Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Ik vind het helemaal geen fotografisch interessante foto. Vlak toegevoegd flashlicht, weinig creativiteit.
Dit is gewoon rechttoe - rechtaan fotografie, met omdat het te donker is, de flash gebruikt en dit rechttoe - rechtaan.
Ik zie 92mm, F8, 1/60ste, ISO 800.
F8 en ISO 800 samen gebruiken is respectievelijk zeggen :
- ik ga de flashafstand in korten en ik ga hem terug verlengen, is ook zeggen,
- ik ga minder licht toelaten, en op een andere manier weer licht toevoegen.
1/60ste in een omgeving waar de flash duidelijk het licht moet maken is eigenlijk uit den boze.
92mm binnen en flitsen, is eigenlijk ook uit den boze. Het zorgt er wel voor dat er weinig schaduw te zien is, omdat de flash zo ver weg staat.
Mijn advies om te werken met de interne flash :
- ga dichtbij, werk op het groothoek- en in uitzonderlijke omstandigheden, binnen het standaard bereik (35-50mm),
- gebruik de camera, zoals je nu deed in landschapsstand, dus langste zijde onder en boven
- werk met een lange sluitertijd (de flash gaat het beeld toch bevriezen, en je hebt meer omgevingslicht)
- werk met een groot diafragma, waardoor het bereik van je flash verder gaat en je ook weer meer buitenlicht toelaat
- werk met lage iso-waardes (100-200)
- als je kan, probeer te bouncen, er zijn systeempjes om zelfs de interne flash af te leiden, eventueel zelfs zelf te maken, en ik denk zelfs dat je die op het forum terugvindt hier
Op zich is flitsen niet zo makkelijk, het is een beetje een evenwicht zoeken, omgevingsafhankelijk, maar er is zeker meer te doen, dan in deze foto, met vlak frontaal licht.
Als flitsen niet lukt... zet de maxi cosi naast het raam, en laat het buitenlicht onder 45° van opzij komen, denk aan de achtergrond en haal storende elementen weg.
Mij hebben ze juist advies gegeven om frontaal te flitsen om plat te flitsen te voorkomen (was niet op dit forum). In het begin flitste ik veelal indirect met gebruik van een stofen omnibounce.
Waarom ik f8 gebruikte is om voldoende scherpte te hebben, op bvb f5.6 is mijn objectief dat niet. Is trouwens ook getest door mijn verkoper en fotograaf.
1/60 om bewegingsonscherpte te voorkomen. Iso 800 gaf een mooie curve.
Op dit soort reactie zat ik te wachten, nu weet ik ook waar aan te werken.
Zou hier toch ook proberen te gaan voor een iets creatievere opname. Misschien is het zoals vedeka aangeeft, helemaal niet nodig om te flitsen. Dit kan je eens uitzoeken door goed te kijken waar je allemaal binnenvalt raamlicht hebt. Je kan daar heel wat kanten mee uit gaan hoor, zonder dat er persé moet geflitst worden.
De kleine is nog klein, nog kans genoeg om wat te oefenen
groetenn,
deka
There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )
Iso 400 gaf teveel aan naar links te bewegen. en iso 800 net genoeg naar rechts. Heb de curve een tikkeltje rechts aangevuld in photoshop. Anders moest ik teveel bijflitsen met verlies aan detail in het wit. Kan een foute stelling zijn. Ik zal die flits wat meer in de fototas laten. Met de compo zal ik ook wat meer proberen te spelen.
Comment