Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Kleuren zijn voor ieders smaak Rudy. Ik neem altijd wel de adviezen van de profs hier over hoor. Maar ik vind de eerste zeker niet slecht. Ben net zelf bezig met het leren van bewerkingen. Probeer eens, als je dat wil, de draden weg te werken? Is maar een gedacht hoor, maar wie weet krijgt de foto iets heel anders
Kleuren zijn voor ieders smaak Rudy. Ik neem altijd wel de adviezen van de profs hier over hoor. Maar ik vind de eerste zeker niet slecht. Ben net zelf bezig met het leren van bewerkingen. Probeer eens, als je dat wil, de draden weg te werken? Is maar een gedacht hoor, maar wie weet krijgt de foto iets heel anders
Is iets dat ik zelden doe. Ik laat meestal zien hoe de natuur, of de mens, het landschap heeft aangepast. Die draden zijn er nu eenmaal.
Ik denk dat ik die draden wel weg zou werken, moest ik deze foto als een opdracht gaan fotograferen voor de abdij. Dan is het toch wel mooier om enkel het onderwerp zelf te laten zien zonder al die afleidingen. Dan zou ik zelfs die witte balen wegwerken. Maar als het een foto voor mijzelf is, dan hou ik liever zoveel mogelijk van het origineel intact.
Alhoewel, ik moet wel zeggen dat ik links van de foto, in de wolken, een stukje groen van een boom heb weggewerkt omdat het net leek of er een tak met bladeren door de lucht vloog.
Omdat ik momenteel aan het experimenteren ben met rare instellingen op de camera. Zo kan ik zien wat het eindresultaat is en alsof er daar toevallig iets uitkomt dat ik niet zou verwachten. Met deze foto zou ik zeggen dat ik eigenlijk niets speciaal zie tov de meer gangbare instellingen.
Ik weet, deze foto had ik gerust met een een lagere ISO kunnen nemen en een groter diafragma. Maar soms moet een mens eens durven van de gangbare instellingen af te stappen en zien of dit toch nog een aanvaardbare foto oplevert. Niet vergeten, ben nog maar van maart dit jaar aan het fotograferen en dan experimenteert men nogal graag.
Omdat ik momenteel aan het experimenteren ben met rare instellingen op de camera. Zo kan ik zien wat het eindresultaat is en alsof er daar toevallig iets uitkomt dat ik niet zou verwachten....
OK... maar dat stond er niet bij vermeld hè.
vandaar mijn vraag.
grt,bouk.
Ik moet eerlijk zeggen, als ik begin met het bewerken van foto's ga ik meestal van bij de start de Clarity, Vibrance en Saturation wat omhoog brengen, alsook het Contrast. Dan bekijk ik de kleuren nog eens en ga ik kleuren afzonderlijk soms nog wat bijwerken. Vooral bij de lucht ga ik meestal de Saturation omhoog brengen en de Luminance omlaag.
En dan bekijk ik pas de andere kleuren. Soms ga ik het gras wat in kleur verzachten, maar ook niet altijd.
En na dit alles, bekijk ik het histogram en maak hier ook nog enkele correcties aan. (Afhankelijk van die correcties, kan het zijn dat ik ook nog een beetje tweak aan de kleuren.)
Als laatste bekijk ik dan het onderwerp van de foto en ga ik eventueel met een Brush donkere schaduwen wegwerken en bij personen de ogen wat oplichten. (Afhankelijk van de shoot, haal ik de persoon ook nog even door Portrait Professional om het geheel nog wat strakker te maken.)
En dan ben ik klaar.
(De volgende stap die ik mij zal aanleren is om met die afgewerkte foto's nog wat bewerkingen op toe te passen met Photoshop Elements. Maar dat heeft voor mij voorlopig nog niet zo een prioriteit.)
lijkt mij beter, om in eesrte instantie een goed opname te nemen met de juiste camerainstelling.
beter dan achteraf de boel te moeten opknappen met een bewerking progje om er nog wat van te maken.
grt,bouk.
lijkt mij beter, om in eesrte instantie een goed opname te nemen met de juiste camerainstelling.
beter dan achteraf de boel te moeten opknappen met een bewerking progje om er nog wat van te maken.
grt,bouk.
grt,bouk.
Tja, veel hangt af of je in RAW of JPG fotografeert. Als je JPG fotografie doet, dan doet de camera al het werk voor jou en zal het de kleuren en vele andere dingen aanpassen om een mooi resultaat te krijgen.
Daar ik in RAW fotografeer, ben ik verplicht om nadien het werk dat de camera voor JPG fotografen doet zelf te doen. Zelden zul je een perfecte foto hebben van de censor informatie alleen.
Tja, veel hangt af of je in RAW of JPG fotografeert. Als je JPG fotografie doet, dan doet de camera al het werk voor jou en zal het de kleuren en vele andere dingen aanpassen om een mooi resultaat te krijgen.
maakt niets uit, een slechte foto genomen in RAW of JPG blijft gewoon een slechte foto.
ook als je in RAW schiet, moet je camerainstlling juist zijn voor een goede foto.
grt,bouk.
maakt niets uit, een slechte foto genomen in RAW of JPG blijft gewoon een slechte foto.
ook als je in RAW schiet, moet je camerainstlling juist zijn voor een goede foto.
grt,bouk.
Mijn instellingen stonden juist, alleen niet hoe jij die zou zetten. Zeker daar ik dit een geslaagd experiment vind.
Natuurlijk staan de instellingen niet zoals ik ze normaal zou zetten, maar ik ben helemaal niet ontevreden van het resultaat. De foto is scherp en de kleuren komen heel goed over. Wat moet je meer hebben?
Comment