Ik snap niet goed waarom je een relatief hoge ISO-waarde kiest om dan nadien je diafragma helemaal dicht te knijpen en ook nog eens 1/4000-ste van een seconde te belichten.
Mss heb jij er wel een uitleg voor?
Zelf zou ik links en bovenaan wat zwart wegknippen. De lamp wordt daardoor een beetje uit het centrum gehaald en dit kan de compositie ten goede komen.
Een bestandsgrootte van krap 42 Kb is veel te weinig voor een behoorlijke
presentatie. Toch kan je ook deze foto nog wat opwerken tot een zichtbare
lamp. Het histogram laat zien dat je daar hopen ruimte voor hebt.
En dan nog ...
Tinypic NOOIT meer gebruiken.
TP zal na één of enkele dagen jouw upload automatisch verkleinen tot een
vrij klein bestandje. Op BD kan ja dan al snel ‘blokjes’ gaan tellen en je gaat
‘artefacten’ zien. Verlies aan scherpte etcetera.
TP = gratis, maar van goedkope rommel word je niet blij.
Mijn persoonlijke favoriet is Picasawebs (ik heb daar ongeveer 19 Gb aan
fotowerk staan). Maar er zijn natuurlijk ook andere goede parkeerplaatsen.
Beginnersfoutjes zijn de meest interessante. Voor de beginner, en voor de gevorderde.
Na een sessie (ruime term, ik bedoel hiermee foto's maken in een bepaalde omgeving) zet ik mijn instellingen terug naar normaal. Wat normaal is, moet ieder voor zich uitmaken, het is een uitgangspositie. Nu doe ik dat via één van de user settings (U1 en U2), maar het kan perfect zonder. Mijn basis instellingen zijn: matrixmeting, geen belichtingscompensatie, AF-S, centraal scherpstelpunt, P-stand, 100 ISO... Ook de interne flitser wordt naar standaard settings gezet. Zo kun je steeds vertrekken van een "veilige" stand, waarmee je zonder nadenken een bruikbare foto kunt maken (wanneer je een onvoorzien iets voor je lens krijgt). Ook weet je hoe elke instelling staat, en kun je blindelings aanpassen.
ISO is erg verraderlijk, inderdaad. Hoge ISO valt niet zo snel op, je sluitertijd is kort, joepie!, en je diafragma kan wat kleiner, leuk voor de DOF. Beetje ironisch, maar herkenbaar, denk ik.
In dit geval is het niet dramatisch, bij 800 heb je nog geen of weinig last van ruis. Alleen is je diafragma dermate klein dat je aan scherpte verliest. Bij 100 ISO had je op f:11 gezeten, dat was perfect geweest. De sluitertijd is niet relevant.
Ik had de foto iets (minder dan 1 stop) meer licht gegeven (klinkt raar als het onderwerp een lamp is...), met een andere lamp het glas laten zien.
Het was een vrij krachtige lamp, narekenen brengt me op 19EV. Ik denk dat je makkelijker zou werken met een zwakke lamp (25W of zo), met een dimmer of verzwakt door voeding met een lager spanning of door serieschakeling met een andere lamp. Zo krijg je veel meer controle over je beeld, extreem heldere of donkere onderwerpen zijn lastig.
Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
Comment