EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com
Goed vind ik, dat je twee wagens in beeld hebt, beide sterk in de compo, dat het beeld scherp is, dat je vermoedelijk juist belicht hebt, om geen overbelichting op de voorste wagen te hebben, en dan is er een bewerking gebeurt, vermoedelijk iets met contrast, en dan is de binnenkant van de auto helemaal dichtgelopen, en dat vind ik net iets minder.
Het is geen gemakkelijk te belichten foto met één opname, wat je duidelijk ziet aan het harde licht van de middagzon, dat zijn schaduwen nagenoeg recht naar beneden werpt.
Neemt niet weg, dat ik de foto desondanks, redelijk goed vind, mede door het lage standpunt, en dat er mij niet veel stoort in het beeld.
Ja die kennen we. Een belevenis als je daar eens met meerijd. Hoe dat zij ze draaiende houden. Al zijn er veel met een (nieuwe) motor, de carrosserie is toch al eeuwen oud.
Wazt mij tegenvlt aan uw foto is de tegengestelde sfeer die je hier creeêrd terwijl deze wagens toch zorgen voor kleur zorgen in Cuba. Terwijl cuba toch een levendigland is al zou je dat op zicht niet zeggen, straalt uw foto een sfeer van de day after een kernoorlog.
Robby BB
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Wat mij tegenviel aan uw foto is de tegengestelde sfeer die je hier creëerde terwijl deze wagens toch zorgen voor kleur zorgen in Cuba. Terwijl Cuba toch een levendigland is al zou je dat op zicht niet zeggen, straalt uw foto een sfeer van de day after een kernoorlog.
Robby BB
Hier ben ik volledig mee eens,
Even na gaan wat fotografie beteken. " is een moment opname van de werkelijkheid op een bepaalde moment"
Bewerking is goed maar is niet toepasselijk voor ieder onderwerp
Hier ben ik volledig mee eens,
Even na gaan wat fotografie beteken. " is een moment opname van de werkelijkheid op een bepaalde moment"
Bewerking is goed maar is niet toepasselijk voor ieder onderwerp
Begrijp ik het goed dat je ongeveer bedoelt : van sommige onderwerpen kan en mag je alleen maar "eenheidsworsten" maken omdat het onderwerp niet geschikt zou zijn voor "bewerking"? Fotografie een momentopname van de werkelijkheid op een bepaald moment...... waarom staat BD dan vol met "bewerkingen" die vaak op ooh's en wow's onthaald worden?
Oorspronkelijk geplaatst door tuttebellekeBekijk bericht
De bewerking maakt juist de foto mooi. Je vindt overal 1000-den foto's van deze wagens in heldere, felle kleuren . Dit vind ik iets apart hebben.
ik volg uw mening volledig.
vind de bewerking iets speciaal geven aan het onderwerp, ik vind dat we op den duur allemaal dezelfde foto's beginnen te maken door ons enkel aan de regeltjes te houden.
fotografie is in mijn ogen creativiteit, kunst, een visie hebben, spelen met licht en je volledig laten gaan.
regels zijn er in mijn ogen om gebroken te worden nu en dan.
ik ben in ieder geval een fan van cuba zijn foto's, bewerkt of niet, mooi werk lever je in mijn ogen.
... regels zijn er in mijn ogen om gebroken te worden nu en dan. ...
Een stellingname waarbij ik de volgende kanttekening wil plaatsen:
Regels zijn er niet om te worden gebroken maar om een bepaalde solide basis te geven
waarbinnen het normbesef van de meesten plaats kan vinden. Er zijn ook mensen die
daarmee mogen worstelen en trachten begrip te krijgen voor hun standpunten. Zo'n
opvatting over regels past mij beter.
On topic:
De bewerkingskeuze is de vrijheid van TS en ik kan die wel smaken. Ik vind het een
uitstekende foto.
Toch heb ik mij niet kunnen bedwingen en in een download de schaduwen fors
opgehelderd. Dan meen ik tussen de twee auto's een wildplasser te zien staan bij een
boom. Mogelijk dat TS ons dit onwelvoeglijk gedrag heeft willen besparen.
bedankt voor de reactie, ik heb er een meer conforme versie gepost zodat iedereen een oordeel kan geven of de eerste bewerking al dan niet een meerwaarde was.
Ik wilde iets anders dan de klassieke foto's daar de kleur van de 2de wagen (afgebleekt bruin) nu toch niet van de mooiste is
Wat mij stoort bij de 'natuurgetrouwe' foto is de vrij felle weerspiegeling van de blauwe lucht in het chroom, de orange/gele taxi tekens op het dak.
Ik weet niet of dit effect heeft, maar ondanks het lijkt of de foto tijdens de middag werd getrokken, is deze om 9 uur 's morgens getrokken, net na het ontbijt (camera instellingen niet aangepast aan timezone).
mvg,
Bernard
EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com
Comment