Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussen Hemel en aarde

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tussen Hemel en aarde

    Oorspronkelijk geplaatst door purmer Bekijk bericht
    In welke opleiding heeft u geleerd 'dat het histogram bepaald' hoe de 'foto eruit moet zien'? Kan wel tegen deze kritiek hoor Geen probleem, maar u mag mij gefundeerd nu 'openbaar' haarfijntjes uitleggen welke docent u heeft gezegd dat het histogram bepaald hoe u een foto wil beelden. Als bv. alle pers- of paparazifoto's naar een histgram zouden worden afgebeeld, dan zou er geen foto meer in een krant of tijdschrift verschijnen.
    Graag zou ik nu wel willen, na uw kritiek te hebben aanvaard, dat u nu mijn vraag wil beantwoorden? Nogmaals, geen boosheid van mij, want is een foto niet goed, mag u dat zeggen, maar een foto beoordelen op een histogram alleen, is volgens een beetje naïef.

    Even kort: Afhankelijk van het beeld wat u wil beelden(in kleur) bepaald een histogram waar uw partijen(licht/donker) zijn plaats in nemen in uw foto. Foto's tegen het licht in gefotografeerd, met onderbelichting van 2 stops zullen soms niet altijd een mooi egaal historam weergeven, omdat de lichte partijen een hoofdrol kunnen spelen in een foto. Anders is dit soms met een z/w foto waar juist de donkere partijen een grotere rol kunnen spelen, waardoor het histogram zich weer verplaatst naar de andere zijde. Dat een histogram mooi in een bolletje in het midden moet lopen is dus een fabeltje, en dat kunt u navragen aan alle beroepsfotografen, die u misschien wel kent. Uiteindelijk is het de fotograaf die beeld en de kijker die oordeelt. Misschien is het goed om eens een fotomuseum te bezoeken of een galerie. Ziet u naast de geëxposeerde foto's het histogram hangen?

    Ik probeer alleen maar te verduidelijken, dat u zich niet teveel moet laten leiden door een histogram, het geeft alleen weer wat u heeft gefotografeerd. Bent u en de kijker daar tevreden mee? Dan heeft het histogram geen waarde meer. Natuurlijk, kun je uit het histogram aflezen wat u eventueel fout heeft gedaan. Dus, aan u, wat heb ik nu fout gedaan. Bovenin heb ik gevraagd, als u wil verbeteren, dan mag u een linkje zetten, geen probleem. Wel het histogram in de gaten houden hé?
    Waar leest U, in mijn tekst, dat ik me laat leiden door het histogram?

    Dat is wat U uitmaakt.

    Naast het feit dat ik de foto niet geslaagd vind (en dat is heel persoonlijk) wou ik
    gewoon de "dagelijkse histogrampiepers" hier op het forum attent maken dat hun
    commentaren over het histogam (dikwijls) niet (altijd) kloppen.
    Eveneens als ze het hebben over..doe eens automatische...kleuren, contrasten,..e.d.

    Het viel me wel op dat zij er nu niet waren.

    Dat er op gallerijen, exposities of in dagbladen e.d. geen histogrammen hangen naast de foto's zal me worst wezen.
    Ook daar bekijk ik de beelden en maak ik voor mezelf uit of ik die goed vind of niet.

    Voor de derde maal, sorry, want tussen de lijnen van jouw reactie lees ik wel dat U zich gekwetst voelt.

    De fotograaf heeft altijd gelijk.
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

    Comment


    • #17
      Re: Tussen Hemel en aarde

      Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
      Waar leest U, in mijn tekst, dat ik me laat leiden door het histogram?

      Dat is wat U uitmaakt.

      Naast het feit dat ik de foto niet geslaagd vind (en dat is heel persoonlijk) wou ik
      gewoon de "dagelijkse histogrampiepers" hier op het forum attent maken dat hun
      commentaren over het histogam (dikwijls) niet (altijd) kloppen.
      Eveneens als ze het hebben over..doe eens automatische...kleuren, contrasten,..e.d.

      Het viel me wel op dat zij er nu niet waren.

      Dat er op gallerijen, exposities of in dagbladen e.d. geen histogrammen hangen naast de foto's zal me worst wezen.
      Ook daar bekijk ik de beelden en maak ik voor mezelf uit of ik die goed vind of niet.

      Voor de derde maal, sorry, want tussen de lijnen van jouw reactie lees ik wel dat U zich gekwetst voelt.

      De fotograaf heeft altijd gelijk.
      Helemaal niet gekwetst. Verre van zelfs. Je wil niet weten hoeveel foto's er bij naar de prullemand worden verwezen door anderen, waar ik meestal vrede mee heb. Het zal mij een 'zorg' zijn, om het maar netjes uit te drukken. Anderen lezen namelijk mee

      Comment


      • #18
        Re: Tussen Hemel en aarde

        Oorspronkelijk geplaatst door purmer Bekijk bericht
        Helemaal niet gekwetst. Verre Het zal mij een 'zorg' zijn, om het maar netjes uit te drukken. Anderen lezen namelijk mee
        Bij ons is worst gewoon een stuk gehakt hoor.
        facebook
        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

        Comment


        • #19
          Re: Tussen Hemel en aarde

          Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
          Bij ons is worst gewoon een stuk gehakt hoor.
          Dank voor de info...Dacht al

          Comment


          • #20
            Re: Tussen Hemel en aarde

            Waar komt dat gehak tegen de 'histogrampiepers' toch vandaan? Het is
            niet meer dan een brok informatie die de fotograaf kan gebruiken om
            zijn foto af te werken. Deze foto is om begrijpelijke redenen wat onderbelicht
            en toch is de overbelichting in de lucht nog aanwezig maar niet al te storend.
            De donkere partijen zijn wel wat te donker geworden naar mijn smaak en
            'lighten shadows' voor zo'n 25% had mogen worden toegepast. Het voordeel
            van die bewerking is dat de zwarten niet worden aangetast maar dat het
            linkerdeel van het histogram een geleidelijke verlichting krijgt. De foto wordt
            daardoor een stuk informatiever.
            Last edited by Plaatwerker; 24 oktober 2012, 14:01. Reden: spelfout
            Van waardering geniet ik.
            Van kritiek leer ik.

            Comment


            • #21
              Re: Tussen Hemel en aarde

              Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
              Waar komt dat gehak tegen de 'histogrampiepers' toch vandaan? Het is
              niet meer dan een brok informatie die de fotograaf kan gebruiken om
              zijn foto af te werken. Deze foto is om begrijpelijke redenen wat onderbelicht
              en toch is de overbelichting in de lucht nog aanwezig maar niet al te storend.
              De donkere partijen zijn wel wat te donker geworden naar mijn smaak en
              'lighten shadows' voor zo'n 25% had mogen worden toegepast. Het voordeel
              van die bewerking is dat de zwarten niet worden aangetast maar dat het
              linkerdeel van het histogram een gelijdelijke verlichting krijgt. De foto wordt
              daardoor een stuk informatiever.
              Ik zou het niet beter kunnen verwoorden Heb er ook niets tegen, het is een prachtig hulpmiddel, waaruit je van je fouten kunt leren en corrigeren.

              Comment


              • #22
                Re: Tussen Hemel en aarde

                Oorspronkelijk geplaatst door purmer Bekijk bericht
                [CENTER]Als er liefhebbers zijn van bewerkingen, die er nog iets mooier van kunnen maken, ga uw gang en plaats gerust een linkje
                En verder ter ondersteuning van mijn betoog:

                Last edited by Plaatwerker; 24 oktober 2012, 07:31. Reden: tikfout
                Van waardering geniet ik.
                Van kritiek leer ik.

                Comment


                • #23
                  Re: Tussen Hemel en aarde

                  ik heb de commentaren niet allemaal gelezen,
                  want ik vind de foto gewoon prachtig, mooi om naar te kijken, de twee achtreste paddestoelen mooi scherp,
                  de zon net onder de eerste
                  super Purmer
                  mvg

                  Fernand
                  " Leer van gisteren, droom van morgen en leef vandaag"

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tussen Hemel en aarde

                    Als hobby / fotograaf speel je in op het gevoel dat je bij mensen aanwakkert.

                    Je probeert een situatie / gebeurtenis weer te geven.
                    Waar je normaal 1000 worden aan zou moeten besteden om het te beschrijven.
                    In een of meerdere foto samen te vatten.
                    (een beeld verteld meer dan duizend woorden)

                    Je probeert op te vallen tussen al die andere miljoenen amateur / fotograaf.
                    Hoe iemand zichzelf probeert te onderscheiden dat is aan de fotograaf in kwestie.

                    PS. ik zie het histogram als hulpmiddel en is dus niet bepalend voor het eind resultaat.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tussen Hemel en aarde

                      De standpunten zijn weer duidelijk, dus over tot de orde van de dag. En dat is elkaar opstuwen naar een beter/mooier resultaat.
                      Waar het eigenlijk om draait, is natuurlijk de uitgebrande lucht. Wat uiteraard niet te vermijden is, in zo'n situatie.
                      Misschien is het een optie om een volgende keer een paar keer meer af te drukken , en er een blend van maken.
                      Er zijn natuurlijk wel ander manieren, maar dat is meer PS-kunst , dan fotokunst. Zo zou ik het zelf, in ieder geval niet willen.
                      Behalve dat ene, vind ik het een prachtfoto !
                      Groeten,
                      Johan
                      Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                      Vriendelijke groeten, Johan

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tussen Hemel en aarde

                        Oorspronkelijk geplaatst door purmer Bekijk bericht
                        Als er liefhebbers zijn van bewerkingen, die er nog iets mooier van kunnen maken, ga uw gang en plaats gerust een linkje
                        Probeersel

                        Fotografie is een gevoel. Ontstaan door het kijken in de zoeker, het weglaten van overbodige dingen , de kwaliteit van het licht, het standpunt... Mooie fotografie is dus persoonlijk....... Maar waarom 2 stops onderbelichten, je foto is toch correct belicht?

                        grt, Stefan.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tussen Hemel en aarde

                          Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                          Probeersel

                          Fotografie is een gevoel. Ontstaan door het kijken in de zoeker, het weglaten van overbodige dingen , de kwaliteit van het licht, het standpunt... Mooie fotografie is dus persoonlijk....... Maar waarom 2 stops onderbelichten, je foto is toch correct belicht?

                          grt, Stefan.
                          Stefan, bedankt voor het meedenken en je update. Heel fijn te weten dat er nog andere mogelijkheden zijn. Je hebt gelijk. Fotografie is voor een deel gevoel.
                          Ben benieuwd wat de medeleden hiervan zullen vinden? Ik ga het volgen. De reden waarom ik onderbelicht is het felle zonnetje, waardoor je een grotere kans maakt om zonneharpen onder de hoed op de sporen. Die met de neutrale belichting had dat een stuk minder.
                          Last edited by purmer; 24 oktober 2012, 13:46.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Tussen Hemel en aarde

                            Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                            En verder ter ondersteuning van mijn betoog:

                            https://lh3.googleusercontent.com/-m..._ko%2520pw.jpg
                            Dank voor de leuke medewerking en je update. Laat ik het voorzichtig zeggen..omdat ik het allemaal niet goed kan inschatten, maar hier is wel met enige kennis over nagedacht.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Tussen Hemel en aarde

                              Fernand, Johan1956 en Jessey en alle anderen natuurlijk, bedankt voor jullie bijdrage.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Tussen Hemel en aarde

                                Vind hem zeer mooi! Mijn mond viel zelfs een beetje open
                                Voor mij persoonlijk stoort de boom links een beetje. Moest die er niet zijn, zou het pas echt een bos van paddestoelen zijn.

                                Comment

                                Working...
                                X