Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Portret

De persoon zat bij het raam, maar aangezien ik mijn fototoestel nogal een draai gaf heb ik het raam weggewerkt.

nikon D 5000
    FL 40 mm
    BT 1/4
    F 6.7
    iso 200

1.

2.

3. nog wat meer contrast

Last edited by Loeky; 20 juni 2012, 20:58. Reden: contrast aanbrengen

Re: Portret

St Nicolaas heeft geen succes ? Hij is er immers voor groot en klein. Al is het nog niet zijn seizoen, hij geniet nu van het 'mooi' weer in Spanje

Comment

Erg vlakke opname tgv weinig contrasten in het gezicht waardoor er weinig diepte en relief in de foto komt.
      Mvg
      Mvg, Tin_tin
      Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

Ik heb contrast wat verhoogd, maar is de andere kant van het gelaat dan niet te fel belicht, daarvoor vreesde ik het meest, vandaar dat voorzichtige en wat fletse aanpak ?

Comment

Er zitten wel veel overbelichte stukken in,
          jammer
          het kon een mooie zijn.
          ik probeer...
          mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

volgende keer vragen om zijn glazen eerst even te poetsen Of is dat reflectie?

Fijn, dromerig beeld
            Touch the Earth...Gently
            www.passionsenfrance.com

Comment

Er zitten wel veel overbelichte stukken in
              Ik had gelezen dat je een persoon die door raamlicht beschenen werd het ideaal lichtinval zou krijgen. Dus nam ik mijn fototoestel en probeerde dat uit.
              't is niet de eerste keer hoor. Maar telkens krijg je stukken die toch overbelicht zijn. Hoe kan je dat dan tegenwerken ? Zonder scherm of paraplu...
              Of is dat dan niet te doen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
                Ik had gelezen dat je een persoon die door raamlicht beschenen werd het ideaal lichtinval zou krijgen. Dus nam ik mijn fototoestel en probeerde dat uit.
                't is niet de eerste keer hoor. Maar telkens krijg je stukken die toch overbelicht zijn. Hoe kan je dat dan tegenwerken ? Zonder scherm of paraplu...
                Of is dat dan niet te doen ?
                Loeky,
                Het is zeker en vast te doen, zonder al te veel grote hulpmiddelen. Je kan om te beginnen je persoon " belichten " via het raamlicht, maar je persoon al een stuk verder van het raam plaatsen. Je kan je persoon ook op verschillende plaatsen evenwijdig aan het raam zetten. Je kan ervoor zorgen dat het model op het einde van het raam zit of aan het begin van het raam zit. Kijk dan maar eens naar het verschil in licht dat je op het gezicht krijgt. Je kan het raamlicht ook al wat " softer " maken door bv, indien dit er is, de glasgordijn voor het raam te laten. Anderzijds kan je het glasgordijn wegschuiven en krijg je weer ander raamlicht.Je kan als heel eenvoudig hulpmiddel bv aan de donkerste kant van je model dan een stukje isomo houden bv of een stuk wit papier of wit karton. Dit zorgt al voor een stukje oplichting in de donkere stukken. Je kan ook het tijdstip waarop je het raamlicht gebruikt wijzigen. Best gebruik je het licht dat binnenkomt via de noordkant. Dit is een constant licht en zal niet veel veranderen. Je hoeft ook niet echt te wachten op zonlicht als raamlicht. Op een bewolkte dag kan het ook mooie effecten opleveren. Je kan je model ook een beetje schuin plaatsen ten opzichte van het raamlicht, zodat het raamlicht niet pal op één zijde van je model invalt.
                Zoek iemand die het geduld heeft om te wachten en probeer een aantal zaken uit en bekijk de resultaten in combinatie met de opstelling ten opzichte van raam en je zal verrassende resultaten bekomen. Succes.
                deka
                There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

whow, fijn dat je me zo goed helpt. Zal al die methodes eens uitproberen en kijken wat het allemaal geeft. Dat is nu ook een mooi manier om te leren. Altijd handig als mensen je vragen om een mooi portret van hen te nemen.
                  Spijtig, nu is ie weer vertrokken naar Holland, maar denk dat ik hem in de maan juli weer zie. Dan kan ik misschien lichtmislukte foto opnieuw uitproberen. 't is een fijne gast en zo gewillig. Hij helpt ook graag. Maar ik mag nu ook weer niet overdrijven he.
                  Maar ik heb nog een gewillig model deze keer een vrouw. Ik zal haar een vragen om voor me te poseren. Dat heeft ze al eens voor me gedaan.
                  Althans bedankt Deka.

Comment

Ik ben geen portretfotograaf, is dus niet mijn dada, maar ik apprecieer de uitleg van Deka wel. Alhoewel het bij dergelijke portretten altijd moeilijk is te beoordelen of het een 'toevallig' portret is van iemand, of is het iemand die voor jou poseert.
                    Dit is volgens mijn mening een immens verschil. Je bvb. toch moeilijk vragen aan een toevallige passant of iemand die je ergens toevallig tegenkomt, om zich anders te gaan plaatsen, de bril te poetsen, de haren te kammen....enz... of doen jullie dat dan toch ??? Ik zie me bvb. ook niet in de stad rondlopen met een stuk isomo onder de arm......
                    Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Ik ben geen portretfotograaf, is dus niet mijn dada, maar ik apprecieer de uitleg van Deka wel. Alhoewel het bij dergelijke portretten altijd moeilijk is te beoordelen of het een 'toevallig' portret is van iemand, of is het iemand die voor jou poseert.
                      Dit is volgens mijn mening een immens verschil. Je bvb. toch moeilijk vragen aan een toevallige passant of iemand die je ergens toevallig tegenkomt, om zich anders te gaan plaatsen, de bril te poetsen, de haren te kammen....enz... of doen jullie dat dan toch ??? Ik zie me bvb. ook niet in de stad rondlopen met een stuk isomo onder de arm......
                      Groetjes
                      Djivan,
                      Je mag gerust een onderscheid maken tussen portret en straatwerk ....Als we het hebben over een portret, dan ga ik ervan uit dat jij de setting kiest en dat jij de persoon een beetje kan aansturen in de richting die jij wil. Bij deze vorm van portret is de persoon in kwestie op de hoogte dat hij zal gefotografeerd worden en heb je contact met je model. Je werkt ahw 1 op 1. Bij het maken van " portretten " in het straatbeeld, kan het soms gaan over " gestolen " portretten. Je fotografeert dan iemand zonder dat hij of zij er zich van bewust is, soms door in sterke tele te werken. Anderszijds kan je natuurlijk op de straat iemand ook bewust aanspreken om een portret te maken. Dan kan je soms al genoeg hebben aan een lichte muur of zo om de boel een beetje op te lichten. Je moet dus voor jezelf eerst uitmaken welke kant je wil op gaan en wil je echt een portret in het straatbeeld maken, wees dan maar gerust dat dat er niet toevallig komt en dat er dan ook soms hulpmiddelen gebruikt worden.
                      groeten,
                      deka
                      Last edited by deka; 21 juni 2012, 13:24.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door deka Bekijk bericht
                        Loeky,
                        Het is zeker en vast te doen, zonder al te veel grote hulpmiddelen. ..........verrassende resultaten bekomen. Succes.
                        deka
                        merci!!!
                        ik probeer...
                        mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

ik heb het niet zo voor veel haren dichtbij...
                          mooie uitleg zeg Deka !!!!
                          facebook
                          Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Comment

Deze man ken ik wel. Maar kiek hem ook liever zonder al teveel poseren. Want als ik hem laat poseren, dan neemt ie een stijve houding aan. Maar als hij niet al te bewust is dat hij gefotografeert wordt valt dat best mee.
                            Als ik een portret kiekt, wil ik ze vaak onverwachts, verrassen zo verdwijn vaak het natuurrgetrouwe spontane niet.
                            Alleen natuurtalenten kunnen echt poseren, dit zijn vaak ook kinderen.

Je mag gerust een onderscheid maken tussen portret en straatwerk ....Als we het hebben over een portret, dan ga ik ervan uit dat jij de setting kiest en dat jij de persoon een beetje kan aansturen in de richting die jij wil. Bij deze vorm van portret is de persoon in kwestie op de hoogte dat hij zal gefotografeerd worden en heb je contact met je model. Je werkt ahw 1 op 1. Bij het maken van " portretten " in het straatbeeld, kan het soms gaan over " gestolen " portretten. Je fotografeert dan iemand zonder dat hij of zij er zich van bewust is, soms door in sterke tele te werken. Anderszijds kan je natuurlijk op de straat iemand ook bewust aanspreken om een portret te maken. Dan kan je soms al genoeg hebben aan een lichte muur of zo om de boel een beetje op te lichten. Je moet dus voor jezelf eerst uitmaken welke kant je wil op gaan en wil je echt een portret in het straatbeeld maken, wees dan maar gerust dat dat er niet toevallig komt en dat er dan ook soms hulpmiddelen gebruikt worden.
                            Van dat gestolen portret wist ik niet. Wil ik spontane portretten steel ik die en vertel nadien dat ik hem/haar gekiekt heb, wordt het dan een portret ? of blijft ie gestolen ? In ieder geval ik ben dat speciale magazine van shoot gaan kopen. Gaat juist ook over portretfotografie. Dus zal altijd meegenomen zijn.
                            Last edited by Loeky; 21 juni 2012, 14:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
                              Deze man ken ik wel. Maar kiek hem ook liever zonder al teveel poseren. Want als ik hem laat poseren, dan neemt ie een stijve houding aan. Maar als hij niet al te bewust is dat hij gefotografeert wordt valt dat best mee.
                              Als ik een portret kiekt, wil ik ze vaak onverwachts, verrassen zo verdwijn vaak het natuurrgetrouwe spontane niet.
                              Alleen natuurtalenten kunnen echt poseren, dit zijn vaak ook kinderen.
                              Van dat gestolen portret wist ik niet. Wil ik spontane portretten steel ik die en vertel nadien dat ik hem/haar gekiekt heb, wordt het dan een portret ? of blijft ie gestolen ? In ieder geval ik ben dat speciale magazine van shoot gaan kopen. Gaat juist ook over portretfotografie. Dus zal altijd meegenomen zijn.
                              Loeky, poseren kan iedereen hoor Het komt er alleen op aan om als fotograaf zo ver te kunnen gaan dat het model vergeet dat hij/zij gefotografeerd wordt. En dat vraagt soms wel een beetje tijd. Je kan dat meestal niet doen op 2 of 3 minuten. Misschien heb je dit zelf al ervaren, maar je moet als het ware in een soort van flow komen tijdens het fotograferen en op bepaalde momenten zal het voor beiden zeker lukken. Als je liever werkt zonder dat de personen zich bewust zijn dat ze gefotografeerd worden, dan kan je soms niet alles aansturen zoals je het zou willen. Jij moet beslissen hoe je het liefst je mensen fotografeert . Dat is de vrijheid van elke fotograaf.
                              Dat gestolen moet je niet letterlijk nemen hoor 't Is gewoon een benaming die ik gebruik om een duidelijk verschil te schetsen tussen een portret en een opname van een persoon in een straatbeeld. Alvast nog succes op je strooptocht

deka

Comment

Working...
                              X