Jouw ogen zijn dan ook geen sensor van een fototoestel met zijn beperkingen
Probeer ik dan een foto te tonen met deze donkere voorgrond of tracht ik de voorgrond wat lichter te maken. Probeer eens duidelijk te zijn over deze foto, want ik begrijp je niet.
mvg,
Eddy
Wat denk je van een Pano? Dan komen alle kleuren die je voor ogen had tot zijn recht. Ik heb hier een voorbeeldje geplaatst van wat ik bedoel omdat ik het moeilijk kan uitleggen. Je zegt het maar als ik het moet verwijderen...
Probeer ik dan een foto te tonen met deze donkere voorgrond of tracht ik de voorgrond wat lichter te maken. Probeer eens duidelijk te zijn over deze foto, want ik begrijp je niet.
mvg,
Eddy
Zal even proberen duidelijker te zijn...
Bij een opname als deze, probeert men geen overbelichting te krijgen langs de kant van de zon (het helderste deel in de foto)
Dat resulteert dat de donkere delen nog donkerder gaan worden dan hoe wij ze zien (onze ogen-hersenen passen zich aan)
Wil je dat ook de donkere delen juist(-er) belicht -klaarder/helderder- worden (op de foto) dan moet je foto's met verschillende belichtingen gaan blenden (samenvoegen)
Met één enkele opname lukt dit niet.
En de donkere delen 'ophalen' met photoshop (gelijk welk prog)? Als het verschil niet te groot is (wat bij deze wel het geval is als je de RAW bekijkt). Anders resulteert dit in een heel vlekkerige toestand (laat zich zien als ruis e.d.)
Voor mij (persoonlijk) specifiek deze foto (eerste plaatsing): Ik vind deze foto juist belicht, maar het resultaat (het eigenlijke beeld) vind ik niet mooi.
perman
canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk
Bij een opname als deze, probeert men geen overbelichting te krijgen langs de kant van de zon (het helderste deel in de foto)
Dat resulteert dat de donkere delen nog donkerder gaan worden dan hoe wij ze zien (onze ogen-hersenen passen zich aan)
Wil je dat ook de donkere delen juist(-er) belicht -klaarder/helderder- worden (op de foto) dan moet je foto's met verschillende belichtingen gaan blenden (samenvoegen)
Met één enkele opname lukt dit niet.
En de donkere delen 'ophalen' met photoshop (gelijk welk prog)? Als het verschil niet te groot is (wat bij deze wel het geval is als je de RAW bekijkt). Anders resulteert dit in een heel vlekkerige toestand (laat zich zien als ruis e.d.)
Voor mij (persoonlijk) specifiek deze foto (eerste plaatsing): Ik vind deze foto juist belicht, maar het resultaat (het eigenlijke beeld) vind ik niet mooi.
Nu begrijp ik je volledig en meer nog, "ik ben met volledig akkoord met je uitleg".
mvg,
Eddy
de pano vind ik geslaagd, al zou ik nog wat meer van het onderste gedeelte weg doen.
Onze fototoestellen zijn niet in staat om in deze situatie zowel voorgrond (weg en gras) als achtergrond (lucht) goed te belichten. Dit omwille van de beperkingen van de sensor... Als je de situatie op een realistische manier wil fotograferen, heb je inderdaad - zoals perman aangeeft - meerdere belichtingen nodig. Minstens 2: ééntje waarbij de lucht goed belicht is en ééntje waarbij de voorgrond goed belicht is. Dan kun je beginnen blenden om beide te combineren.
Comment