Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

orchidea close-up - Nieuwe update na tips

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• orchidea close-up - Nieuwe update na tips

Ik heb mij een statiefje aangekocht. Het is een Sirui T2004X geworden met een K30X balhoofd.
    Hierbij een eerste testje... of

NIEUWE update: Ik heb een nieuwe foto genomen met de tips van hieronder. 5 foto's gestacked en wat meer wit in de bloem gelaten. Een verbetering of niet?

minder paars:

OUD -->

f/8 - 1/8 - ISO 200

OUD --> up: minder verscherpt:

groetjes,
    Yoeri
    Last edited by YoeriV; 27 februari 2013, 20:42. Reden: update na tips

Re: orchidea closup

Onweerstaanbare bloemen voor zo'n test.
    't Ziet er heel niet slecht uit al denk ik dat het wit van de bloem wel wat witter kan (hoeft niet).
    Wat verscherping betreft denk ik dat je wat te ver bent gegaan (aan de randen te zien).
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

Comment

Het wit van de bloem kan inderdaad nog omhoog. Ik had het getest, maar nu zie je de doortekening van de nerven (of hoe noem je dat juist beter). Daarom heb ik er voor gekozen om ze iets grijzer te laten.
      Nu je het zegt van de verscherping, ik had me op de stamper geconcentreerd. Hier zal ik een upje voor plaatsen.
      Bedankt.

Comment

Niet slecht inderdaad. Misschien dat je met een diffuus lampje die mooie kleuren nog wat kunt oplichten.

Comment

mooie foto
          misschien toch een iets kleiner diafragma genomen, zodat het voorste van je bloem ook scherp was
          ik probeer...
          mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Goed in beeld gebracht,tof ,grts,jozef
            Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
              mooie foto
              misschien toch een iets kleiner diafragma genomen, zodat het voorste van je bloem ook scherp was
              Als je deze van zo dichtbij helemaal scherp in beeld wil brengen, dan heb je twee mogelijkheden :
              - je neemt hem van verder af en cropt ( slechte oplossing )
              - je werkt met focus-stacking.
              Met diafragmeren alleen krijg je dat nooit voor mekaar op 200 mm.

Ik vind hem niet zo goed, en wat me direct stoorde, is die vlijmscherpe bloembladrand onderaan.
              Bij zo'n orchidee zijn de kernen van de bloem meestal het kleurrijkst en het mooist.
              Hier is deze deels onscherp en de bladrand wel scherp, en dat oogt een beetje raar (verkeerd gefotografeerd - slordig).
              Je kan moeilijk anders, tenzij je een net iets ander standpunt inneemt.
              Last edited by vedeka; 15 februari 2013, 08:23.

Comment

Bedankt voor de commentaren.
                Het was niet de bedoeling om alles volledig scherp te krijgen. Ik wou enkel de stamper scherp zodat de aandacht naar daar gaat. En dan vooral om mijn statief eens uit te testen met een langere sluitertijd.
                Had ik alles scherp gewild, dan had ik mijn standpunt anders gekozen zodat het voorste deel in de midden ligt en als een soort straat naar de stamper toe gaat en zelfs de randen van de bloem niet meer zou meenemen, maar dan heb ik inderdaad focus stacking nodig.
                Nu dat de randen ook scherp zijn is logisch omdat ze op dezelfde afstand liggen in de Dof als de stamper. De enige bewerkingen die ik hier heb uitgevoerd zijn oplichten van de curven en een eindverscherping voor het web. Als ik de randen ook soft zou willen, dan moet ik masks leggen, featheren en andere fotoshoptoestanden, maar dat was de bedoeling niet.
                Nu @vedeka, ik weet niet of het niet fotoshoppen uw bemerking is op het slordig fotograferen of niet, maar ik heb er toch wel mijn tijd voor genonen hoor. Als het fototechnisch (dus niet in nabewerking) niet goed is, dan graag meer uitleg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door YoeriV Bekijk bericht
                  Nu @vedeka, ik weet niet of het niet fotoshoppen uw bemerking is op het slordig fotograferen of niet, maar ik heb er toch wel mijn tijd voor genonen hoor. Als het fototechnisch (dus niet in nabewerking) niet goed is, dan graag meer uitleg.
                  Nee, ik geef maar aan dat het raar oogt, en om raar te verduidelijken gebruikte ik de termen verkeerd gefotografeerd / slordig, dat,
                  dat wat men scherp verwacht, niet scherp is, en dingen die men niet scherp verwacht, zoals de bloembladrand, wel scherp zijn.
                  Dat komt slordig of wanordelijk of verkeerd gefotografeerd over, en dan kijkt een foto niet meer aangenaam.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vedeka Bekijk bericht
                    Nee, ik geef maar aan dat het raar oogt, en om raar te verduidelijken gebruikte ik de termen verkeerd gefotografeerd / slordig, dat,
                    dat wat men scherp verwacht, niet scherp is, en dingen die men niet scherp verwacht, zoals de bloembladrand, wel scherp zijn.
                    Dat komt slordig of wanordelijk of verkeerd gefotografeerd over, en dan kijkt een foto niet meer aangenaam.
                    Ah ok, ik ben mee. Ik begrijp dat je voor closeup meer tijd moet nemen omdat alles dan opvalt. Ik zal er eens mijn tijd voor nemen op een vrije dag om meerdere foto's te nemen en een goed standpunt te kiezen en nadien deftig na te bewerken.

Comment

Ik heb een nieuwe foto genomen met de tips hierboven in gedachte.
                      Ik wou er geen nieuwe topic voor starten en plaats hem daarom hier. Ik denk niet dat het een schending van de regels is omdat het ergens toch om een update gaat ook al is het een nieuwe foto. Anders mogen de mods die gerust verplaatsen...

Nieuwe bemerkingen?

groetjes,
                      Yoeri

Comment

Re: orchidea close-up - Nieuwe update na tips

Moderator Note: Titel aangepast. Met drie foto's (per topic, en één topic per dag in dit subforum) kunnen we wel leven. Mochten het er meer zijn, dan zouden de eerste voor mij achter een linkje gaan, of zou jijzelf de keuze moeten maken welke je zichtbaar wilt tonen. In principe is je nieuwste foto (de bovenste?) geen update, maar effectief een nieuwe foto. Persoonlijk zou ik een nieuwe topic begonnen zijn, met een link naar je oude.
                        Je hebt alleszins naar je commentators geluisterd!
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Moderator Note: Titel aangepast. Met drie foto's (per topic, en één topic per dag in dit subforum) kunnen we wel leven. Mochten het er meer zijn, dan zouden de eerste voor mij achter een linkje gaan, of zou jijzelf de keuze moeten maken welke je zichtbaar wilt tonen. In principe is je nieuwste foto (de bovenste?) geen update, maar effectief een nieuwe foto. Persoonlijk zou ik een nieuwe topic begonnen zijn, met een link naar je oude.
                          Je hebt alleszins naar je commentators geluisterd!
                          Bedankt voor de antwoorden. Wens je dat ik nu een nieuwe topic aanmaak of is het hier toch voldoende?

Comment

Nieuwe foto ziet er een heel driedelig maatpak beter uit dan de andere.

Kan het zijn dat er nog een lichte lila zweem overhangt?
                            Misschien is het toch de juiste kleur. Ik weet het niet want ik laat bloemen
                            altijd in de vrije natuur (buiten). Wel weet ik dat ik de foto zonder de
                            (vermeende) kleurzweem nog mooier vindt.
                            Van waardering geniet ik.
                            Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door YoeriV Bekijk bericht
                              Bedankt voor de antwoorden. Wens je dat ik nu een nieuwe topic aanmaak of is het hier toch voldoende?
                              Moderator Note: Nee... nee... voor nu zo laten. Misschien meenemen voor een volgende keer.
                              (Normaal is dit het werkterrein van mijn collega !Bart, maar die heb ik al een weekje niet meer gezien, vandaar dat ik hier -als reactie op een oproep- ingrijp.)
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Working...
                              X