Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Als je wat wil laten zien, raad ik je aan om de 'schaduwen' ferm op te lichten. Ook het
contrast kan dan wel een klein duwtje gebruiken. Nu is het een erg donker geheel.
De verticale perspectiefvertekening corrigeren heeft hier weinig zin: je zou bovenaan
teveel van het gebouw verliezen.
Als je wat wil laten zien, raad ik je aan om de 'schaduwen' ferm op te lichten. Ook het
contrast kan dan wel een klein duwtje gebruiken. Nu is het een erg donker geheel.
De verticale perspectiefvertekening corrigeren heeft hier weinig zin: je zou bovenaan
teveel van het gebouw verliezen.
Update geplaatst... ben nog niet zo vertrouwd met Lightroom. Persoonlijk vind ik de update beter, wat vinden jullie?
Oorspronkelijk geplaatst door jozef De RyckBekijk bericht
Ik vind de eerste ook goed,maar ja ,hier op BD is fotoshoppen precies beter gewenst dan fotos maken zonderbewerking.
Jozef, dat lijkt een misvatting.
Het gaat er mijns inziens om dat foto's hier op hun allerbest worden getoond. Dat is het
streven. Ook in het analoge tijdperk met het ontwikkelen van filmpjes en het gedoe in de
donkere kamer was men bezig met bewerking voor dat eindresultaat. Foto's zonder
bewerking waren niet beter dan contact-afdrukken (negatief op het papier, licht er
doorheen en standaard ontwikkelen en fixeren).
Zie niet teveel op tegen 'fotoshoppen'. Wel geeft het een betere indruk als uit de
presentatie blijkt dat je zorg hebt besteedt aan een goede afwerking. Zoiets verdient
een foto en zoiets verdient ook het publiek (de kijkers en commentatoren). Heel vaak
zijn het uiterst simpele ingrepen (rechtzetten van een horizon, het aanpassen van de
witbalans) die jou product kunnen afmaken. Doe je zoiets niet, dan kan jouw foto ook
worden 'afgemaakt' (maar dan door de commentaren).
Moet je volledig gelijk geven plaatwerker wat betreft,fotos in de beste omstandigheden
op het forum te plaatsen,mits kleine bewerking enz.Groetjes,Jozef
Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!
Voor mij mag het ook de eerste blijven. Het is trouwens avond hé, de lichten branden, waarom dan de donkere delen gaan oplichten ? Bij avond/nachtfotografie ga je toch niet alle donkere delen gaan oplichten . Perspectiefcorrectie kan je hier inderdaad beter niet toepassen, want dan ben je de helft van de foto kwijt. Dus laten zoals ie is voor mij .
Groetjes
Comment