Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik heb altijd de neiging om foto's donkerder te maken, ik hou van donkere foto's, maar hier moet ik je gelijk geven, de update is beter.
De smog achteraan vind ik wel een beetje spijtig, maar die kan ik niet wegnemen.
Om het even met welke camera deze is gemaakt, voor mij zit er te weinig licht in.
Kortom, ik vraag weer aandacht voor het histogram.
Men zou beter aandacht geven bij het maken van de foto aan het histogram. In nabewerking wordt een foto zelden kwalitatief beter, waarbij ik gewoon wil aangeven, dat deze "opgelichte" versie, duidelijk de betere van de twee is, maar als je gaat printen, ga je het kwaliteitsverlies dat je hier niet ziet, wel zien.
Je kan je foto beter wat lichter maken, rechts belichten, en nadien donkerder maken, dan andersom. Bij rechts belichten, heb je overal detail, dat je nadien naar wens kan weghalen. In de lichte partijen zit immers veel meer informatie dan in de donkere, maar dat zal hier al wel meermaals aangehaald zijn.
Op zich een heel mooi beeld, met een goeie diepte en een mooie vlakverdeling.
Ik heb me altijd laten wijsmaken dat het andersom was, dat je uit een donkere foto meer kon uithalen dan uit een lichte.
Wat bedoel je met "rechts belichten"? Dat de tekening van het histogram rechts tegen de rand aan komt? Zie je dat ergens tijdens het maken van de foto?
Mijn foto's (van de sessie met D200) toonden in Gimp eerder een klein histogram in het midden en links en rechts niks tegen de rand. Dan moest ik de twee schuivers gaan gebruiken. Vale foto's dus zonder veel contrast.
Ik heb me altijd laten wijsmaken dat het andersom was, dat je uit een donkere foto meer kon uithalen dan uit een lichte.
Wat bedoel je met "rechts belichten"? Dat de tekening van het histogram rechts tegen de rand aan komt? Zie je dat ergens tijdens het maken van de foto?
Rechts belichten is inderdaad zorgen dat je histogram rechts onder aansluit.
Je kan dat niet zien tijdens het maken van de foto, maar je kan, zeker met een landschapsfoto, een testopname maken, en je belichting daarop afstemmen.
Er zijn heel veel hulpmiddelen om licht te meten en vast te zetten. Als je de M-stand gebruikt zie je onderaan in je scherm een schuiver. Meet je in deze foto het licht met spotmeting op het door zon belichte gras en pas je in functie daarvan diafragma en sluitertijd aan, gaat je foto nagenoeg in 90% van de gevallen goed belicht zijn. Ik dnek zelfs dat het hier lukt met het zand in de voorgrond.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan lichtmeting op de grijskaart, die ik altijd bij hem als ik ga fotograferen, en om licht te meten en om mijn witbalans aan te passen.
Comment