Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Hoi..hier is hij dan..maar wel een dag later bewolking gisteren..hoop dat jullie het hier wel inzien..goed kijken is erg donker.. ik heb m wel aardig moetten verscherpen. bedankt voor het kijken.
die grote beer van je, das eigenlijk de pleiaden....
en als je de helderste van de twee hebt... is jupiter eigenlijk venus ;-)
de grote beer is pakken groter dan dat hoor... de afstand tussen die sterren is een vuist op armlengte ongeveer... de pleiaden kan je bedekken met 1 vinger ;-)
neen, het is niet de kleine beer... het zijn de pleiaden... (ook wel vlieger genoemd...)
een gesloten sterrengroep... in het sterrenbeeld stier... (waar jupiter nu ook staat)
kijk er maar eens met een verrenkijker naar vanaf een heel donkere plek... het is echt een heel mooi object om naar te kijken... je zal zelfs sterrenwolken zien... http://images.sky-map.org/star_image/000/000548.jpeg is er een foto van (niet mijn werk, google sky)
kijk maar eens op de link die ik zond in eerste bericht is een supertool om sterrenbeelden te leren kennen... zet de tijd op 21u savonds ongeveer en je ziet de pleiaden linksboven jupiter in het westen...
de grote beer ligt in het zenith ongeveer op dat moment... de kleine beer cirkelt rond de poolster in het noorden altijd....
je vind de poolster door de sauspan te zoeken (pan is een vuist groot, steel twee ongeveer) en de twee buitenste sterren van d epan te volgen naarboven... de ster die je dan ziet is de pooster, en dat is de laatste ster van de kleine beer (die je in een stadsomgeving niet kan zien wegens lichtvervuiling...) de poolster is niet de helderste ster in de hemel, verre van... het helderste object nu is venus.... met daar onder jupiter
aan de andere kant van de hemel staat saturnus momenteel en mars staat er tussen nog :-) (is nu heel interessante tijd om aan astronomie te doen.... ;-))
ik ga er deze avond op uit om sterrenfoto's te maken... ik zal er zeker op letten dat ik ze er eens allemaal opkrijg :-)
Comment