Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gollum - Crop Test

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gollum - Crop Test

De foto's zijn niet helemaal onder perfecte omstandigheden genomen, maar met het materiaal dat ik beschikbaar had, denk ik dat mijn doelstelling toch is bereikt.

Hieronder vind je drie foto's, ik zou een testje willen doen en horen van jullie welke foto een crop is en welke een verkleining is van de originele foto.

1. Crop / Origineel
    2. Crop / Origineel
    3. Crop / Origineel

De EXIF data is verwijderd, maar alle foto's hadden volgende instellingen: ISO 100 - f/10 - 1/60 sec.
    Ik heb een externe flash gebruikt. Spijtig genoeg heb ik er nog maar 1ne en ik had geen reflector scherm, dus is er achter Gollum een schaduw te zien.

Ik hoop dat jullie dit niet erg vinden, maar ik dacht dat het wel eens leuk is om te laten zien dat croppen nog niet zo slecht is, zolang je niet kleiner gaat dan de uiteindelijke resized picture.

foto 1

foto 2

foto 3

Ik denk dat de experts wel dadelijk zullen zien welke de crop is en welke niet.
    Last edited by Rudy Mas; 26 november 2012, 20:20.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Re: Gollum - Crop Test

In het croppen ben je geslaagd Je hebt dat goed gezien om pas na het croppen (mss?) een beetje te verscherpen. Alleen met externe flits mocht van mij de F kleiner. Maar ik ga ervan uit dat het om een experiment gaat De schaduw op zich is goed op te vangen als je met het flitslicht gaat spelen, dus niet direct vol maar zoeken naar het juiste invallicht en flits verschillende kanten opdraaien. Je zal dan ook merken dat de kleuren egaler worden op de achtergrond
    Foto 1 is dus de originele, dan is foto 3 de crop en foto 2 de verkleining, klopt het? Ben benieuwd.
    Last edited by Guest4; 11 juli 2012, 18:29.

Comment

3 crop
      2 verkleining maar niet naverscherpt
      1 crop maar een gok
      Robby BB
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

Comment

De eerste is scherper dan twee en drie, denk dat drie een crop is
        Photography is an art of observation.

Comment

voor mij is 2 de crop
          (de scheiding tussen 'de tafel' en de achtergrond is hier het minst scherp
          ik probeer...
          mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Robby BB had het juist.

Van de drie foto's waren er dus twee met een crop.

1. Crop (resolutie: 1558x2338)
            2. Origineel (resolutie: 3264x4896)
            3. Crop (resolutie: 898x1347)

Hoe heb ik de foto's genomen?

Ik heb mijn camera bevestigd op mijn statief, scherp gesteld op het beeldje en dan via mijn remote de foto's genomen. Om toch maar zeker te zijn dat ik mijn camera niet zou bewegen.

Ik had hier gekozen voor f10, omdat dit in de sweet spot valt van mijn lens. Wel, het zit tussen f8 en f11, maar ik heb f10 gekozen ipv f8 voor een grotere DOF. Geen risico's nemen hé.

En omdat de camera op een statief stond, was een sluitertijd van 1/60 ook geen probleem.

Trouwens, foto1 had een focal length van 100mm, foto2 200mm en foto3 55mm. (Dit is waarom de schaduwen achter het beeldje ook een beetje verschillen en hoe ik kon zien welke foto zonder crop was en welke niet.

Zodra ik mijn prime lens heb, ga ik deze test voor mijn eigen nog eens doen maar dan door het camera standpunt te wijzigen, maar dat wou ik deze keer niet doen omdat ik het beeldje identiek in dezelfde positie wou hebben bij de drie foto's.

Hoe heb ik die foto's bewerkt?

Ik heb eerst in Lightroom een kleine bewerking gemaakt om de foto toch een beetje meer leven te geven. Volgende settings heb ik toegepast op foto2.

White Balance: Flash
            Clarity +30
            Vibrance +20
            Saturation +10
            Contrast +20
            Shadows +25
            Whites +16

Dan heb ik deze settings via copy/past op de twee andere foto's toegepast zodat ze alle drie dezelfde bewerking ondergingen.

Dan heb ik op foto1 en foto3 een crop toegepast zodat Gollum er ongeveer hetzelfde uitzag als in foto2. (Helemaal identiek zijn ze niet, zoals je waarschijnlijk hebt gemerkt.)

Dan heb ik een export gedaan naar JPG, kwaliteit 100%. Dit om te vermijden dat door compressie scherpte zou verloren gaan in de foto's.

De drie foto's heb ik dan in BDSizer ingeladen, Long Edge 900 pixels, maximum size: 450KB en Sharpening 40%.

Met als eindresultaat de drie foto's op het forum.

Ik heb geen enkele verscherping in Lightroom gedaan, omdat ik dit wou laten afhandelen door 1 programma op hetzelfde moment.

Je moet echt al heel goed kijken, bijna pixel peeping, om kleine verschilletjes te vinden.

Daar het origineel het grootste formaat is, heeft deze toch een beetje aan scherpte verloren. Misschien kun je dit opvangen door in BDSizer nog extra te verscherpen, maar voor de test wou ik alle drie de foto's identiek bewerken.

Dit is waarschijnlijk ook waarom Robby BB dacht dat ik het origineel niet had verscherpt, wat ik dus wel had gedaan. Dit is ook wat ik al eerder opmerkte, hoe groter de originele file, hoe meer kans op verlies van scherpte daar er veel meer pixels moeten verwijderd worden.

Maar, ik moet ook wel bekennen, het verlies valt eigenlijk heel goed mee. En ik vermoed dat het door BDSizer komt, want ik heb nadien dezelfde test nog eens gedaan door in Lightroom ook te verscherpen bij de export door Screen/High te gebruiken, maar dit veranderde niet al te veel aan de foto's die nog in BDSizer moesten geladen worden. Dus Lightroom past maar heel weinig verscherping toe bij de export, zelfs als die op High staat.

Mijn eindconclusie bij deze test, is dat croppen van een foto niet slecht is. Zolang je maar zorgt dat je crop nog altijd groter is dan de uiteindelijke file resolutie dat de foto moet hebben voor op Internet te plaatsen.

ECHTER!!! En dit is heel belangrijk! Als je de foto wilt gebruiken om te laten afdrukken, dan moet je toch wel aan enkele regeltjes denken. Zo moet je er voor zorgen dat je foto minimum 200 PPI is, maar 300 PPI is zeker beter. Dit wil zeggen dat je zeker nooit moogt croppen naar een formaat dat kleiner is dan 1200x1800 pixels als je deze wilt afdrukken op 10x15cm formaat. Maar meer pixels is natuurlijk altijd beter als je nadien ook nog eens grotere afdrukken zou willen maken.

In dit geval, wil dat dus eigenlijk zeggen dat foto3, na de crop, niet echt geschikt is om nog af te drukken. Maar foto 1 en 2 zouden beiden zeker bruikbaar zijn.

Maar... het is natuurlijk nog altijd beter om je onderwerp zo goed mogelijk te framen in je viewer zodat je nadien niet moet gaan croppen. Je zal sowieso veel meer scherpte en detail hebben in de originele foto als je onderwerp mooi geframed staat op je foto.

Maar nu weet je ten minste dat wanneer je door omstandigheden toch niet helemaal de foto kunt nemen die je wou hebben, dat croppen een bruikbare optie is, zolang je maar enkele regeltjes in acht neemt.

Voor de originele files, kun je ook nog even de ZIP file downloaden. Hierin zitten de drie originele foto's, de twee crop foto's en de 3 foto's die ik op het forum heb gezet. Dan hebben jullie ook een idee hoe groot de crop eigenlijk was in die twee foto's.

Gollum-Crop_Test.zip
            Last edited by Rudy Mas; 26 augustus 2012, 17:04. Reden: Typo verbeterd. :)
            Mvg,
            Rudy Mas

Comment

Bovenstaande is recht uit het boekje met je eigen invulling erin en dat heb je goed gedaan Leuke opdrachten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
                Bovenstaande is recht uit het boekje met je eigen invulling erin en dat heb je goed gedaan Leuke opdrachten
                Bedankt, dit zijn zo van die dingen die ik wel eens doe om te kijken wat de gevolgen hiervan zijn. Eerst natuurlijk een theorie ontwikkelen en dan kijken of mijn theorie een beetje klopt. Dit resultaat was eigenlijk zoals ik verwachte.
                Mvg,
                Rudy Mas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                  Bedankt, dit zijn zo van die dingen die ik wel eens doe om te kijken wat de gevolgen hiervan zijn. Eerst natuurlijk een theorie ontwikkelen en dan kijken of mijn theorie een beetje klopt. Dit resultaat was eigenlijk zoals ik verwachte.
                  Op die manier zijn de grootste uitvindingen gebeurt
                  Robby Bb
                  Minder tijd achter de computer
                  Is meer tijd achter de camera

Comment

Working...
                  X