Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat vinden jullie van mijn eerste foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wat vinden jullie van mijn eerste foto's?

    Oorspronkelijk geplaatst door angelor Bekijk bericht
    Dus als ik het goed begrijp is je brandpuntafstand bij 35mm gelijk aan de sluitertijd?
    Wat plaatwerker wil zeggen is dat om te voorkomen dat je beweging onscherpte krijgt je het beste een sluitertijd hebt die sneller is of gelijk aan 1/brandpuntafstand*1,5. Die 1,5 komt er omdat je sensor kleiner is dan de standaard 35mm. Jouw 18-105mm lens is op zo een camera eigenlijk een 27-157mm.

    Jij hebt de Nikon D60 en Nikon zijn APS-C sensors hebben een crop factor van 1,5 en niet 1,6 (1,6 is Canon zijn crop factor). Eigenlijk is het zelfs 1,52 voor Nikon maar we ronden altijd af naar 1,5 voor het gemak van het rekenen.

    Dus als je zoomt op 105mm (157mm) zou je een sluitertijd moeten gebruiken die sneller is dan 1/157 als je uit de hand fotografeert. Ga je trager, dan moet je al een heel vaste hand hebben om een scherpe foto te krijgen.

    Dit is zo voor al je lenzen. Als je je aan deze regel houdt dan zit je meestal wel goed. Sommige lenzen hebben natuurlijk ook wel VR waardoor je tot 2 stops kunt zondigen aan deze regel, of met de VRII zelfs 4 stops. Maar zelfs dan probeer ik toch nog altijd boven vernoemde regel te hanteren. Dit kan alleen maar ten goede komen van de foto.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

    Comment


    • #17
      Re: Wat vinden jullie van mijn eerste foto's?

      zeer interessant is het om een avondcursus te volgen. Velen hier (waaronder ikzelf) hebben dit gedaan en het loont echt
      ik probeer...
      mijn Fijsboecq en mijn flickr

      Comment

      Working...
      X