Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor gesloten poorten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voor gesloten poorten

    Goedemorgen,

    Ik heb zondag eens een bezoek gebracht aan het kasteel van Groot-Bijgaarden. Het park zelf was blijkbaar gesloten, maar ik heb er toch even van geprofiteerd om het kasteel zelf te fotograferen. 1 probleem, er was een enorme schaduw op de helft van het kasteel en op de andere helft een straffe zon. Ik heb dit proberen op te lossen met een HDR. Zijn er nog andere mogelijkheden dan HDR?

    Op zich vind ik de foto ok, maar ik heb het gevoel dat er toch iets mis mee is. Ik merk dat ik regelmatig problemen heb met het fotograferen van gebouwen. Bij deze foto heb ik het gevoel dat er iets niet goed zit, het kasteel zelf lijkt achterover te vallen. Ik heb al eens proberen te 'knoeien' met de functie lenscorrectie in photoshop, maar zonder succes. Hebben jullie soms tips om deze foto beter te maken?

    Alvast bedankt,

    Groetjes,

    Leslie

    BLOG: http://leslie-helsen.blogspot.be/

  • #2
    Re: Voor gesloten poorten

    gewoon met "filter - correct camera distortion - vertikale perspectiefcorrectie"

    maar dan kunnen je torens wel heel dicht tegen de rand van je foto aanleunen.

    mooie foto trouwens
    en op je blog staan er ook meerdere goeie
    ik probeer...
    mijn Fijsboecq en mijn flickr

    Comment


    • #3
      Re: Voor gesloten poorten

      zoals noenkelMi al aanhaalde is die techniek makkelijk te gebruiken. Vaak zal je dit bij gebouwen moeten toepassen (tenzij je natuurlijk wilt dat ze scheef staan voor een of ander effect), je kan dan al op voorhand een wat meer uitgezoomd beeld nemen zodat je bij het corrigeren wat 'plaats over hebt langs de randen' anders zal je toren inderdaad al snel tegen de bovenkant plakken.

      Qua belichting, vanzodra het tafereel het dynamisch bereik van je sensor teboven gaat heb je ofwel nood aan filters om dit te omzeilen ofwel neem je zoals hier een HDR opname. De omzetting vind ik trouwens goed uitgevoerd, al komt het wat zwaar over door die heel donkere lucht boven het kasteel.

      Mvg,
      Wim
      Nikon D610 - Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5 - Nikkor 50mm f/1.8 - Nikkor 80-200mm f/2.8 ED - Nikkor 105mm f/2.8 micro
      500px.com/wimdekoster

      Comment


      • #4
        Re: Voor gesloten poorten

        Het gratis progje ShiftN downloaden. Er de foto eens doorhalen op automatic correction en klaar is kees of Leslie.
        Is in een oogwenk opgelost. Is niet in 100 % van de gevallen afdoend, maar toch in heel wat hoor.
        Groetjes

        Comment


        • #5
          Re: Voor gesloten poorten

          Ik volg hier.
          Inderdaad, hele mooie op je blog !! Niet allemaal maar da's overal zo.
          facebook
          Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

          Comment


          • #6
            Re: Voor gesloten poorten

            ShiftN
            niet aan gedacht
            wel een zeer goed programmaatje!
            (trouwens Djivan heeft me dat al een hele tijd geleden aangeraden )
            ik probeer...
            mijn Fijsboecq en mijn flickr

            Comment


            • #7
              Re: Voor gesloten poorten

              Super, bedankt voor de tips! Ik ga het straks eens uittesten.
              BLOG: http://leslie-helsen.blogspot.be/

              Comment

              Working...
              X