Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
je zit hier met een diafragma van 25 en een sluitertijd van 1/20ste
bewust voor gekozen?
je had hier beter het diafragma wat naar beneden gedaan zodat uw sluitertijd een stuk sneller kon waardoor je minder kans ging hebben op beweginsonscherpte.
alsook presteren de meeste lenzen op zo'n diafragma niet meer zo goed, waardoor je minder scherpte krijgt.
denk dat f11 tot f16 hier beter ging geweest zijn.
ben wel geen landschapsfotograaf... maar corrigeer me gerust als ik fout zit.
Ik had bewust een (relatief) lange sluitertijd gekozen
met de bedoeling het draaien van de wieken van de molens op de achtergrond weer te geven,
maar het heeft geleid tot te veel onscherpte.
Die halo had ik eerst niet eens echt opgemerkt (ik zal wat beter moeten kijken in het vervolg).
Het origineel heeft dat niet.
Ik ga uitzoeken wat er fout zit in de nabewerking zodat ik dat kan vermijden in de toekomst.
@eddy007, 'doet pijn aan de ogen' ... ik vermoed dat je voornamelijk verwijst naar het felle rood van de boot ?
Die zijn ook zo fluo-rood in werkelijkheid.
Ik heb dus wat werk aan de winkel, er is veel ruimte voor verbetering zeg maar.
Allemaal bedankt om te kijken en voor de reacties.
Ik heb een update van de foto gemaakt (eindelijk).
Eigenlijk ben ik vertrokken van een andere foto, genomen vanuit hetzelfde standpunt.
Ik heb een poging gedaan om een beter nabewerking toe te passen, rekening houdend met de opmerkingen en tips uit dit forum en wat ik vond via google.
De halo is in elk geval weg. Die was ontstaan door te veel verscherping toe te passen (origineel van de eerste foto was onvoldoende scherp).
Comment