Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Beste,
dit is mijn eerste foto op BD, ik had graag wat tips, commentaar, ... gekregen om te weten wat er beter kan.
Getrokken met Eos 600D 18-135 op 135mm f5.6 1/80".
welkom op dit verslavend en leerrijk forum.
je foto kijkt mooier indien je hem in het midden van de pagina plaatst
via de knoppen , dan en
die enkele groene grashalmen verstoren eigenlijk wel het geheel.
je bloem is eigenlijk ook niet echt scherp, eens beter focussen (zou eventueel ook te maken kunnen hebben dat je op je max van je 135 mm zit)
Foto in het midden van de pagina gezet, is inderdaad leuker om naar te kijken.
Volgens mij was de foto scherp, maar ik ben ook maar niet in de wondere wereld van de fotografie.
De foto is niet bewerkt. Dat is een volgende stap voor mij; Eerst proberen zo foto's te maken .
De kleuren waren zo fel.
Ik zie toch nergens een spoor van een selectie, hoor. Als hij 'm wel bewerkt heeft, dan is het erg goed gelukt. De achtergrond kan toch een soort van boomschors op de grond zijn ?
Met 135mm en f5.6 lijkt het me maar normaal dat die dan onscherp is... Snelle conclusie als er zoveel op het spel staat
Hier denk ik dat vooral de 1/80s zorgt voor de onscherpte. Dat is een beetje te langzaam, waardoor alles (jij en de bloem) te veel tijd heeft om te bewegen.
Dat minieme bewegen maakt dat de foto niet zo scherp is.
Een veilige regel is 1/brandpuntsafstand. Dat komt hier neer op 1/135s als traagste sluitersnelheid waarop alles nog scherp is.
Bij benadering, natuurlijk, want niet elk getal is zomaar te kiezen (1/125ste of 1/500ste dus hier).
Dat betekent een verdubbeling van de sluitersnelheid, dus voor dezelfde belichting moet je de ISO verhogen (want je diafragma kan vast niet verder open).
Of dichterbij gaan, zodat je een tragere snelheid kunt gebruiken zonder bewegingsonscherpte.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, want zoals je ziet, hangt alles aan elkaar. Ik durf het onderweg ook al eens te vergeten, maar het weten is een eerste stap
Edit: O ja, helemaal vergeten na dat technische gebral. De foto zelf! Ik vind het een mooie foto, maar misschien een beetje te veel achtergrond ?
Het grijs past wel mooi bij de bloem, waarvan de kleur er ook mooi opstaat. Ik zou misschien wel op het hartje van de bloem scherpstellen, en niet zozeer op het buitenste blaadje. Een heel geslaagde eerste foto.
Beste,
dit is mijn eerste foto op BD, ik had graag wat tips, commentaar, ...
gekregen om te weten wat er beter kan.
Jouw foto is nu (nog maar) 45 Kb. Nogal weinig voor een goede presentatie.
Het wordt allemaal nogal blokkerig.
Tinypic is zo ongeveer de slechtste plaatjesparkeerplaats die je kan uitkiezen.
TP verkleint na enkele dagen jouw plaatsingen tot postzegeltjes en dat
ga je op BD echt wel zien. Zoiets moet je kunnen vermoeden aan de hand
van de naam. Welke bestandsgrootte heb je geupload?
Kies zo snel mogelijk een andere parkeerplaats.
Er zijn er meer maar ik heb al zeker 7 jaar goede ervaringen met
Picasawebs van Google.
Dan denk ik toch wel dat je een meisje bent.
Ik heb deze foto in het kippenhok genomen (mijn vrouw vond dat een goede plaats om een paar bloemetjes te planten ...) en de achtergrond is gewoon omgewoelde zwarte zand (ooit stond er gras) met wat restjes dor gras en takjes.
Ik heb tijdens het maken van de foto niet echt op de sluitertijd gelet, ik heb het diafragma zo groot mogelijk opengezet en me vooral daarop geconcentreerd. Waarschijnlijk komt daar inderdaad de onscherpte van.
ik zal eens op zoek gaan naar een andere plaats om mijn foto te bewaren. Ik had de handleiding om een foto te plaatsen gevolgd en het eerste voorbeeld was tinypic.De foto was 339 kB.
Ontzettend veel beter, er is meteen meer detail te bespeuren.
De scherptediepte lijkt toch beter te zitten dan in de eerste leek, en ook met de scherpte valt het erg goed mee.
Knappe foto, hoor. Ik vind de kleuren mooi bij elkaar passen.
Comment