Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
ze missen toch wel een beetje scherpte.
Ook eens kijken om de foto's iets ruimer te nemen, zodat je ze achteraf nog recht kan zetten:
Dolletorre valt achterover, Het Provinciehof ook en staat schuin
Op je 3e toren staat de halletoren ook schuin. Die staat in 't echt ook wel schuin, maar zo erg niet.
Gebruik je een zonnekap? 's Avonds mag dat ook hoor, dan heb je minder kans op flares.
Vanop een statief wil niets zeggen... Er zijn meerdere principes voor nachtfotografie.
Als je op statief werkt, waarom werk je dan op 1600 ISO (bij de eerste) ?
De meeste principes of tips vind je HIER door Bart uitgelegd.
Naar de brandpuntsafstand toe : je fotografeert op 18mm. Dit impliceert een serieuze vervorming met lenzen zoals de 18-105. Als je wat achteruit kan, en een tikkeltje inzoomen, wordt het er alleen maar beter op.
Naar de afwerking van je foto's toe, zou ik zeggen... fotografeer in RAW en leer een RAW-bewerkingsprogramma (ben zelf voorstander van Lightroom, veel cursussen van, en veel over terug te vinden op het internet).
Leer ook hoe je foto's moet rechtzetten, en perspectief corrigeren.
Kijk 's nachts goed rond in Brugge. Ik vind het een heerlijke stad voor nachtfotografie, omdat er verschillende kleuren van lichten gebruikt wordt. In Gent vind ik het veel moeilijker. Verschillende tinten in een nachtfoto, maken zo'n foto helemaal af.
Kan je die tinten niet terugvinden, fotografeer dan zeker in het blauwe uurtje (ff googelen zal je wel leren wat het is), omdat geel en blauw nu eenmaal heel goed samen gaan.
Comment