Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aurora Borealis (Noorderlicht) 2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aurora Borealis (Noorderlicht) 2

De derde dag van ons verblijf zaten we op een afgelegen locatie in Lyngen (oost van Tromsø). Geen electriciteit = geen lichtpolutie
    Niettegenstaande dezelfde WB settings gebruikt werden was het ter plaatste in de camera niet mogelijk om witte sneeuw te krijgen. Ook bij nabewerking krijg ik het "te veel" aan groen niet weg zonder ook het groen van de aurora aan te passen. Het was we de meest intense aurora van de drie nachten en waarschijnlijk werd de sneeuw door de aurora gekleurd, maar toch...
    De aurora wolken kwamen zeer snel op en veranderden/verdwenen snel. Even was er een korste burst van een 10-tal minuten omstreeks 9 uur dan niets tot net voor middernacht, om 00:20 was alles weer voorbij

Nikon D90 met Tokina 11-16mm f2.8
    ISO 800 30 sec f2.8

ISO 800 30 sec f2.8

ISO 800 30 sec f2.8
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

Re: Aurora Borealis (Noorderlicht) 2

mooi maar jammer dat het licht niet los komt van de omgeving.
    voorkeur:
    2-3-1.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Geweldige foto's
      Mvg,
      Eddy
      Smaken verschillen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
        Niettegenstaande dezelfde WB settings gebruikt werden was het ter plaatste in de camera niet mogelijk om witte sneeuw te krijgen. Ook bij nabewerking krijg ik het "te veel" aan groen niet weg zonder ook het groen van de aurora aan te passen.
        Waarom zou je die sneeuw wit willen krijgen? Het is toch niet meer dan logisch dat iets wits groen wordt als het met groen licht wordt beschenen?

Veel belangrijker hier is je histogram. Ik wed je data helemaal links staat: je foto's zijn veel te donker, zelfs het helderste gedeelte. Met bijv. Levels kun je daar nog heel wat aan verbeteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Waarom zou je die sneeuw wit willen krijgen? Het is toch niet meer dan logisch dat iets wits groen wordt als het met groen licht wordt beschenen?
          Ik wil de sneeuw niet echt "wit wit" maar toch minder groen dan de rest. Op de vorige reeks was het geen probleem om een "natuurlijk ogend" resultaat te hebben. BTW, witbalans tussen 2700-3100 (Tungsten). Visueel was alles maar zeer lichtjes groen (en een klein beetje rood)

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Veel belangrijker hier is je histogram. Ik wed je data helemaal links staat: je foto's zijn veel te donker, zelfs het helderste gedeelte. Met bijv. Levels kun je daar nog heel wat aan verbeteren.
          We hebben op onze tweede avond een korte cursus gevolgd bij een professionele fotograaf (zie foto 2 en 3 hier ). Het is met hem dat we op een drietal plaatsten foto's gemaakt hebben waarbij hij ons bijstond wat betreft instellingen van de camera. Histogram links (1/3-2/5) is "normaal" volgens hem vandaar dat ik niet te veel wil "oplichten".
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
            Histogram links (1/3-2/5) is "normaal" volgens hem vandaar dat ik niet te veel wil "oplichten".
            Kijk, als jij niet wilt oplichten moet je dat natuurlijk zelf weten maar je kunt vrij makkelijk je foto verbeteren zonder "te veel" op te lichten. Natuurlijk zit er veel data links als je in het donker fotografeert maar als je al begint met het meest rechtse datapunt van je historgram aan de rechterzijde van de grafiek te krijgen dan heb je al een beter startpunt. Dan kun je met de middelste schuif of op andere manieren nog tweaken om een natuurlijk resultaat te verkrijgen. Het is niet de bedoeling dat de bult van je histogram ineens rechts komt te liggen, he.

Comment

sweet.. enkel jammer vh groen
              Nikon D600 / Nikkor 24-70 mm/ Nikkor 70-200mm 2.8 / SB-910

Comment

Working...
              X