Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

't Zeetje + passerende jogger

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 't Zeetje + passerende jogger

Oorspronkelijk geplaatst door Runnerken Bekijk bericht
    dank je Bouk.
    graag gedaan hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Kawaracer, ben vroeger ook nog fervent motard geweest. Maar heb dat hoofdstuk afgesloten. Heb nu andere hobby's alhoewel het virus er nog niet volledig uit is.

Bedankt voor je commentaar. Ik fotografeer altijd op stand A (apperture) en heel soms om M (als ik de tijd heb om de instelling te maken, echter voor sportfoto's is dit bijna niet te doen toch?)
      Ik worstel nog een beetje (veel eigenlijk) met de verhoudingen sluitertijd en bijhorende ISO waarde.
      Ik dacht dat je bij valavond een hogere ISO waarde kan gebruiken om de sluitertijd sneller te laten gaan. Bij een ondergaande zon om 21;30h en een kleiner diafragma wetende dat je in stand A aan het trekken bent (alhoewel de jogger en paardjes in stand M getrokken zijn) zou het me logisch zijn dat je dus een hogere ISO waarde instelt?

Ik foefel nog wat verder ondertussen
      Dat kan voor iedereen verschillen, maar ik fotografeer ook meestal in A, maar hou wel mijn ISO zo laag mogelijk. Hoe hoger de ISO, hoe meer ruis je krijgt.
      Met een hogere ISO "verhoog" je de lichtgevoeligheid van je sensor, om het zo te zeggen. ISO omhoogtrekken is altijd een compromis tussen te donker en te veel ruis, en is dikwijls gevaarlijk.
      Zeker als je tot 800 gaat, wat al redelijk is. Bij mij gaat het meestal zo: Ik stel m'n diafragma in, ik bekijk de sluitertijd (of die geschikt is voor wat ik ga doen), en pas daarop mijn diafragma wat aan.
      Als dat niet gaat, kijk ik pas naar de ISO.

In de eerste foto kun je het diafragma heel wat lager houden. Een andere handige regel, is dat je minimumsluiterssnelheid voor onbewogen beelden 1/brandpuntsafstand is.
      Je hebt je foto hier op 200mm genomen, dus dan mag je niet lager gaan dan 1/200ste wil je geen bewogen foto. Dus die had ook ietsjes kunnen zakken.
      Dan had je makkelijk f8, 1/300ste, 200 ISO kunnen halen met ongeveer dezelfde belichting (Ja, toch, hè ? Wiskunde is niet mijn sterkste kant).
      Of had je een speciale reden voor die f13 ?

Over de compositie van die foto: Die was misschien iets beter geweest als de jogger net het beeld kwam ingerend.
      Nu staat hij al op gelijke hoogte of iets verder dan jij, waardoor je hem schuin vanachter hebt. Als je begrijpt wat ik bedoel .
      Maar het idee zelf vind ik wel mooi. Met iets meer onderbelichting was hij zelfs alleen een silhouet. Dat had hier misschien ook wel gemogen.
      Ik vind de foto misschien moeilijk te redden, maar het idee is zeker niet voor de vuilnisbak.

Ik vraag me wel af hoe die halo om de zon komt, en wat je daartegen precies kunt doen ? Dat hij er is, zie ik ook wel. Maar kun je die vermijden ?

Dan de tweede foto. Als je die iets meer had onderbelicht, had je hier ook silhouetten gekregen. Dat was niet verkeerd geweest.
      Nu trekt die streep zon wel erg de aandacht. De horizon loopt een beetje schuin, maar de kleuren van de lucht en het strand vind ik dan weer wel heel mooi.
      Een beetje uitzoomen en ruimte geven in de loop-/kijkrichting is soms ook een goed idee. Of dat hier zou passen, dat moet jij in schatten

Al bij al vind ik het bijzonder mooie pogingen, en heel goede ideeën. Dat komt goed .
      Last edited by MadHatter; 2 augustus 2012, 15:56.

Comment

Kawaracer, ben vroeger ook nog fervent motard geweest. Maar heb dat hoofdstuk afgesloten. Heb nu andere hobby's alhoewel het virus er nog niet volledig uit is.
        De ZX10 is bij mij ook ingeruild voor een Berlingo maar met de kindjes was het niet meer te doen met enkel een Moto als vervoersmiddel, maar ik denk dat voor mij 'eens motard altijd motard' opgaat, elke moto die passeert doet mij zin krijgen.

ik trek bijna altijd in M stand, enkel bij heel wisselende licht omstandigheden gebruik ik de A stand. ik probeer altijd op volgende manier mijn instellingen te bepalen, eerst het diafragma naar wat ik denk nodig te hebben aan scherpte diepte, dan de sluitertijd dan diafragma wat bijstellen en indien nodig even controleren met puntlichtmeting. Als ik er zo niet kom verhoog ik pas de iso. Zoals hier boven al staat de belichting met een groter diafragma een langere sluiter en een lagere iso kom je op ongeveer de zelfde belichting maar met minder ruis. In het linkje in men vorige post is een hoofdstuk over de belichtingsdriekoek dat wel interessant is.

Comment

Working...
        X