Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

effen schommelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: effen schommelen

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
    Die opmerking mag je gerust maken hoor, zelfs bij iemand die wereldberoemd is, maar soms vind ik dat er hier een beetje meer doordacht mag geredeneerd worden ipv dadelijk naar het histogram te kijken en te roepen dat die verkeerd is.

    Ik moet zeggen dat ik hier soms al opmerkingen heb gezien die misschien wel kloppen maar eigenlijk ook geen kant of wal raken. Een beetje nadenken over de foto en de situatie kan al veel verklaren waarom een histogram er zo uitziet en dat die minder fout is dan hier eerst werd aangegeven. ...
    Ik ben het met u helemaal eens dat er wel eens wat meer doordacht en
    doorwerkt (aan de hand van downloads) mag worden gereageerd.
    Het verwijt acht ik ook niet op mijzelf van toepassing mede omdat ik
    nooit zal zeggen dat een histogram verkeerd is. Histogrammen zijn
    alleen maar waar. En daaruit lees ik iets af dat ook in een foto te zien is.
    Ik zal al blij zijn als iedereen wat meer belangstelling zal krijgen voor de
    informatie die een histogram geeft (zowel voor als na de opname).
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

    Comment


    • #17
      Re: effen schommelen

      Draai het hoe je het wil technische is het hystogram fout. Als jij de foto goed vind dan is dat uw smaak en moeten en zullen wij die respecteren, maar dan blijft het hystogram tech fout. Je geeft het zelf toe, zonder het te beseffen dat het Hgr fout is. Je zegt dat er hier moet gekozen worden tussen de waterval goed belicht of de vrouw. Hier is gekozen door de vrouw wat wil zeggen dat de waterval overbelicht is en dat het hystogram deze overbelichting (lees) fout gaat weergeven.
      je zegt langs de ene kant dat en voor het minste foute is gekozen en langs de andere kant zeg je dat het hystogram goed is.

      Het is niet omdat je een beroemde fotograaf bent dat je dan onschendbaar bent. De fotograaf spreekt in naam van zichzelf en niet in mijn naam. Als ik zijn uitleg niet passend vindt bij mijn smaak dan is dat zo. Als ik die zware schaduw niet mooi vind, dan mag deze fotograaf proberen mioj te overtuigen maar de laatste beslissing is dan ook aan mij.

      Maar je hebt gelijk dat het niet altijd perfekt in het hystogram moet zijn. Kijk maar naar high en low key. Het kan voorvallen waarbij er in een foto zoveel fouten zitten dat het geheel toch klopt en een mooi plaatje geeft.

      Maar in deze foto klopt het plaatsje niet. Zelfs de vrouw is niet goed belicht. De fotograaf heeft het zichzelf zeeer moeilijk gemaakt. Maar waarschijnlijk zal er op dat moment een hele mooie sfeer gehangen hebben( wat je ook uit deze foto kunt uitmaken) en was de TS daardoor verblindt dat hij de overbelichte waterval niet heeft opgemerkt. Het is zeer moeilijk om een sfeer te fotograferen.. Mischien is hier dan een hdr een oplossing. Maar zoals ik reeds gezegd heb is dit mijn mening, die andere mischien overnemen of met de grond gelijk maken.

      Deze zin moet je nog eens herlezen want dit slaat nergens op
      "In dit geval was de histogram niet echt verkeerd, maar gewoon het aanwezige licht op zijn eigen was verkeerd." Als het aanwezige licht verkeerd is dan zal het hystogram dat ook laten zien, wat hier dan ook is gebeurd.

      Robby BB
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

      Comment

      Working...
      X