Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Model : piekeren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Model : piekeren

Deze hoort nog bij de vorige serie. Ik moet vandaag toch een nieuwe serie gaan maken. Bekeek mijn foto's nog eens goed en ze hebben spijtig genoeg, allemaal dat sterk licht op zich. Ook al ben ik wat verder nu van het raam. Zal nog eens gaan kijken naar de foto's van Vanfleteren, vooral kijken naar dat lichtlinval, door te kijken naar anderen leer je immers ook. Moet de feeling nog ontwikkelen. Wat me ook opvalt is dat ik vaak 1 oog zo donker heb, is dat normaal bij het spel van schaduw en licht ?

Nikon D5000
    FL 40 mm
    BT 1/8
    F 4.8
    iso 200

1.

2.

Last edited by Loeky; 24 juni 2012, 08:47. Reden: model scherper

Re: Model : piekeren

Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
    Wat me ook opvalt is dat ik vaak 1 oog zo donker heb, is dat normaal bij het spel van schaduw en licht ?
    euh, dat denk ik wel, want haar neus en oogkas zit de lichtinval in de weg
    wat ik wel heel jammer vind is dat je foto totaal niet scherp is
    ik probeer...
    mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

dat ligt in mijn aard. Ik ben altijd bang ze te fel aan te scherpen. Te scherp vind ik niet mooi. Ik hoop dat de update ermee door kan gaan.
      Ik wil voor de vrouw een zachte aanpak. Ze is ook een zachte vrouw. Dus hoort dat bij het model, vind ik.

Comment

ik heb het niet over verscherpen, ik heb de indruk dat je niet juist hebt gefocust, of dat ze iets bewogen heeft, vooral bij de rimpeltjes op haar kin valt het op.
        ik probeer...

Comment

volgens mij is dit iets teveel verscherpt Loeky ?
          facebook
          Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
            euh, dat denk ik wel, want haar neus en oogkas zit de lichtinval in de weg
            denk eerder door de hand, het licht komt toch van de andere kant..?
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Als je sluitertijd BT is en die was 1/8 dan heb je bewegingsonscherpte. Dan mag je verscherpen zoveel je wil, je krijgt het niet meer goed.

Wat het lichtinval betreft, is het logisch dat je 1 oog wat donkerder hebt met zijdelings lichtinval.

Het is wat artificieel, maar hier heb je een mooi overzicht van hoe je licht invalt en schaduwen creeert.
              Maar eigenlijk leer je nog het meest door na te denken en te experimenteren.

In jouw foto heeft haar hand het licht afgeblokt. De vrouw heeft ook diepe oogkassen, dus dan moet je al wat spelen met de houding omdat er voldoende licht zou invallen.
              Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                denk eerder door de hand, het licht komt toch van de andere kant..?
                grt,bouk.
                idd, maar ik had het eigenlijk over het algemeen, bij een portret aan het raam (of een ander zijdelings licht)
                ik probeer...

Comment

zet je model voor een noordelijk gericht raam of wacht op een sterk bewolkte dag

het is niet omdat het buiten bewolkt is dat je niet kan profiteren van het licht: buiten zal het nog altijd lichter zijn dan binnen zodat je van dat verschil in contrast gebruik kan maken

en er is een verschil tussen een softe foto en een onscherpe foto, deze foto is gewoon onscherp want bewogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                    Als je sluitertijd BT is en die was 1/8 dan heb je bewegingsonscherpte. Dan mag je verscherpen zoveel je wil, je krijgt het niet meer goed.
                    Ik ben het hier volledig mee eens, het uitgangspunt voor je gaat bewerken MOET een scherpe foto zijn (of het moest een bewuste keuze zijn om een of andere reden) anders wordt het met de bewerking alleen maar erger.Je fotografeert hier met 40mm dus je hebt (vuistregel) minimaal 1/40s nodig, tenzij je met statief fotografeert en je onderwerp stilzit. Maar uit de hand dus ISO wat omhoog en eventueel het diafragma wat meer open indien dat kon.

Grt, Ingrid.
                    Ingrid Vekemans Photography
                    Kleinschalige Fotografieworkshops, Fotosafari's en Privé Coaching
                    http://www.ingridvekemans.com

Comment

met veel aandacht heb ik jullie interessante uiteenzettingen gelezen. De vraag ging naar het waarom ik een S gebruikte van 1/8 is heel simpelweg omdat ik dat zelf niet instel. Ik stel gewoonlijk mijn diafragma in en dat stond op 4.8, de rest doet mijn camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
                        met veel aandacht heb ik jullie interessante uiteenzettingen gelezen. De vraag ging naar het waarom ik een S gebruikte van 1/8 is heel simpelweg omdat ik dat zelf niet instel. Ik stel gewoonlijk mijn diafragma in en dat stond op 4.8, de rest doet mijn camera.
                        Geen probleem met diafragmavoorkeuze, maar hou dan je sluitertijd in het oog. Als die te laag is, gooi dan je iso omhoog, anders kom je er niet.

Ik vind het wel raar dat je met zoveel lichtinval maar 1/8 hebt bij 4.8. Hoe stond je lichtmeting ingesteld?
                        Al doende leert men...

Flickr

Comment

Normaal blijft ie altijd op spotmeting. Een vriend van me heeft me nu de raad gegeven om het eens zo te proberen. Eens meten met spotmeting donkere partijen en kijken wat mijn toestel aangeeft even noteren.
                          Nadien op de lichte delen, ook noteren en dan toestel op M en gemiddelde nemen.
                          Zou een oplossing zijn.

Comment

Zou een oplossing zijn.
                            pfff, dat is vereenvoudigd wat matrixmeting doet en dat gaat veel sneller dan jij die zit te rekenen

doe eens spotmeting op het lichtste deel van de huid en pas een compensatie van +1 stop toe. als je sluitertijd te lang wordt draai je je iso omhoog.

ymmv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lyrthut Bekijk bericht
                              pfff, dat is vereenvoudigd wat matrixmeting doet en dat gaat veel sneller dan jij die zit te rekenen

doe eens spotmeting op het lichtste deel van de huid en pas een compensatie van +1 stop toe. als je sluitertijd te lang wordt draai je je iso omhoog.

ymmv
                              Zo hebben wij het in school ook geleerd : lichtste deel van de huid in zone VI, dus zoals hierboven vermeld.
                              Fotografie is leren kijken.
                              http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Working...
                              X