Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

noodtrap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: noodtrap

    Oorspronkelijk geplaatst door bleuspics Bekijk bericht
    met de update kom je in de buurt, er is echter nog wat werk aan, grijze spie links onder en de lijnen van het stalen hek lopen nog niet recht.

    of deze foto de realiteit moet weergeven laat ik aan sien.
    mijn foto's doen dit nooit en bewust, laat ik dit mijn vrijheid nomen.
    mijn plaat, mijn touch


    groetjes
    renske
    Bekijk je laatste 10 foto's eens dan denk iok niet dat je zo'n drastische bewerkingen hebt gedaan zoals hier die trap rechttrekken, en dan spreek ik niet over kleur.
    Deze foto is onmogelijk recht te trekken zonder ergens anders iets te vervormen.
    Robby BB
    Minder tijd achter de computer
    Is meer tijd achter de camera

    Comment


    • #17
      Re: noodtrap

      Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
      Sterker nog, een foto geeft nooit de realiteit weer, ze is altijd een interpretatie van..
      Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
      Dat moet je mij eens uitleggen aub
      Robby BB
      Wel Robby,
      Ken je het schilderij van Magritte met de tekst: ceci nest pas une pipe.
      Daar begint het mee, want het is een afbeelding van een pijp. De schilder heeft het geschilderd zoals hij het zag en niet zoals het was, het is zijn eigen interpretatie.

      Wel in de fotografie is het net hetzelfde. De foto in dit topic in een interpretatie van hoe bommasien deze noodtrap zag en wilde weergeven.
      De fotograaf kijkt en laat altijd zien dat wat hij wil laten zien, dat is het kadreren, al wat naast de foto valt zien wij niet. Laat staan de geluiden, de geuren en de temperatuur zijn allemaal sferen die er zijn in realiteit maar die niet in die vorm op de foto staan. Maar hoe de fotograaf het beeld afwerkt kan wel maken dat er een bepaalde sfeer opgeroepen wordt, dus ook daar is de invloed van de fotograaf die interpreteert.

      En hier doet het er niet toe of die noodtrap nu opstaat zoals hij werkelijk is, het gaat er om dat bommasien wil laten zien dat ze een moderne trap heeft gezien heel grafisch en in heel strak metaal. En dan laat je dat best zien door die op die manier weer te geven zonder perspectiefvervorming.
      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #18
        Re: noodtrap

        Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
        Wel Robby,
        Ken je het schilderij van Magritte met de tekst: ceci nest pas une pipe.
        Daar begint het mee, want het is een afbeelding van een pijp. De schilder heeft het geschilderd zoals hij het zag en niet zoals het was, het is zijn eigen interpretatie.

        Wel in de fotografie is het net hetzelfde. De foto in dit topic in een interpretatie van hoe bommasien deze noodtrap zag en wilde weergeven.
        De fotograaf kijkt en laat altijd zien dat wat hij wil laten zien, dat is het kadreren, al wat naast de foto valt zien wij niet. Laat staan de geluiden, de geuren en de temperatuur zijn allemaal sferen die er zijn in realiteit maar die niet in die vorm op de foto staan. Maar hoe de fotograaf het beeld afwerkt kan wel maken dat er een bepaalde sfeer opgeroepen wordt, dus ook daar is de invloed van de fotograaf die interpreteert.

        En hier doet het er niet toe of die noodtrap nu opstaat zoals hij werkelijk is, het gaat er om dat bommasien wil laten zien dat ze een moderne trap heeft gezien heel grafisch en in heel strak metaal.
        plat op, hoe ze dat laat zien is haar keuze, wat wij er van denken pennen we hier neer= onze interpretatie

        Comment


        • #19
          Re: noodtrap

          Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
          Wel Robby,
          Ken je het schilderij van Magritte met de tekst: ceci nest pas une pipe.
          Daar begint het mee, want het is een afbeelding van een pijp. De schilder heeft het geschilderd zoals hij het zag en niet zoals het was, het is zijn eigen interpretatie.

          Wel in de fotografie is het net hetzelfde. De foto in dit topic in een interpretatie van hoe bommasien deze noodtrap zag en wilde weergeven.
          De fotograaf kijkt en laat altijd zien dat wat hij wil laten zien, dat is het kadreren, al wat naast de foto valt zien wij niet. Laat staan de geluiden, de geuren en de temperatuur zijn allemaal sferen die er zijn in realiteit maar die niet in die vorm op de foto staan. Maar hoe de fotograaf het beeld afwerkt kan wel maken dat er een bepaalde sfeer opgeroepen wordt, dus ook daar is de invloed van de fotograaf die interpreteert.

          En hier doet het er niet toe of die noodtrap nu opstaat zoals hij werkelijk is, het gaat er om dat bommasien wil laten zien dat ze een moderne trap heeft gezien heel grafisch en in heel strak metaal. En dan laat je dat best zien door die op die manier weer te geven zonder perspectiefvervorming.
          We hebben elkaar begrepen.
          Wat ik zeg is juist hetzelfde.
          Bomasien fotografeerd een trap waarbij de lijnen naarbinnen vallen. Iedereen weet dat deze lijnen normaal allemaal recht lopen behalve de trap. De fotoraaf kijkt op dat moment naar iets dat er feitelijk niet is "het is scheef, maar toch is het recht of andersom"
          De fotograaf kijkt naar iets reel dat toch niet reel is, vind dit interessant en fotografeerd het. Waarom het het dan rechttrekken en terug naar de reele toestand brengen die op dat moment niet reel is. We zitten in twee werelden de echte wereld en de wereld die we zien en gewaar worden en het is onmogelijk om van de ene wereld de andere te maken.
          Robby BB
          Minder tijd achter de computer
          Is meer tijd achter de camera

          Comment


          • #20
            Re: noodtrap

            Bij wijze van uitzondering - want ik had Bommasien beloofd dat ik haar niet zou lastig
            vallen met mijn commentaren - wil ik in het kader van perspectivische vertekening er op
            wijzen dat er zowel verticale als horizontale vertekening bestaat. Met de hulpmiddelen die
            mij ten dienste staan (DxO) kan ik een en ander zo corrigeren alsof je precies recht voor
            het midden staat. Alle lijnen lopen dan keurig recht en netjes haaks op elkaar.

            Onmogelijk is het dus echt niet en ik kan het bewijzen.

            Foto is wel wat druk maar ik vind hem grafisch interessant.
            Van waardering geniet ik.
            Van kritiek leer ik.

            Comment


            • #21
              Re: noodtrap

              Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
              Bij wijze van uitzondering - want ik had Bommasien beloofd dat ik haar niet zou lastig
              vallen met mijn commentaren - wil ik in het kader van perspectivische vertekening er op
              wijzen dat er zowel verticale als horizontale vertekening bestaat. Met de hulpmiddelen die
              mij ten dienste staan (DxO) kan ik een en ander zo corrigeren alsof je precies recht voor
              het midden staat. Alle lijnen lopen dan keurig recht en netjes haaks op elkaar.

              Onmogelijk is het dus echt niet en ik kan het bewijzen.

              Foto is wel wat druk maar ik vind hem grafisch interessant.
              Hoe ga je dan verklaren dat er nu ijzers en tredens zijn waar je onder kijkt en waneer je de foto voledig rechtrekt, alsof je er frontaal op kijkt, je nog altijd onder deze ijzers en treden ziet. Wat je ook doet dit zal nooit lukken.
              Robby BB
              Minder tijd achter de computer
              Is meer tijd achter de camera

              Comment


              • #22
                Re: noodtrap

                Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                Bij wijze van uitzondering - want ik had Bommasien beloofd dat ik haar niet zou lastig
                vallen met mijn commentaren - wil ik in het kader van perspectivische vertekening er op
                wijzen dat er zowel verticale als horizontale vertekening bestaat. Met de hulpmiddelen die
                mij ten dienste staan (DxO) kan ik een en ander zo corrigeren alsof je precies recht voor
                het midden staat. Alle lijnen lopen dan keurig recht en netjes haaks op elkaar.

                Onmogelijk is het dus echt niet en ik kan het bewijzen.

                Foto is wel wat druk maar ik vind hem grafisch interessant.
                maak maar meer uitzonderingen hoor
                kan jij jouw correctie tonen?
                bedankt
                vriendelijke groeten, Sien

                Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                Comment


                • #23
                  Re: noodtrap

                  Men heeft het altijd gedaan, die perspectieven recht trekken. In het begin met de technische camera's, die met zo'n sluf aan de voorkant.

                  Bij een gebouw corrigeren de ogen nog die scheefheden, maar op een foto kan het oog dat niet meer.
                  Soms is dat niet erg, er zijn hele mooie foto's te maken met schuin toelopende lijnen, maar soms is het beter dat ze recht zijn en zeker in het geval van deze foto van bommasien. Je kijkt gewoon naar een scheefgetrokken trapezium en ik denk niet dat dit de bedoeling was.
                  Je kan filosoferen wat je wil, je moet een foto maken die aangenaam is om naar te kijken en dat vind ik bij de trap niet het geval, ook niet de updates, want die zijn ook niet recht.
                  Maar dat is mijn idee, zoals ik het zie

                  Die laatste update, is dat de kleur zoals die was of ook een bewerking?
                  Nikon D60 - Nikon Coolpix S8000 - Gimp - Ubuntu Linux

                  Comment


                  • #24
                    Re: noodtrap

                    Oorspronkelijk geplaatst door Motofoto Bekijk bericht
                    Men heeft het altijd gedaan, die perspectieven recht trekken. In het begin met de technische camera's, die met zo'n sluf aan de voorkant.

                    Bij een gebouw corrigeren de ogen nog die scheefheden, maar op een foto kan het oog dat niet meer.
                    Soms is dat niet erg, er zijn hele mooie foto's te maken met schuin toelopende lijnen, maar soms is het beter dat ze recht zijn en zeker in het geval van deze foto van bommasien. Je kijkt gewoon naar een scheefgetrokken trapezium en ik denk niet dat dit de bedoeling was.
                    Je kan filosoferen wat je wil, je moet een foto maken die aangenaam is om naar te kijken en dat vind ik bij de trap niet het geval, ook niet de updates, want die zijn ook niet recht.
                    Maar dat is mijn idee, zoals ik het zie

                    Die laatste update, is dat de kleur zoals die was of ook een bewerking?
                    de originele kleur ja! zijn de horizontalen niet recht ?
                    vriendelijke groeten, Sien

                    Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                    Comment


                    • #25
                      Re: noodtrap

                      Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
                      ...
                      kan jij jouw correctie tonen?
                      bedankt
                      Ja, er is natuurlijk iets van het totaalbeeld verloren gegaan (uiteraard) en ik heb geen
                      verdere bewerkingen toegepast anders dan 'force rectangle' in het programma DxO.



                      Van waardering geniet ik.
                      Van kritiek leer ik.

                      Comment


                      • #26
                        Re: noodtrap

                        De originele kleuren zijn mooier. De horizontalen zijn zo goed als recht, maar de verticale niet waardoor je het gevoel hebt dat alles scheef staat en in deze foto vind ik het storen.
                        Plaatwerker zijn perspectiefcorrectie (en die van mij achter een link in mijn eerste reactie) staan recht.
                        Het geheel is al zo druk door al die lijnen, dan is het toch wat rustiger als alles recht staat.
                        Nikon D60 - Nikon Coolpix S8000 - Gimp - Ubuntu Linux

                        Comment


                        • #27
                          Re: noodtrap

                          Blijft voor mij moeilijk kijken dat wanneer ik frontaal op de trap kijk ik nog altijd de treden zie, wat onmogelijk is. In de kleurenversie vind ik het perspektief niet zo opvallen.
                          Wat ook een probleem is van perspektief, wanneer men een foto neemt van een gebouw waar een pespektief inzit en men neemt van deze foto een crop, zodanig dat het perspektief niet meer symmetrisch (bv linksekant of rechtse kant weggecropt) verdeeld is over de foto, dit niet aangenaam voorkomt. Ik geloof dat dit het geval is in de foto van de TS.
                          Robby BB
                          Minder tijd achter de computer
                          Is meer tijd achter de camera

                          Comment

                          Working...
                          X