Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spoorwerkers (tilt/shift)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• spoorwerkers (tilt/shift)

Re: spoorwerkers (tilt/shift)

Ik ben geen liefhebber, de werkmannen zijn zelfs niet allemaal scherp.
    Dit effect komt voor mij onaangenaam over (persoonlijke smaak).
    mvg,
    Eddy
    Smaken verschillen

Comment

dit is mi geen tilt en shift, is dit niet softwarematig gedaan?
      Last edited by Frie01; 2 maart 2013, 18:35. Reden: tikfout
      mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

als het met software gedaan is zou ik toch ook even herdoen zodat de werkmannen allen scherp worden
        anders vind ik dit effect wel leuk (maar ben dan zelf ook grote lensbaby fan....... )
        FLICKR PHOTOSTREAM
        Just try to comprehend that which you'll never comprehend

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
          Ik denk dat men hier een miniatuur effect wil verkrijgen, maar het is niet zo goed gelukt.
          TS zal wel meer uitleg geven.
          mvg,
          Eddy
          Smaken verschillen

Comment

Ik zou er de bruine kleurzweem uithalen.
            Mvg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
              zie exif.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Of dit effect in LR4 voorkomt betwijfel ik. In andere software noemt het "selectieve focus." Daarbij is het de bedoeling min of meer de effecten die je kunt krijgen met een tilt-shift lens na te bootsen. Daar waar de tilt-shift lens oorspronkelijk bedoeld is voor architectuur en eventuele vervormingen "uit" beeld te houden, is dit effect bedoeld om "miniatuur" na te bootsen.
                Bij het effect "selectieve focus" krijg je vier horizontale lijnen op je foto die je desgewenst onder een hoek kunt stellen. Wat zich tussen de twee binnenste lijnen afspeelt zou, vooropgesteld dat de foto scherp is, scherp moeten blijven. De twee buitenste lijnen (stippellijnen) zorgen er voor dat er een verloop in scherpte ontstaat naar de randen van de foto toe. De lijnen kunnen verder uit elkaar gezet of dichter bij elkaar gebracht worden. Ook gaat dit effect de verzadiging van de foto wijzigen.

In de foto hierboven lijkt het wel of de onscherpte manueel toegevoegd werd aangezien de lijnen van de overgang scherp/onscherp niet recht lijken.

Wat ik niet zo mooi vind hierboven is inderdaad dat de arbeiders niet exact binnen de twee binnenste lijnen vallen en dat de overgang, het verloop in scherpte te abrupt gebeurt, te fel afgetekend.
                Als je met de parameters speelt die bij dit effect behoren ga je de overgang stukken vloeiender krijgen. Hoe vloeiender de overgang hoe meer het miniatuur-effect afneemt.

Groetjes
                Marc
                Last edited by Brombeer; 3 maart 2013, 09:52. Reden: Stukje vergeten in betoog...
                Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

ik vind dit een leuk effect. spoorweg nodigt ook uit voor zulke dingen, maar moet beter afgewerkt worden. Seinpaal is beneden in focus en boven out of focus bvb.
                  My Website : http://www.ineedair.org
                  Music / Painting / Motion Graphics / Image
                  Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Comment

Working...
                  X