Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Licht op 't einde van de gang

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Licht op 't einde van de gang

Vorig weekend naar het Fort de la Chartreuse geweest waar deze gang me wel aansprak om er iets leuks mee te doen.. het heeft dit resultaat opgeleverd

Het is me al wel opgevallen wanneer ik foto's post dat deze iets bleker van kleur zijn?!

Op voorstel van Noenkelmie heb er de originele ook even bijgeplaatst, de 1ste is geprobeerd om er een HDR van te maken.

f/4
    1/6 sec.
    ISO-100
    24mm
    spotmeting

Bedankt voor jullie tijd!
    Last edited by 550Dave; 15 april 2012, 17:02.
    Canon 60D - 10-22mm f3.5-4.5 USM - 17-55mm f2.8 IS USM - 70-200mm f2.8 L IS II USM - 100mm f2.8 L IS USM Macro

Re: Licht op 't einde van de gang

ik denk wel dat dit , indien dit een 'normalere' foto geweest zou zijn, dat dit een mooie zou kunnen zijn.
    Maar nu is het, voor mij, er ferm over
    ik probeer...
    mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Heb de 'normalere' foto erbij geplaatst
      Canon 60D - 10-22mm f3.5-4.5 USM - 17-55mm f2.8 IS USM - 70-200mm f2.8 L IS II USM - 100mm f2.8 L IS USM Macro

Comment

Wist niet eens dat het er nog staat, heb die gang tientallen keren gekuist in de C-MOB, jaren terug als milicien.
        Gezien ik de realiteit gekend heb, zie ik liever het echte verval dan de HDR bewerking.
        Waarom geen HDR van meerdere opnames trouwens, dan was dat raam achteraan misschien nog iets geweest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
          Wist niet eens dat het er nog staat, heb die gang tientallen keren gekuist in de C-MOB, jaren terug als milicien.
          Gezien ik de realiteit gekend heb, zie ik liever het echte verval dan de HDR bewerking.
          Waarom geen HDR van meerdere opnames trouwens, dan was dat raam achteraan misschien nog iets geweest.
          Dat moet toch iets met je doen als je de foto's nu terug ziet?!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door soeki Bekijk bericht
            Dat moet toch iets met je doen als je de foto's nu terug ziet?!
            Klopt absoluut, maar ik leef nu hoor.

Comment

Dit is een bewerking van 3 opnames telkens met 2 stops verschil, zo'n HDR vind ik persoonlijk wel iets hebben bij zo'n verlaten gebouwen, geeft inderdaad het verval wat duidelijker weer.
              Zappa, dan kan me misschien ook vertellen waar die kamers voor dienden want dit pand staat sinds 1980 er verlaten bij?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 550Dave Bekijk bericht
                Zappa, dan kan me misschien ook vertellen waar die kamers voor dienden want dit pand staat sinds 1980 er verlaten bij?
                Met alle plezier, maar het is subjectief want gebaseerd op wat ik me herinner:

in La Chartreuse waren twee eenheden gevestigd, de 5 TTR (transmissietroepen die zeer snel communicatie moesten kunnen opstellen, veel voertuigen en anttenne's etc., waalse eenheid) en de C-MOB (gemengde eenheid, want bij mobilisatie waren zij degene die de oproepbrieven konden versturen naar de ondertussen afgezwaaide miliciens of onderofficieren met de verzamelplaats, meestal scholen. De C-MOB stond ook altijd klaar om alle militaire zakboekjes te verhuizen naar veiliger oorden, of te verdedigen met dweil en borstel dan wel want gewapend waren we niet)
                - dit gebouw bestond normaal gezien uit twee verdiepingen, onderaan de verschillende kamers met de archieven van afgezwaaide miliciens, boven kantoren voor een onderofficier en officier (of meerdere) die het administratief beheer er van waar maakten per legeronderdeel. In de praktijk waren er meer sterren en strepen dan elders, meestal eentalig Frans die door ons (de Vlaamse miliciens) bediend werden. Niet alleen in de kantine of Mess. Beneden was er ook een slaapruimte met plaats voor een tiental Vlamingen, de Walen waren meestal 'gepistoneerde' miliciens die al gehuwd waren, de Vlamingen namen hun wachten over en zwaaiden een maand sneller af etc. etc.
                Boven zal je dus ook een kantine vinden, en een wachtruimte (hier was je geen korporaal van wacht maar voor één week sergeant van wacht) en kwartieren voor de officieren van wacht (die er nooit waren want die moesten we bellen bij een alarm) en een doorgang naar het dak, bedekt met keitjes, ons 'strand' in de zomer (radio met verlengdraad naar boven, pintje van uit de kantine, zalige wachten geklopt )..
                Naast dat gebouw was er ook een gebouw met een keuken en een eetzaal (en oude toen al niet meer gebruikte slaapzalen), en een wachthuisje, de plaats waar we als Vlaming een maand vroeger afzwaaien zonder probleem konden bijverdienen, we waren daar toch, en we konden meteen onze makkers zonder probleem binnen laten die wel naar de stad afzakten tot 4-5 uur 's morgens.
                Ook Luiks geleerd : beuro un cadet (pijtje drinken) en manier une tôte (boterham eten, en 'un peket' ga je maar zelf proeven in de café's in Luik.

Comment

Bij de hdr had ik toch graag gezien wat er buiten dat achterste venster ligt. Bij bracketing (zeker met "maar" 3 opnames) altijd je
                  donkerste controleren dat daar niks meer is uitgebrand, is dit wel het geval, je belichting aanpassen of compenseren.

mvg
                  If today was perfect, there would be no need for tomorrow.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KVM77 Bekijk bericht
                    Bij de hdr had ik toch graag gezien wat er buiten dat achterste venster ligt. Bij bracketing (zeker met "maar" 3 opnames) altijd je
                    donkerste controleren dat daar niks meer is uitgebrand, is dit wel het geval, je belichting aanpassen of compenseren.

mvg
                    Bedankt voor de tip, zullen we eens uitproberen! Moet hieromtrent nog veel bijleren..

Comment

aaahhh... miliciens... zalige tijd...
                      ('k heb er bij mij gehad die weenden omdat ze moesten afzwaaien!)
                      ik probeer...
                      mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Working...
                      X