Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret : waar is de tijd...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Portret : waar is de tijd...

mijn fototoestel was heel eenvoudig in gebruik en toch had ik ook heel mooie foto's. Natuurlijk niet te vergelijken met jou toestel, hoor. (haar woorden)
    Ze heeft ze nog altijd haar fototoestel. Het is nog een oude codakdoos. Met piepklein beeldvenstertje : What you see, you get. Indrukwekkend.
    Erg grappig, letterlijk een doos, ik had het nog nooit gezien. Vraag me af of ze het nog doet. In ieder geval films voor het toestelletje is nog steeds verkrijgbaar naar het schijnt.

Nog steeds van serie 2 (iso is nog niet aangepast), geen irisvervaging. , wel achtergrond donker gemaakt.

Nikon D5000
    FL 40 mm
    BT 1/60
    F 2.8
    iso 200

1.

2. origineel foto

3. laatste update.

Last edited by Loeky; 27 juni 2012, 20:19. Reden: ongeknipt haar toevoegen

Re: Portret : waar is de tijd...

Heel mooi ingetogen portret mede door de rustig gehouden kledij die niet afleidt.
    't Gaat mij benieuwd maken naar portretten met hogere ISO c.q. kleinere lensopening.
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

Comment

véél beter portret dan die onscherpe, slecht belichte van een aantal dagen geleden

maar wat heb je met het haar gedaan? je ziet mijlenver dat het uitgeknipt is.

concentreer je eerst op het maken van een foto in plaats van meteen al de trukendoos van Photoshop open te trekken.

Comment

ik moet mijn voorganger hier wel bijtreden hoor. Selectie(?) onzorgvuldig gedaan.Gelaatsuidrukking mooi weergegeven!
        vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Comment

De beste van uit je reeks portretten die ik al zag. In vergelijking met de vorige inderdaad heel wat beter gedaan. Maar gebruik de raad van de voorganger, concentreer je eerst op het maken van je foto zelf ! Hoe beter die gemaakt wordt, hoe minder er moet bijgewerkt worden achteraf.
          Licht zit bij deze mooi verdeeld en de dame kijkt hier onbevreesd haar toekomst tegemoet. En misschien was die achtergrond wel niet zo dramatisch dat je eraan moest werken achteraf ... Je mag ook nog eens zien dat een portret genomen is in een bestaand interieur hoor ... Wil je liever geen storende achtergrond, dan kan je daar beter rekening mee houden bij het maken van de foto en je persoon dat zodanig al proberen op te stellen dat de achtergrond niet stoort.
          groeten,
          deka
          There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Nieuwe update, zonder zw achtergrond en haar wat wilder.

@ Deka : Echt storend is de achtergrond niet, maar kenners van zw foto's (en ik spreek niet enkel van hier op het forum, daar buiten ken ik er nog) hadden me de raad gegeven om mijn achtergrond zwart te maken. Dus heb ik de achtergrond geselecteerd en zwart gemaakt. Ik denk niet dat de gefotografeerde, het erg vind dat haar haar gekapt werd.
            Ze kan zo moeilijk naar de kapper gaan en bij foto nr 1 heeft ze net gekapt haar. Ze komt precies van bij de kapper.
            Foto nr 2 is spontaner.

@ lyrthut : mijn foto was niet slecht belicht, maar het kan nog beter, ze was vooral niet goed genoeg gefotoshopt.
            trouwens jij gaat me toch niet vertellen dat je nooit fotoshopt of je foto bewerkt ?

@ Bommasien :
            Selectie(?) onzorgvuldig gedaan
            . Kun jij dat beter ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
              @ lyrthut : mijn foto was niet slecht belicht
              ik heb het over deze foto en die is in tegenstelling tot je andere foto's slecht belicht.

ze was vooral niet goed genoeg gefotoshopt
              beter beginnen met een goede foto en die dan perfectioneren in Photoshop, dan een slechte foto goed proberen maken (mislukt altijd).

trouwens jij gaat me toch niet vertellen dat je nooit fotoshopt of je foto bewerkt ?
              ik gebruik Photoshop nooit voor knip- en plakwerk: ik zorg ervoor dat mijn foto al redelijk is voor ik hem open in Photoshop. als dat niet het geval is, maak ik de foto opnieuw.

de zwarte achtergrond had je hier kunnen bekomen door ofwel de achtergrond door te drukken, ofwel de dame voor een zwarte achtergrond te palatsen. maar beginnen knippen en selecteren leidt sowieso tot problemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lyrthut Bekijk bericht
                ik zorg ervoor dat mijn foto al redelijk is voor ik hem open in Photoshop. als dat niet het geval is, maak ik de foto opnieuw.
                Spijtig dat we daar nog niet hebben kunnen van meegenieten.
                Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                  Allez toe... Als je in de beginnershoek post wil je toch eerlijke commentaar?
                  Je hoeft zelf geen topfotograaf te zijn om de 'fouten' in een foto te kunnen zien.

Ik vind de commentaar van lyrthut waardevol en eerlijk, wat doet het er dan toe wat voor foto's hij/zij zelf maakt?
                  Last edited by Jook; 27 juni 2012, 14:10.
                  Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Jook, kijk dan maar naar wat ik allemaal al geleerd heb en dat dankzij allen die hier aanwezig (geen enkel scholing als ik dat mag aanhalen) en voor je komst hier op het forum. En daar ben ik al die mensen die me reeds geholpen hebben dik dankbaar voor. Eigenlijk kan ik ze niet genoeg ervoor bedanken.
                    Maar voor mij is fotografie en fotoshoppen (de meesten hier op het forum weten dat al) een plezier zie je, hoe meer ik ervan leer (van beiden), hoe leuker ik het vind. Het is een spel.
                    Maar als je mijn speelgoed afneemt en me zegt waarmee ik moet spelen. Nou, dan is het geen spel meer en foetsie het plezier. En dan wordt ik echt serieus boos.
                    Is het dat dat je wilt bereiken ?
                    Ik hou wel rekening met de kritieken hoor. Volgende serie is een oefening met iso verhoging 350 als ik het me goed herinner (moet het weer even controleren). Dan probeer ik dat uit en hou rekening met lichtinval. Dus geen vuiltje in de lucht.
                    En neem nadien wel mijn fotoshop weer ter hand om een laatste eigen tintje aan te geven, die al dan niet in goede aarde zullen komen.
                    Trouwens ik heb niet geknipt en geplakt. Hoe komen jullie daar nu op ? Heb ik toch niet geschreven ?

Aan Lyrthut : nou je keek naar mijn sessie nr 1, ok die was nog niet goed en sessie 2 ook nog, niet maar ik ben ik een leerproces, dan mag je fouten maken.
                    Ik weet niet waar je dat haalt dat ik geknipt en geplakt heb. Ik heb gewoon mijn achtergrond zwart gemaakt. Doordrukken ging niet goed, dus ben ik overgegaan met selectie, de achtergrond en het licht verminderd. Dat is alles.

Comment

De eerste is een heel mooi portret en een mooie omzetting.
                      De lippen komen wel wat sterk over, maar da's gewoon een eerste indruk als ik de foto open.
                      Maar de selectie is inderdaad ietsjes slordig. Zodra je bepaalde dingen niet mee selecteert, gaat het opvallen (in dit geval die uitstekende haartjes).
                      Dat kun je vaak verhelpen door ipv een selectie een laagmasker te gebruiken, en daar eventueel de randen van te vervagen. Natuurlijk is er niks mis met photoshop, maar als het opvalt, is er vaak ruimte voor verbetering.
                      Dus ik kies voor de tweede foto met de omzetting van de eerste. En als je dan de achtergrond wat egaler wilt, zou ik alleen het lichte stuk achter de plant donkerder maken. Dan hoef je voor de rest ook nergens aan te komen.
                      Last edited by MadHatter; 27 juni 2012, 14:00.

Comment

Nou bedankt MadHatter. Daar heb ik echt iets aan. Ik probeer het vanavond want nu moet ik weg.

Comment

Trouwens ik heb niet geknipt en geplakt. Hoe komen jullie daar nu op ? Heb ik toch niet geschreven ?
                          ik bedoelde er het onzorgvuldig weggeknipte haar mee.

---

offtopic

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO
                          ik weet dat het frustrerend is om geen stok te vinden als je geen kritiek kan verdragen

Comment

Daar lijkt het toch wel op hoor. Hoe heb je je PS-werk voor de achtergrond dan aangepakt? Nu zie je heel wat 'kappen' in het haar waardoor het lijkt alsof je inderdaad geknipt en geplakt heb. Probeer zelf even wat kritisch naar je nabewerking te kijken en ik ben zeker dat je het ook zult zien. Blijven oefenen, haar selectie is niet evident.
                            Het komt heel onnatuurlijk over ook met die zwarte achtergrond.

Neen, geef mij toch maar de originele foto hoor. In je bewerkte versie vind ik het contrast ook te hoog voor zo een zachte vrouw. De originele krijgt van mij alvast positieve commentaren, mooi licht, mooi zacht.
                            De achtergrond stoort mij niet eens zo hard.
                            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Jook, kijk dan maar naar wat ik allemaal al geleerd heb en dat dankzij allen die hier aanwezig (geen enkel scholing als ik dat mag aanhalen) en voor je komst hier op het forum. En daar ben ik al die mensen die me reeds geholpen hebben dik dankbaar voor. Eigenlijk kan ik ze niet genoeg ervoor bedanken.
                              Maar voor mij is fotografie en fotoshoppen (de meesten hier op het forum weten dat al) een plezier zie je, hoe meer ik ervan leer (van beiden), hoe leuker ik het vind. Het is een spel.
                              Maar als je mijn speelgoed afneemt en me zegt waarmee ik moet spelen. Nou, dan is het geen spel meer en foetsie het plezier. En dan wordt ik echt serieus boos.
                              Is het dat dat je wilt bereiken ?
                              Nee hoor, prima als photoshop jouw ding is, mijn foto's zijn ook altijd een beetje of veel bewerkt. Ben alleen niet zo'n fan van die zwarte achtergrond
                              Mijn post was vooral als antwoord op Heylo bedoeld (zal editen en quote toevoegen).
                              Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Working...
                              X