Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste poging portret fotografie + updates

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: eerste poging portret fotografie

Niet dat ik het beter zou kunnen, maar persoonlijk vind ik de achtergrond te onrustig.
    Ik ga voor de ZW versie

Comment

Ik vind de achtergrond heel storend (hekwerk met mazen in). Nu lijkt het alsof er gepand is, maar ik vermoed niet dat dat het geval is. Ik moet Bouk bijtreden.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
        nu, ik vind het maar meer dan normaal, dat wanneer je je eerste 1.8 koopt
        dat je dat gaat uittesten
        of niet soms?
        Dis heeft Jako gelijk om ze hier te plaatsen

en ik hoop dat ik niet geleuterd heb, want dat mag blijkbaar ook al niet meer

Ik moet fonteintje wel volgen hierin hoor.
        is het niet stilletjes aan tijd dat we hier tegen de mensen die al wat technischer aangelegd zijn wat dieper in de foto gaan kijken dan alleen maar de technische kant.
        wat is een persoon met technische uitleg als hij de technische uitlegt kent, dat hij deze niet altijd toepast is zijn fout en je kunt er hem idd nog altijd op wijzen, maar ik wil ook eens dieper naar de foto beginnen kijken, zoals expressies, onderwerp, wat wil de fotograaf zeggen/tonen, wat kon er beter met mijn model, haar expressie zegt me niks enzovoort.

ik heb al enkele keren zo'n uitleg in een topic gesmeten maar daar wordt telkens over gekeken en niet naar gehoord.

geef eerlijk toe, mensen zoals noenkel, eddy, sien, eddy, vosse enzovoort (de mensen die weten hoe hun camera werkt, en er zijn er nog maar deze kwamen direct in me op) wat hebben die nog als je zegt... je had hier beter voor f5.6 gekozen ipv 4.5 of je sluiter was te lang <=== allemaal dingen die we kennen en weten hoe we ze moeten toepassen (toch in de mate van het mogelijke) wat hebben ze eraan als ze dit al 20 keer gehoord hebben, ok ja sommige leren het nooit maar das dan hun fout.

ik wetet het is de beginners hoek waar men deze dingen uitlegt, maar een foto maken die spreekt kan men ook leren, de foto lezen alsof het een boek was, kijken wat het model wil uitstralen, waarom is dit niet flaterend voor mijn model, waarom kiest de fotograaf voor dit soort licht, waarom steekt hij andere kleuren in de foto.

Fonteintje haalt aan: "pose en mimiek van het model zijn verre van flatterend." <==== hier kan men ook leren een betere foto te maken, en dat is niet technisch.
        waarom is het niet flaterend, hoe kan ik de volgende keer mijn model plaatsen zodanig dat het wel flaterend is, opgetrokken schouders, je model ziet er verstijfd uit hierdoor, totaal niet ontspannen enzovoort.
        dit zijn allemaal dingen die je ook een betere foto laten maken.

ik zal wel weer paranoia zijn mor soit, maar vind wel dat fonteintje een sterk punt heeft.

Grtz david

Comment

Re: eerste poging portret fotografie + updates

Fotografie is een combinatie van kunstgevoel en techniek (geldt voor elke kunstvorm).
          Als je één van beide ontbeert, maak je geen goede foto's. Maar het valt in min of meerdere mate te leren. De fotografen die beide aspecten van nature beheersen zijn heel dun bezaaid.

Ik denk dat opmerkingen over compositie, houding van het model... evengoed op hun plaats zijn als technische nota's, belichting, DOF, scherpte...

Maar ik volg Fonteintje wel als het over lenzen"geleuter" gaat. De ene of de andere lens is niet zo relevant. Basiskennis is onder andere dat lenzen vol open wat soft zijn. En dat één stop knijpen al een heel verschil uitmaakt. Ik vermoed dat TS dit wel weet, en uit de verschillende commentaren wat heeft opgestoken. Daar gaat het over, niet over apparatuur. Tenzij je met een UWA detail van een kerktoren 3km verder te laten zien door dat elementje te croppen... Dan mis je ook basiskennis, lenskeuze en/of afstand tot je onderwerp.

Over de foto: ik vind de pose ook niet ideaal, over de mimiek kan enkel de papa oordelen. Doe mij maar de Z/W versie.

I rest my case.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Working...
          X