Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Conflict

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Conflict

    Dag mensen.

    Voor men portfolio digitale fotografie moeten we een sportfoto toevoegen waarin een conflictsituatie wordt weergegeven binnen sport. Gisteren foto'tjes gaan nemen en nu de vraag:

    De welke zouden jullie selecteren of eventueel nog zaken veranderen in nabewerking? Ik heb de RAW nog en kan alle kanten uit.




    En nog eentje die technisch wat minder is, maar wel ECHT conflict is...


    Dank u voor het kijken alvast!

  • #2
    Re: Conflict

    Persoonlijk zou ik de tweede selecteren omdat die (volgens mij) het dichtst aansluit bij de opdracht. Wel is het jammer van de reclamepanelen achteraan.

    Qua nabewerking zou ik wat experimenteren en kijken wat er goed uitkomt.

    Bij de eerst zou ik vooral proberen om de saturatie wat op de krikken, zodat de kleuren levendiger worden.

    Comment


    • #3
      Re: Conflict

      Ja, die eerste is idd wat minder, want dat is een serieuze crop van de originele.

      Die reclameborden zijn idd wat vervelend, want die zijn uiteraard ontworpen om zo hard mogelijk op te vallen vanop een afstand...

      Comment


      • #4
        Re: Conflict

        Alle drie zijn ze heel schraal van kleur. Er is veel meer uit te halen door contrast, helderheid en levendigheid aan te passen. Klik HIER voor een voorbeeld van foto 2
        Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy
        https://500px.com/marnix_photography

        Comment


        • #5
          Re: Conflict

          Dat zouden we aan u moeten vragen. Het is niet de bedoeling dat uw leraar(es) onze keuze beoordeeld.
          Mischien kun jij eeerst eens zeggen welke foto je zou nemen of welke niet en waarom.
          Daarop zouden we kunnen reageren en dan later tesamen met de beoordeling van op de cursus vergelijken. dan hebben we hier voor iedereen een win win situatie .
          Ik wacht op je oordeel.
          Robby bB
          Minder tijd achter de computer
          Is meer tijd achter de camera

          Comment


          • #6
            Re: Conflict

            eventjes kritisch :

            er zijn m.i. betere conflictsituaties te bedenken in de sport.
            op de foto's gaat het m.i. over doodgewone spelfases bij voetbal; ik zie het conflict niet zo direct op de geselecteerde foto's .
            ik zie het meer in de zin van overtreding van de regels van het spel, waar je dan in een conflict komt.

            twee spelers die met mekaar op de vuist gaan na een overtreding, het uitschelden van de scheidsrechter, een speler onrechtmatig tackelen door de man/vrouw aan te pakken zonder de bal eerst te spelen : dit zijn m.i. voorbeelden die meer in de richting van het opgelegde thema gaan ( als je bij voetbal wil blijven ).

            maar vermits het toch vooral om de foto's gaat en niet over de definitie van wat in de sport als een conflict moet worden beschouwd en als je uit deze drie foto's wil kiezen , neem dan die die fotografisch de beste is en werk die nog wat bij .


            Dirk

            Comment


            • #7
              Re: Conflict

              Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
              Mischien kun jij eeerst eens zeggen welke foto je zou nemen of welke niet en waarom.
              Daarop zouden we kunnen reageren en dan later tesamen met de beoordeling van op de cursus vergelijken. dan hebben we hier voor iedereen een win win situatie .
              Ik wacht op je oordeel.
              Robby bB
              Ik zou de 2de nemen. Die was oorspronkelijk men eerste keuze. Voornamelijk omdat die ook maar een minimale crop had en nog meer detail bevat dan de 2 anderen. De nadelen bij deze foto zijn echter de reclameborden (maar die zijn wel storend op zo goed als alle foto's van die dag) en het feit dat er vlak achter de 2 spelers in conflict nog 1 dame staat die toch nog redelijk scherp uitkomt.

              De eerste is serieze crop, maar is wel een heel belangrijke spelfase (penalty trap) en ik vond de paniek op het gezicht van de keeper er wel leuk aan.

              De derde omwille van het thema uiteraard. Dat is hard spel uiteraard. Jammere aan die foto is dat hij nog moet worden rechtgetrokken en dat de bal nogal hoog in het frame staat naar compositie toe...

              Jammer genoeg vrees ik dat ik het hiermee zal moeten doen, want er staan nog 14 andere verplichte foto's op het programma. Ik wou gewoon even de mening van anderen hieraan toetsen voor mezelf, want er mag er maar 1 in de portfolio afdruk staan, dus ik ben op zoek naar de beste ervan...

              er zijn m.i. betere conflictsituaties te bedenken in de sport.
              op de foto's gaat het m.i. over doodgewone spelfases bij voetbal; ik zie het conflict niet zo direct op de geselecteerde foto's .
              ik zie het meer in de zin van overtreding van de regels van het spel, waar je dan in een conflict komt.

              twee spelers die met mekaar op de vuist gaan na een overtreding, het uitschelden van de scheidsrechter, een speler onrechtmatig tackelen door de man/vrouw aan te pakken zonder de bal eerst te spelen : dit zijn m.i. voorbeelden die meer in de richting van het opgelegde thema gaan ( als je bij voetbal wil blijven ).
              Gelijk heb je. Het staat beschreven als een "conflict" in sportfotografie, maar ik denk dat de benaming "duel" beter gepast was. Bij damesvoetbal wordt er zelden op de vuist gegaan... Ik denk dat je de reactie in herenvoetbal al wel zou kennen als er iemand de strot van de tegenspeler toeknijpt in een kopduel zeker?

              Met kleursaturatie ga ik idd nog wat spelen voor de uiteindelijke foto hoor. Alvast bedankt voor de feedback allen!

              Comment


              • #8
                Re: Conflict

                Als je aan een opdracht begint is het maken van een foto maar een heel klein gedeelte van de opdracht. Het vraagt voorbereiding om een opdracht te volbrengen.
                Eén van de zaken die je moet voorbereiden is dat je begrijpt wat de de opdracht is.
                Wat is de betekenis van, in dit geval, het woord dat de opdracht inhoud.
                In welke context is dit woord geplaatst. Moet het letterlijk en of figuurlijk begrepen worden enz.

                Wat ik gevonden heb op Wikpedia

                "Een conflict is een situatie waarin twee of meer partijen methodes hanteren, doelstellingen nastreven of waarden aanhangen die, daadwerkelijk of in de perceptie van de partijen, onverenigbaar zijn en daardoor in botsing komen.

                Het is een onopgeloste tegenstrijdigheid. Conflicten kunnen optreden tussen mensen (zie: ruzie), organisaties (zie bijvoorbeeld: handelsoorlog), en landen (zie: oorlog).

                Een conflict kan gaan om de inhoud van de kwestie of om de relatie tussen de betrokkenen. Elk van de partijen voelt zich betrokken bij de oplossing van het conflict en zal in min of meerdere mate verantwoordelijkheid voelen voor de relatie met de andere partij(en).


                Op basis van deze betekenis moet ik zeggen dat geen van de foto's dit weergeven.
                Dit zijn duels, wat heel anders is dan een conflict. Twee voorzitters die zwaar discuteren met elkaar, Twee spelers die elkaar in de haren springen, Twee rivaliserende supporters die tegenover elkaar staan enz zouden in het plaatje passen

                Wat ik wel als een conflict beschouw in je foto is de doelvrouw. Welliswaar is ze in conflict met haar eigen over het feit dat dit wel de juiste sport is voor haar
                Robby BB
                Minder tijd achter de computer
                Is meer tijd achter de camera

                Comment

                Working...
                X