dringend moeten zijn, wat het zelden is. Als het aan mij zou liggen, dan zou ik mijn telefoon en smartphone zelfs gewoon de deur uitstampen. Heeft vermoedelijk ook iets te maken met het feit dat het gesproken woord vluchtig is, terwijl het geschreven woord eeuwig is.

    Maar nu zijn we aan het afwijken van de foto.

    Later we het er maar ophouden dat ik de originele foto goed vond, maar dat ik waarschijnlijk dezelfde foto toch anders had gepresenteerd door het automatisch proces dat ik heb ingesteld in LR.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

    Comment


    • #17
      Re: Noorse lucht met kleurtjes

      Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
      Ook in de analoge tijd was dat mogelijk. Of dat ook in de gewone doka's
      werd gedaan, weet ik niet (ik deed het niet). Wel weet ik dat reeds in de
      vijftiger jaren hele machines werden gebouwd om luchtfoto's voor de
      kartografie te corrigeren voor lens- en perspectiefvertekeningen.
      Tja, door het licht van de foto door anderen lenzen te sturen, die je kon regelen, zou je inderdaad ook wel lens correcties hebben kunnen toepassen in die tijd. Zullen waarschijnlijk wel precisie toestellen zijn geweest die immens veel geld koste. Maar toen je dat van de cartografie aanhaalde, ging er wel een belletje rinkelen. Ik geloof dat ik daarover, heel lang geleden, eens iets heb overgelezen. Maar toen was ik zelf nog niet met fotografie bezig, dus heb ik dat niet echt opgeslagen in mijn organisch data center.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • #18
        Re: Noorse lucht met kleurtjes

        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
        Het rare is echter wel, dat in mijn standaard profiel in LR, ik dus bij 'Lens Corrections' de optie 'Enable Profile Corrections' heb aangevinkt. Dus... dit is een stap die de software zelf altijd doet, nog alvorens ik de foto zie op mijn scherm.
        Ik heb mij rot gezocht maar blijkbaar kan mijn versie van Lightroom dit niet? V2.5?

        Aangezien ik zowat alle aurora foto's met deze lens maakte lijkt het mij interessant om de correctie op zijn minst op enkele foto's te proberen.

        Ik post deze week (1 per dag ) nog enkele opnames, deze was de minste intensiteit maar we waren toch al tevreden dat we dit zagen.


        BTW: niemand heeft de 2 "shooting stars" opgemerkt? We zagen er die avond zeer veel en op enkele foto's zijn ze dan ook te zien.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #19
          Re: Noorse lucht met kleurtjes

          Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
          Erg mooi, gelukkig heeft je camera het niet laten afweten! (heb al anderen gehoord)
          Dat de camera en lens het biet zouden laten afweten wisten we al. Verleden jaar waren we in dezelfde streek en stonden we ook een paar uur buiten bij -5/6°C
          Twee jaar terug waren we in Kiruna (Zweden) en daar was het -15°/-25° en de camera heeft dat ook zeer goed doorstaan. Met de gepaste kleding, wij ook trouwens
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #20
            Re: Noorse lucht met kleurtjes

            Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
            Ik heb mij rot gezocht maar blijkbaar kan mijn versie van Lightroom dit niet? V2.5?

            Aangezien ik zowat alle aurora foto's met deze lens maakte lijkt het mij interessant om de correctie op zijn minst op enkele foto's te proberen.

            Ik post deze week (1 per dag ) nog enkele opnames, deze was de minste intensiteit maar we waren toch al tevreden dat we dit zagen.


            BTW: niemand heeft de 2 "shooting stars" opgemerkt? We zagen er die avond zeer veel en op enkele foto's zijn ze dan ook te zien.
            Ik ben pas begonnen met LR 3 als experiment, en LR 4 heb ik mij gekocht. Bij elke update van LR, binnenkort 4.4, worden er meer correcties van lenzen toegevoegd door Adobe. Het is eigenlijk pas sinds LR 4 dat Adobe zich hier heel intens heeft opgegooid. Waarschijnlijk als respons op DxO waar plaatwerker zo veel lof over heeft. Ik kende dat echter nog niet toen ik LR kocht. En DxO is mij ook een beetje te duur op dit moment.

            En ik had die 2 shooting stars wel opgemerkt, maar was meer onder de indruk van de Aurora Borealis.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

            Comment


            • #21
              Re: Noorse lucht met kleurtjes

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
              ... En DxO is mij ook een beetje te duur op dit moment.
              € 149. Vergelijk eens met LR en/of PS(E).
              Nu gebruik ik zowel DxO en PS-E. Laatste vrijwel alleen voor afwerking op formaat en na-verscherping.
              Van waardering geniet ik.
              Van kritiek leer ik.

              Comment


              • #22
                Re: Noorse lucht met kleurtjes

                Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                € 149. Vergelijk eens met LR en/of PS(E).
                Nu gebruik ik zowel DxO en PS-E. Laatste vrijwel alleen voor afwerking op formaat en na-verscherping.
                Was dat voordien niet duurder?

                A, ik zie mijn fout. Ik had de prijs van 299 in gedachte, maar dat is voor de elite versie. Iemand die nog geen software heeft, kan deze software zeker overwegen, ik hoor daar ook heel goede dingen over. Maar mijn keuze is al gemaakt. Misschien, als ik niet meer voor anderen dingen moet sparen, dat ik DxO ook nog wel eens aanschaf.
                Mvg,
                Rudy Mas
                Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                Comment


                • #23
                  Re: Noorse lucht met kleurtjes

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  ...BTW: niemand heeft de 2 "shooting stars" opgemerkt? We zagen er die avond zeer veel en op enkele foto's zijn ze dan ook te zien.
                  Oh...toch wel hoor, wou je zelfs eerst suggereren om er eentje van weg te halen, namelijk dat het dichtst bij de aurora...Dacht toen verder is puur natuur dus waarom niet

                  Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                  € 149. Vergelijk eens met LR en/of PS(E).
                  Nu gebruik ik zowel DxO en PS-E. Laatste vrijwel alleen voor afwerking op formaat en na-verscherping.
                  Ook hier is het een beetje kwestie van kieskeurig kopen en prijzen vergelijken.
                  Mijn LR4 heeft me op 12-02-13 (factuurdatum) net € 89.99 gekost (tijdelijke aanbieding)
                  Staat nu in dezelfde winkel al weer € 129.xx

                  Groetjes
                  Marc
                  Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Noorse lucht met kleurtjes

                    sjieke foto!!!
                    zelfs met lensvervorming

                    [jaloers]
                    ik probeer...
                    mijn Fijsboecq en mijn flickr

                    Comment


                    • #25
                      Re: Noorse lucht met kleurtjes

                      Echt een mooie foto!
                      Ik heb vorig jaar in Finland gezeten, en het is mij niet gelukt zo'n mooi plaat te maken.
                      Misschien dat er nog (software matige) mogelijkheden zijn om minder ruis in het plaatje te krijgen.
                      Point - Shoot - Save - Print

                      Comment

                      Working...
                      X