Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

er op uit in het donker

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• er op uit in het donker

Beste Forumleden,
    ik ben er gisteren avond eens op uit getrokken in de buurt en heb enkele foto's waar ik graag jullie mening en tips over zou horen.

Langs de vaart aan "den Atoom"

25'
    f22
    200mm
    iso 800

Spiegeling

1/15
    f2.8
    200mm
    iso 800

Vriendelijke groeten,
    Paul.
    Not all who wander are lost ...
    EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

Re: er op uit in het donker

1ste foto
    Jammer, dat je tevoren niet eens wat meer gelezen hebt over nachtfotografie. 't Is moeilijk te vinden, goeie tips, maar Bart, geeft er hier enkele :
    http://forum.belgiumdigital.com/1418798-post10.html

Waar ga je hier voor mij de mist in, is met de ISO-waardes, waardoor er toch wel heel wat ruis in deze foto sluipt, zeker na de combinatie met een sluitertijd van 25 seconden.
    De foto ziet er niet veel anders uit op ISO 100 of 200, wat hier gemakkelijk kon, met dezelfde sluitertijd op respectievelijk F8 en F11. Alleen zijn je sterretjes van de lampen dan vermoedelijk net iets minder mooi.
    Verder is het een foto met mooie invoerende lijnen, en dan kom ik achteraan, en staat het allemaal zo ver weg, en blijf ik steken bij die sterretjes, die toch net niet genoeg zijn om me te boeien.

Tweede foto, vind ik goed. HIj is kunstig, grafisch, een beetje abstract, maar toch herkenbaar, toont aan dat de fotograaf naar iets meer gezocht heeft, en moeite gedaan heeft om dat te registreren. Leuk is ook dat gezicht dat in het midden lijkt te komen piepen.
    Met de instellingen die je daar gebruikt hou je heel weinig scherptediepte over. Voor mij moet deze foto ook niet scherp zijn, maar heb je andere instellingen geprobeerd, zoals langere sluitertijden en het effect op het water, of verschillende belichtingen ?

Comment

Beste Vedeka,

bedankt voor je commentaar.
      Wat de eerste foto betreft ken er inderdaad nog veel verbeterd worden.

De tweede foto heb ik met verschillende sluitertijden en diafragma's geprobeerd en deze kwam er het beste uit. Met lagere sluitertijden gaat de kracht van de weerspiegeling weg. De lampen, het gezicht (wat eigenlijk een schilderij is en de boekenkast).

Groeten,
      Paul.
      Not all who wander are lost ...
      EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

Comment

ik volg hier Vedeka.
        D'r zit inderdaad wel iets in die eerste foto hoor.

Ik heb er ook nog een tipje bij
        zo'n dingen stel ik altijd scherp met Live view (in vergroting)
        ik probeer...
        mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
          ik volg hier Vedeka.
          D'r zit inderdaad wel iets in die eerste foto hoor.

Ik heb er ook nog een tipje bij
          zo'n dingen stel ik altijd scherp met Live view (in vergroting)
          En ik manueel... dan is 't zeker juist ! Als wij minder zien, ziet de camera ook minder, en soms heeft de camera moeite om een scherpstelpunt in het donker te vinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vedeka Bekijk bericht
            En ik manueel... dan is 't zeker juist ! Als wij minder zien, ziet de camera ook minder, en soms heeft de camera moeite om een scherpstelpunt in het donker te vinden.
            ja, ik bedoelde manueel
            en in vergroting van de liveview kan je mooi scherpstellen
            ik probeer...
            mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Working...
            X