Als ik in PS-E bij het histogram even de autoknop gebruik (na het
verwijderen van de witte balken) dan worden de kleuren nog
sprankelender. Nu mist er nog wat licht.
Als ik in PS-E bij het histogram even de autoknop gebruik (na het
verwijderen van de witte balken) dan worden de kleuren nog
sprankelender. Nu mist er nog wat licht.
Je weet onderhand wel al hoe ik meestal reageer op dat bekijken van het histogram en al zeker over die autoknoppen.
Ik zelf wil de foto bewerken naar mijn goesting en smaak, dus laat ik dat niet over aan een of ander bewerkingsprogramma door op een autoknop te drukken.
Open mijn ingestuurde foto eens in photoshop en zet er een aanpassingslaag niveau op.
Maak die aanpassingslaag actief
Hou de Alt-knop ingedrukt en klik met de muis op de rechterdriehoek onder de curve. Wat je dan ziet zijn de hoogste tonen (helderste punten)Idem voor de linker driehoek maar dat zijn dan de diepste zwarten.
Die hoogste tonen staan volledig uiterst rechts in het histogram...dus bijna zo goed als reeds overbelicht (als ze het al niet zijn).
En jij zou nog gaan bijbelichten???
Het histogram bekijken? OK. Het histogram gebruiken? OK, als leidraad. Maar laat je niet misleiden.
perman
canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk
Je weet onderhand wel al hoe ik meestal reageer op dat bekijken van het histogram en al zeker over die autoknoppen.
Ik zelf wil de foto bewerken naar mijn goesting en smaak, dus laat ik dat niet over aan een of ander bewerkingsprogramma door op een autoknop te drukken.
Open mijn ingestuurde foto eens in photoshop en zet er een aanpassingslaag niveau op.
Hou de Alt-knop ingedrukt en klik met de muis op de rechterdriehoek onder de curve. Wat je dan ziet zijn de hoogste tonen (helderste punten)Idem voor de linker driehoek maar dat zijn dan de diepste zwarten.
Die hoogste tonen staan volledig uiterst rechts in het histogram...dus bijna zo goed als reeds overbelicht (als ze het al niet zijn).
Het histogram bekijken? OK. Het histogram gebruiken? OK, als leidraad. Maar laat je niet misleiden.
Dat ga ik eens uitzoeken.
Dank voor je tip en zienswijze.
Misschien kom ik er nog op terug.
Nogmaals bedankt.
Jouw tip werkt ook in PS-E.
Ik kende deze truc binnen PS-E nog niet. Wel in DxO en daarin controleer
ik mijn eigen foto's wel.
Dit wordt nu standaard in mijn beoordelingsset opgenomen.
Het werkt beter dan een controle op de drempelwaarden.
Weer wat geleerd.
Nogmaals bedankt.
Jouw tip werkt ook in PS-E.
Ik kende deze truc binnen PS-E nog niet. Wel in DxO en daarin controleer
ik mijn eigen foto's wel.
Dit wordt nu standaard in mijn beoordelingsset opgenomen.
Het werkt beter dan een controle op de drempelwaarden.
Weer wat geleerd.
Ben blij dat jij ook blij bent.
Zodus en zodoende die histogram erbij halen/sleuren (soms ten onrechte) zonder echt te gaan kijken naar de reele waarden (maar op het eerste zicht), brengt veel mensen (alvast beginners) in verwarring.
Zeker als er geen echte goede uitleg bijgegeven wordt.
perman
canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk
Comment