Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste foto's

Hallo

Ik weet niet of ik het hier goed post, maar "beginnershoek" klinkt toch goed voor de foto's van een beginner. Ik heb in augustus 2011 mijn eerste DSLR aangekocht, een Nikon D5100. Ik vind van mezelf dat ik nog steeds in de experimentele fase zit.

Ik heb hier al wat rondgelezen, en zag in verschillende topics dat er maximum 3 foto's mogen gepost worden, en dat de lange zijde max 900px mag zijn. Bij deze heb ik daar rekening mee gehouden.

Ik heb drie foto's uit mijn Lightroom-bibliotheek geëxporteerd, die ik eens wil tonen, en waar ik feedback op wil. Het zijn mijn persoonlijke favorieten.

Buiten wat spelen met de schuivertjes in Lightroom en het exporteren voor web zijn er geen bewerkingen op uitgevoerd. Er is ook niet gecropt.

Laat maar eens horen, positief en negatief worden geapprecieerd (zolang het opbouwend is). Tips voor de toekomst zijn ook steeds welkom.

Last edited by !Bart; 13 maart 2012, 07:58.

Re: Eerste foto's

Edit: Blijkbaar post ImageShack dit als thumbnails: klikken brengt je naar de Imageshack, nog eens klikken toont dan de grotere versie (met dus 900px op de lange zijde).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MattijsD Bekijk bericht
      Edit: Blijkbaar post ImageShack dit als thumbnails: klikken brengt je naar de Imageshack, nog eens klikken toont dan de grotere versie (met dus 900px op de lange zijde).
      Beste,

ik heb uw foto's hier in de 900px versie zichtbaar gemaakt.
      U moet niet de link gebruiken van de tumbnails, maar de link van de foto in 900px formaat.

Mvg,
      Mod-!Bart

Comment

leuke reeks maar; let de volgende keer op je diafragma en ISO.
        diafragma is nu te laag en je ISO te hoog.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Voor mij een voorkeur voor de tweede. Mooie sfeer wat je toont.

Patrick

Comment

Dag Matthijs,

Eerst en vooral chapeau dat je hier je foto's plaatst.
            Je foto's zien er mooi uit, maar ik heb wel enkele kleine puntjes die je mss later kunnen verder helpen:

Bij de eerste foto heb ik de indruk dat alles een beetje schuin staat, zoals je als passant ieder moment naar rechts kan omvallen. Ik vind de combinatie zwart-wit echt mooi.

Bij de tweede foto (het silhouet), vind ik het een klein beetje jammer dat je in het onderste deel van de foto weinig detail ziet.. 't is een silhouet, maar ik vind persoonlijk dat het er onderaan net ietsje te donker - ietsje te detailloos is...

Bij de derde foto heb ik echt geen commentaar, vind hem zelfs prachtig.
            Volgens mij is je zee mooi waterpas gefotografeerd, je hebt mooie zachte kleuren in je foto, en het dynamisch onderdeel (de loper) is mooi scherp!

Doe zo verder!! Je bent goed bezig,

Groetjes,
            Liezeke

Comment

Bij foto #1:

File name: belgiumdigitalforum1199-1.jpg
              File size: 383853 bytes (0x0, infbpp, 0x)
              EXIF Summary: 1/15s f/5.6 ISO100 105mm (35mm eq:157mm)
              Een veelgebruikte regel is dat de sluitertijd minimaal de reciproke moet zijn van de
              brandpuntsafstand in mm. Hier was dus 1/150 aan te bevelen om de bewegingsonscherpte
              te voorkomen.
              Van waardering geniet ik.
              Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                Bij foto #1:

Een veelgebruikte regel is dat de sluitertijd minimaal de reciproke moet zijn van de
                brandpuntsafstand in mm. Hier was dus 1/150 aan te bevelen om de bewegingonscherpte
                te voorkomen.
                OK, maar bij die 2 andere opnamen is de time juist erg hoog en zijn ook onscherp.
                grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  ... diafragma is nu te laag en je ISO te hoog.
                  grt,bouk.
                  Alvast bedankt!

Wat bedoel je met diafragma te laag (f-stop te klein, dus te wijd open, of net het omgekeerde?)

Oorspronkelijk geplaatst door Liezeke Bekijk bericht
                  ...Bij de eerste foto heb ik de indruk dat alles een beetje schuin staat, zoals je als passant ieder moment naar rechts kan omvallen...
                  Hier kan ik me volledig in vinden... Ik moet nog wat met mijn statief leren werken (goedkoop dingetje uit de MediaMarkt). Daarmee kan je het beeld wel wat rechter zetten. Degene die scheef staan zal ik es door Photoshop moeten halen.

Bij de tweede foto (het silhouet), vind ik het een klein beetje jammer dat je in het onderste deel van de foto weinig detail ziet.. 't is een silhouet, maar ik vind persoonlijk dat het er onderaan net ietsje te donker - ietsje te detailloos is...
                  Het is iets waar ik in de toekomst rekening mee zal houden. Persoonlijk stoort het me minder, want ik heb zelfs nog enkele details weggewerkt met Lightroom (en het dus nog wat donkerder gemaakt).

Maar hé, ik heb de foto's geplaatst om feedback te krijgen, dus zeker bedankt, en ik zal het proberen in mijn achterhoofd te houden. Het is de tuin van mijn buren, dus als er nog eens een mooie zonsopgang is zal ik eens een remake maken (proberen) :-) .

Bij de derde foto heb ik echt geen commentaar, vind hem zelfs prachtig.
                  Volgens mij is je zee mooi waterpas gefotografeerd, je hebt mooie zachte kleuren in je foto, en het dynamisch onderdeel (de loper) is mooi scherp!
                  Bedankt!

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                  Een veelgebruikte regel is dat de sluitertijd minimaal de reciproke moet zijn van de brandpuntsafstand in mm. Hier was dus 1/150 aan te bevelen om de bewegingsonscherpte te voorkomen.
                  Ik denk dat dit in combinatie met de tip van Bouk veel zal helpen: ISO verlagen, sneller sluitertijd en wijder diafragma. Let's try that out!

Comment

Bumpje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MattijsD Bekijk bericht
                      ......

Wat bedoel je met diafragma te laag (f-stop te klein, dus te wijd open, of net het omgekeerde?)

Ik denk dat dit in combinatie met de tip van Bouk veel zal helpen: ISO verlagen, sneller sluitertijd en wijder diafragma. Let's try that out!
                      vergeet ik 1 keer om er tussen haakjes (laag ingetal) bij te zetten wordt het meteen niet meer begrepen...?
                      grt,bouk.

Comment

Working...
                      X