Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sfeerlichtje II

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sfeerlichtje II

Ik heb hem op een spiegel geplaatst. Wat ik ook doe, ik heb de indruk dat er bij de spiegeling een vervorming blijft bestaan.

Nikon D5000
    lens 40-40mm f2.8-2.8
    Bt 1/180
    F 4
    iso 250

1.

Re: sfeerlichtje II

De standaardspiegel bestaat uit een laag glas die aan de achterzijde is voorzien van een
    zilverachtige laag. Als licht een spiegel treft wordt eerst een deel door de bovenlaag van
    het glas gereflecteerd. Het deel van het licht dat doorgaat wordt dan weer gereflecteerd
    door de zilverlaag.
    En het kan nog erger - maar vrijwel niet met het blote oog waarneembaar: op de terugweg
    zal de 'zilver'reflectie ook weer voor een worden gereflecteerd door de toplaag... etc.

Hallo Loeky, dit is de uitleg van Plaatwerker die ik eens gekregen heb op 1 van mijn foto's, waarvoor dank. Denk dat het daarmee te maken zal hebben. Saintlambert had mij toen aangeraden om een plexiglas te kopen. Hopelijk ben je hiermee wat verder geholpen.
    Groetjes.

Eenvoudige reflectie vereist een spiegelende laag aan het oppervlak.

Comment

ik vind hem beter dan je vorige (en dit keer zal ik hem niet proberen te verbeteren
      Mss had de vervorming minder geweest indien je je sfeerlichtje symmetrischer had geplaatst (wanneer je een loodlijn zou trekken, zie je dat de bovenste en onderste hoek niet matchen)
      Wel mooi scherp en mooie kleuren
      ik probeer...
      mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Mss had de vervorming minder geweest indien je je sfeerlichtje symmetrischer had geplaatst (wanneer je een loodlijn zou trekken, zie je dat de bovenste en onderste hoek niet matchen)
        Mijn fototoestel zat met raster aan en ik liet één der lijnen samen vallen met de rechte hoeklijn en liet zijkanten evenwijdig vallen aan de andere lijnen. Niets aan te doen. Heb de kaars verschillende keren genomen steeds krijg ik een vervorming. Zal met mijn positie te maken hebben ten opzichte van het kaarslichtje denk ik.
        statief gebruikt.
        Misschien krijg PS dat ook wel goed maar mijn kennis rijkt nog niet ver genoeg om dat goed te krijgen vrees ik.
        Maar inderdaad deze scoort beter dan die vorige. Al werkte ik op dezelfde wijze. Misschien dankzij de vorm.

Comment

De standaardspiegel bestaat uit een laag glas die aan de achterzijde is voorzien van een
          zilverachtige laag. Als licht een spiegel treft wordt eerst een deel door de bovenlaag van
          het glas gereflecteerd. Het deel van het licht dat doorgaat wordt dan weer gereflecteerd
          door de zilverlaag.
          En het kan nog erger - maar vrijwel niet met het blote oog waarneembaar: op de terugweg
          zal de 'zilver'reflectie ook weer voor een worden gereflecteerd door de toplaag... etc.

Hallo Loeky, dit is de uitleg van Plaatwerker die ik eens gekregen heb op 1 van mijn foto's, waarvoor dank. Denk dat het daarmee te maken zal hebben. Saintlambert had mij toen aangeraden om een plexiglas te kopen. Hopelijk ben je hiermee wat verder geholpen.
          Groetjes.

Eenvoudige reflectie vereist een spiegelende laag aan het oppervlak.
          zal op zoek gaan naar zoiets. Inderdaad interessant en loont de moeite om het uit te proberen.

Comment

veel beter dan je vorige.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

veel beter dan de vorige ik zie nu niet meer dubbel
              of had ik te veel gedronken bij de vorige

Comment

Working...
              X