Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voldoende Scherp?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voldoende Scherp?

De foto is niet volledig scherp maar laat dit onderwerp dat toe?

Re: Voldoende Scherp?

Niet volledig is te zacht uitgedrukt
    Beter is: Volledig niet !
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

Comment

lichtomstandigheden waren niet echt gunstig voor een scherpe opname.
      ook het gebruik van je lens op de max heeft hier invloed op.
      witbalans zit ook niet lekker beest heeft een blauw oor.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik ben er ook geweest op een slechte (licht) dag. Volgende heb ik er nog kunnen van maken. Compositie is niet je dat maar het is om een idee te krijgen.
        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Goed in beeld ,Maar niet scherp,
          Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht

De foto is niet volledig scherp maar laat dit onderwerp dat toe?
            Om op je vraag te antwoorden: Nee, dat laat het niet toe. Dit soort foto's vallen onder bevriezen(pannen bestaat niet(Engels Panning) ), en het liefste is het 'beestje' helemaal scherp, of scherp in een bepaalde uitdrukking, van middel naar voor, en de benen die de beweging brengen dan weer wat onscherp. Hier moet je snel reageren en daarom is het ook belangrijk dat je hiervoor de juiste camera instellingen gebruikt, hoe moeilijk het ook is. Hier heb je gericht op een dier, zonder met je camera de beweging te volgen, snappie? Het springt als het ware door je beeld heen. Maar, volgende week staat hij er nog waarschijnlijk
            Last edited by Guest4; 30 augustus 2012, 11:23.

Comment

pannen met dit is een utopie, een snellere tijd zou beter zijn
              durf toch eens bij deze fotos de iso op te trekken
              mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
                Om op je vraag te antwoorden: Nee, dat laat het niet toe. Dit soort foto's vallen onder pannen, en het liefste is het 'beestje' helemaal scherp, of scherp in een bepaalde uitdrukking, van middel naar voor, en de benen die de beweging brengen dan weer wat onscherp. Hier moet je snel reageren en daarom is het ook belangrijk dat je hiervoor de juiste camera instellingen gebruikt, hoe moeilijk het ook is. Hier heb je gericht op een dier, zonder met je camera de beweging te volgen, snappie? Het springt als het ware door je beeld heen. Maar, volgende week staat hij er nog waarschijnlijk
                Ik heb er zo mijn twijfels aan of we zoiets onder "pannen" moeten rubriceren.
                Bij pannen gaat het toch over een object dat met een vaste snelheid
                beweegt tegenover de achtergrond ? Hier gaat het om een zebra die staat
                te bokken. Voorpoten netjes op de grond. Geen stofwolken er om heen.
                Die voorpoten hadden dus scherp moeten zijn.
                EXIF Summary: 1/100s f/6.3 ISO200 210mm (35mm eq:315mm)
                Naar mijn idee zat je met de camera op spotmeting goed voorbereid
                maar de sluitertijd is te lang om de eigen bewegingsonscherpte
                (beweging van de camera) bij het afdrukken op te vangen. Een gehanteerde
                regel zou je hebben voorgeschreven om - bij een vaste hand - tenminste
                1/300s als sluitertijd te hanteren (sluitertijd = 1/brandpuntsafstand in mm.)
                Van kritiek leer ik.

Comment

Het beestje was in een 'zotte' bui aan het rondlopen, bokken en springen door elkaar, ik heb inderdaad wel geprobeerd om het beestje te volgen met het scherpstelpunt op het hoofd en zo dus ook afgedrukt (het hoofd zou dan ook het meest scherp moeten zijn). ik zou de volgende foto die ik in de zelfde seconde gemaakt heb ook kunnen plaatsen om een idee hoe zot het beestje deed, maar daar krijg je hoofdpijn van. voor de gene die er denken tegen te kunnen

Dank u voor de tips misschien raak ik er de komende weken nog eens en dan proberen we opnieuw.

Comment

[QUOTE=Plaatwerker;3650625]Ik heb er zo mijn twijfels aan of we zoiets onder "pannen" moeten rubriceren.

QUOTE]

Graag wil ik u verzoeken om niet op mijn mening meer te reageren aub? U begrijpt best wel waarom. Laat datgene wat u vindt en denkt over mijn uitlatingen voor u, want ik ga ook niet op uw geschrevene commentaar geven, toch? Waarvoor dank.
                    Last edited by Guest4; 29 augustus 2012, 22:25.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
                      pannen met dit is een utopie, een snellere tijd zou beter zijn
                      durf toch eens bij deze fotos de iso op te trekken
                      Ik wil best wel ingaan op uw mening, waarvoor veel respect overigens, maar ik heb voorbeelden genoeg van panningen(bevriezen dus) van dieren die zich voortbewegen op kleine ruimtes, dus met relatief lage ST-en, goede fotografen krijgen dit voor elkaar, en het is juist de gemakkelijkste weg om voor een snelle ST te gaan, maar goed de een vindt het een utopie en de ander weer niet. Ik respecteer iedereen, dus ook u, maar voordat u schrijft utopie, moet u er zich van vergewissen of u wel juist denkt binnen de fotografie. Hogere ST-en is dus ook bevriezen. Voor de rest
                      Last edited by Guest4; 30 augustus 2012, 11:26.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                        Ik heb er zo mijn twijfels aan of we zoiets onder "pannen" moeten rubriceren.
                        Graag wil ik u verzoeken om niet op mijn mening meer te reageren aub? U begrijpt best wel waarom. Laat datgene wat u vindt en denkt over mijn uitlatingen voor u, want ik ga ook niet op uw geschrevene commentaar geven, toch? Waarvoor dank.
                        Dus als ik zou schrijven 'Ik volg' moet ik van u ook mijn mond houden?

Als u naar mijn mening onzin debiteert dan mag ik daar in alle vrijheid
                        en beleefdheid op reageren. Als u het niet eens is met een van mijn
                        commentaren dan mag u daarop reageren. Maar dan wel zakelijk en onderbouwd.

Ik ben absoluut niet van plan aan uw verzoek te voldoen en waarom
                        ik dat zou moeten ontgaat mij volledig.
                        Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                          Dus als ik zou schrijven 'Ik volg' moet ik van u ook mijn mond houden?

Als u naar mijn mening onzin debiteert dan mag ik daar in alle vrijheid
                          en beleefdheid op reageren. Als u het niet eens is met een van mijn
                          commentaren dan mag u daarop reageren. Maar dan wel zakelijk en onderbouwd.

Ik ben absoluut niet van plan aan uw verzoek te voldoen en waarom
                          ik dat zou moeten ontgaat mij volledig.
                          Ik vind dat u zich hier vreselijk arrogant gedraagt en ik zal MOD hierover inlichten, hopelijk kan er iets worden beslist dan men u bij mij deblokkeert.
                          Last edited by Guest4; 29 augustus 2012, 23:26.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                            ......ik zou de volgende foto die ik in de zelfde seconde gemaakt heb ook kunnen plaatsen om een idee hoe zot het beestje deed, maar daar krijg je hoofdpijn van. voor de gene die er denken tegen te kunnen
                            .
                            hier vind ik de onscherpe juist leuk en wel kunnen.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik vind dat u zich hier vreselijk arrogant gedraagt en ik zal MOD hierover inlichten, hopelijk kan er iets worden beslist dan men u bij mij deblokkeert.
                              Je kan zelf indien gewenst mensen op een negeerlijst toevoegen.
                              Verder vind ik de mening van Plaatwerker meestal enorm onderbouwd (en correct).
                              Niet dat ik er altijd mee akkoord ga, maar om hem gewoon arrogant te noemen lijkt mij een brug te ver.

Over de foto:
                              Je moet inderdaad een keuze maken,
                              poging tot panning, of alles bevriezen met een snellere sluiter...
                              Nu is het net te onscherp.

Hoewel het een "leuke" beweging is, spreekt (voor mij persoonlijk) de compositie niet zo aan,
                              ik kan niet direct zeggen wat ik anders zou doen, maar het is hoe ik het ervaar.

Alleszins, 't is geen gemakkelijk onderwerp, je kan meestal niet voorspellen hoe het beestje bewegen zal!

groeten,
                              Koen
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Working...
                              X