Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Oorspronkelijk geplaatst door DabbertjedabBekijk bericht
Een mooie bloem maar voor mijn kennis toch iets te moeilijk... Wat vinden jullie? Nog te veel uitgebrande delen of niet?
Voor mijn waarneming zeker niet uitgebrand.
Je kan dat zelf ook controleren aan de hand van het histogram (altijd een leerrijk
gegeven). Als je daar de (zwarte) informatieberg tegen de rechterzijde ziet oplopen in
plaats van in of nabij de rechteronderhoek te eindigen, dan is er wat uitgebrand.
Omgekeerd geldt een en ander voor dichtgelopen zwart.
Je kennis was dus toereikender dan je zelfvertrouwen.
Ik controleer direct na het fotograferen dikwijls een foto na op hooglichten (op de camera zef) . Daar is het niet altijd duidelijk op te zien zou inderdaad misschien beter het histogram beginnen nakijken of beide.
Oorspronkelijk geplaatst door DabbertjedabBekijk bericht
Ik controleer direct na het fotograferen dikwijls een foto na op hooglichten (op de camera zef) . Daar is het niet altijd duidelijk op te zien zou inderdaad misschien beter het histogram beginnen nakijken of beide.
Ik weet niet of je in RAW fotografeert, maar in elk RAW-bestand zit een kleinere jpeg opgeslagen om te bekijken als voorbeeld. Voor zover ik weet - en ik heb de wijsheid niet in pacht - is het ook die jpeg die je op het schermpje op je camera ziet en die daar dus gebruikt wordt om uitgebrande hooglichten te tonen. Het histogram hoort ook bij die jpeg. Afhankelijk van de instellingen van je camera kan die jpeg en de eraan gekoppelde informatie in meer of mindere mate afwijken van je RAW, die achteraf nog moet "ontwikkeld" worden. Wat je ziet is doorgaans een goede indicatie, maar daarom niet absoluut correct.
Luc
Comment