Originele foto bijgevoegd zonder schuintrekken, alleen wat verscherpt en contrast aangepast.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Zonnig Brussel
Collapse
X
-
Zonnig Brussel
Originele foto bijgevoegd zonder schuintrekken, alleen wat verscherpt en contrast aangepast.
Last edited by Dextro; 19 maart 2012, 10:04.Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy
https://500px.com/marnix_photographyLabels: Geen
-
-
Re: Zonnig Brussel
ik denk dat je hier teveel perspectief-verbetering hebt willen doen: alles staat mooi recht, maar het is té; begrijp je een beetje wat ik wil zeggen?
Daar ben ik nu een beetje van aan het terugkeren: een beetje perspectiefvertekening mag erin zitten.
-
Persoonlijk denk ik dat deze eerst en vooral scherper kan/moet. Perspectiefcorrectie stoort me niet echt, maar het gebouw zit zo geknepen tussen de randen links en rechts...... Misschien had je toch beter wat van de naastliggende gebouwen meegenomen, het zou wellicht de compo ten goede gekomen zijn.
Groetjes
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht.... Perspectiefcorrectie stoort me niet echt....
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk berichtmij wel, de mensen hebben van die vreemde korte beentjes gekregen.
grt,bouk.
Groetjes
Comment
-
De foto is alleen met transformatie - schuintrekken rechtgetrokken omdat ik totaal geen ruimte over had voor perspectiefcorrectie toe te passen. Dus door het schuintrekken gaan de beentjes niet korter worden hé.
Originele bijgevoegd zonder schijntrekken.Last edited by Dextro; 19 maart 2012, 10:04.Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy
https://500px.com/marnix_photography
Comment
-
-
je update is beter, vind ik
maar wel iets teveel verscherpt
ik heb nu gewoon in PSE
"filter - cameravervorming corrigeren - vertikaal perspectief"
een beetje met het schuivertje ... euh ... geschuifd
Comment
-
Mooie tweede zit minder gekneld, personen staan er inderdaad beter op, maar stadhuis lijkt om te vallen.
Misschien kan je dat ook eens proberen nadat je perspectiefcorrectie gedaan heb,achteraf je foto wat rekken. Totdat die mensen weer een normaal proportie krijgen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk berichtik denk dat je hier teveel perspectief-verbetering hebt willen doen: alles staat mooi
recht, maar het is té; begrijp je een beetje wat ik wil zeggen?
Daar ben ik nu een beetje van aan het terugkeren: een beetje perspectiefvertekening
mag erin zitten.
Oorspronkelijk geplaatst door Dextro Bekijk berichtDe foto is alleen met transformatie - schuintrekken rechtgetrokken omdat ik totaal geen
ruimte over had voor perspectiefcorrectie toe te passen. Dus door het schuintrekken gaan
de beentjes niet korter worden hé.
Originele bijgevoegd zonder schijntrekken.
ik nog ruimte zat voor het hele gebouw. Ik houd zelfs nog meer gebouw over aan de
rechterzijde en ook het torentje staat er prima op. Je moet dan wel de uitsnede een
beetje handig doen en niet persé vasthouden aan de standaard fotomaten.
Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk berichtMooie tweede zit minder gekneld, personen staan er inderdaad beter op, maar stadhuis
lijkt om te vallen.
Misschien kan je dat ook eens proberen nadat je perspectiefcorrectie gedaan heb,
achteraf je foto wat rekken. Totdat die mensen weer een normaal proportie krijgen.
toegepast waar rechtzetten van de foto - voor de perspectiefcorrectie - meer op z'n plaats is.Van waardering geniet ik.
Van kritiek leer ik.
Comment
-
Plaatwerker, feel free om uw verbetering te posten, ben benieuwd maar graag ook de stappen die je ondernam.
GroetjesIk kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dextro Bekijk berichtPlaatwerker, feel free om uw verbetering te posten, ben benieuwd maar graag ook de stappen die je ondernam.
Groetjes
Ik heb de origine foto gedownload in ingelezen in PS-Elements V9.
Ik zal de Engeltalige termen gebruiken omdat voor de Mac dit programma alleen in die
taal verkrijgbaar is.
In PS-E gebruik ik de filter 'Correct camera distortion'. Daarmee kan je zowel horizontale
als verticale perspectiefvervormingen corrigeren en ook de ton- en kussenvormige
lensvertekeningen. En je kunt scheefstand van de foto corrigeren.
1. Eerst klick ik het raster aan om te zien of de verticalen in het midden van de foto
goed recht staan. Ik vind dat een vereiste. Bij deze foto meende ik 0,5º met de klok mee
te moeten gaan.
2. Daarna verplaats ik de knop voor de verticale perspectief tot de toelopende
architectuurlijnen weer evenwijdig lopen, maar niet helemaal want dat wordt weer
lelijk.
3. Helemaal onderaan op het bedieningspaneel vind je de knop 'Edge extension'.
Daarmee kan je het beeld vergroten totdat er geen lege stukken meer zijn te zien. Bij
deze foto heb ik daarvan bewust geen gebruik gemaakt want er zou te veel gaan
afvallen, zoals het torentje. Dus zonder deze handeling op OK klicken en daarna de lagen
samenvoegen (Layer -> Flatten image).
4. Als laatste ga je dan de juiste uitsnede bepalen. Ik heb hier nagelaten om voor na-
verscherping te zorgen, maar het moet wel.
Je ziet dat in mijn resultaat de mensen redelijk normale proporties hebben, dat er meer
zijkant aan het gebouw zit, dat het torentje in zijn geheel is gespaard gebleven.
Normaliter zijn dit natuurlijk stappen die vanaf het origineel moeten worden
ondernomen met als laatste finale stappen: op maat brengen en na-verscherpen.Van waardering geniet ik.
Van kritiek leer ik.
Comment
-
-
Bedankt voor deze bijdrage plaatwerker, het is inderdaad de beste van de 3.Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dextro Bekijk berichtBedankt voor deze bijdrage plaatwerker, het is inderdaad de beste van de 3.
Comment
Comment